Bouwverslag ''Dwarsdoorsnede zeventiende- eeuwse Pinas''

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hilbert, 25 apr 2024.

1. Hilbert

Hilbert

Lid geworden:
    8 okt 2023
    Hallo,

Een kleine introductie over mezelf, omdat ik nieuw ben op dit forum. Mijn naam is Hilbert, ben 33 jaar en woon in het groene hart van Nederland; De Achterhoek. Mijn interesse in historische zeilschepen is begonnen toen ik naar sail in Amsterdam ben geweest, heeft blijkbaar een beste indruk achtergelaten. Ook de Batavia heeft hier verder aan bijgedragen.

Ik lees hier op het forum al een tijdje mee, maar heb nog nooit iets gepost. Veel geleerd en inspiratie opgedaan uit andermans verslagen. Toen ik in het scheepvaartmuseum was vorig jaar en het model van de dwarsdoorsnede zag staan, wist ik, deze wil ik bouwen. Nu zijn er al meerdere verslagen van de dwarsdoorsnede, maar het mooie is dat ieder zijn eigen interpretatie eraan geeft. Dat ga ik ook doen, vandaar dat het mij ook leuk leek om mijn projectje te delen. En ik heb verder in het project nog niet alles duidelijk en hoop dat de hulptroepen mij kunnen helpen.

Onderstaande fotosoep (met mijn fantastische fotoshop skills:rofl:) geeft ongeveer weer wat het moet worden. Heb eraan gedacht om de complete mast tot de top te bouwen, maar na de tekeningen van de pinas (uit Dutch merchant ships) te bestuderen kom ik tot de conclusie dat teveel touwen in het niets gaan verdwijnen. Dan wordt de ''levensechte'' doorsnede te versimpeld.
    Untitled.png

Ben vanaf december al bezig met de doorsnede en ben ook al wat verder in het bouwproces. Ik ga zsm dit verslag bijwerken tot waar ik ben.

Met vriendelijke groet,
    Hilbert

Laatst bewerkt: 25 apr 2024
    Erik B, Herby63, Matthias Noback en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    Welkom op het forum en bouw ze

Hilbert vindt dit leuk.
  3. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Welkom Hilbert, benieuwd naar jouw interpretatie. Veel succes.

Ps, foto's kan je het beste plaatsen met de knop upload bestand in het kader waar je dit bericht typt. En dan ware grote kiezen als je hem plaatst waar de cursor staat.
    Ik zie dat je media hebt proberen up te laden.
    Bij de knop bewerk kan je dit alsnog doen, je oude bericht opend en dan bij meer opties kan je weer een afbeelding uploaden.

Hilbert vindt dit leuk.
  4. Hilbert

Hilbert

Lid geworden:
    8 okt 2023
    Dankjewel

5. Hilbert

Hilbert

Lid geworden:
    8 okt 2023
    Dankje.

Vreemd, ik zie de foto wel op mijn computer en op mijn mobiel zie ik hem inderdaad niet. Dank voor de tip, ga het uitproberen.

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  6. Hilbert

Hilbert

Lid geworden:
    8 okt 2023
    Van het hele begin heb ik niet alles gefotografeerd, dus wat ik heb zal ik laten zien:

IMG_20240129_224355.jpg

IMG_20240129_224410.jpg

IMG_20240129_224429.jpg

IMG_20240201_134450.jpg
    Drie extra plankjes heb ik toegevoegd, twee aan de onderkant en eentje bij de knieen (was eigenlijk alleen voor het lijmen en vond het toch mooier met dan zonder).
    IMG_20240201_134540.jpg

Dave Bekers, Herby63, JanZMC en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Hilbert

Hilbert

Lid geworden:
    8 okt 2023
    IMG_20240216_220023.jpg

Met het lijmen van de stutten liep ik tegen een probleem aan, waar ik met de oplangen ook al last van had. Ze pasten er niet tussen, rechtsonder van de stutten een halve mm afgeschuurd en uiteindelijk zit alles er wel recht in, heeft me wel twee avonden gekost. De linden plaat van de stutten van 0,2mm dikker en je hebt 19 stutten, dus in the end word het geheel 3,8 mm breder en dat past niet, vandaar al het schuren.
    IMG_20240225_172308.jpg

Mijn berghouten waren daarom ook een fractie te kort, heb ze vervolgens zelf gezaagd uit het resthout.
    IMG_20240225_184510.jpg

IMG_20240302_161146.jpg

Hier wijk ik af van de bb. De rechterzijde wordt de voorkant van mijn model, daarom heb ik de keuken een gedraait. De kanonspoorten heb ik opdezelfde plek als Arjan_B, maar nu zit de keuken wel erg dicht naar voren. IMG_20240310_202644.jpg

Dus de plek van de keuken is ook veranderd.
    IMG_20240310_202458.jpg

Past net zo.
    IMG_20240310_203619.jpg

Dave Bekers, Herby63, JanZMC en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Matthias Noback

Matthias Noback

Lid geworden:
    4 feb 2022
    Een mooie doorsnede tot nu toe! En leuk dat je ook aanpassingen gaat doen, ik kijk met interesse mee natuurlijk.

Zoals je misschien elders al hebt gelezen zijn er in de tussentijd enige aanpassingen gemaakt aan de snijbestanden. De spantenkammen zijn in maatvoering iets veranderd zodat ze net iets meer ruimte voor de tussenliggende delen overhouden. Daarmee is hopelijk de noodzaak om bij te schuren iets minder, maar desalniettemin kan dit door kleine dikteverschillen natuurlijk nog steeds nodig zijn.
    Verder zijn de berghouten nu langer, zodat ze door de bouwer zelf ingekort kunnen worden, maar dit heb je zelf ook netjes opgelost zo.
    Wat betreft je observatie over de complete mast met ra's etc. zat ik ook met hetzelfde probleem. Veel van de lijnen kan je niet beleggen, en zouden dus achterwege moeten blijven voor een realistisch beeld. Maar de grote ra met een zeiltje lijkt me een mooie toevoeging. De steng en eventueel bovenbramsteng en vlaggenmast zijn ook leuke toevoegingen.

Veel plezier met de verdere bouw!

Dave Bekers, Herby63 en Hilbert vinden dit leuk.
  9. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Welkom Hilbert.
    Leuk dat je begonnen bent nav je bezoek aan de modellen expo in het scheepvaartmuseum. Ik hoop je te zien in de volgende expo in het Scheepvaartmuseum op 28 sept as.

Dave Bekers en Hilbert vinden dit leuk.
  10. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Welkom op het forum. Ik kan niet anders concluderen dat dit pakket een enorm succes is @Matthias Noback
    Een volledig model van een Pinas is hopelijk in de maak om de doorsnede te complementeren? ;)

Dave Bekers, Matthias Noback en Hilbert vinden dit leuk.
  11. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Welkom hier Hilbert en veel succes met deze dwarsdoorsnede :thumbsup::thumbsup: die ik met veel interesse zal volgen.

Hilbert vindt dit leuk.
  12. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Welkom Hilbert, en veel plezier met je dwarsdoorsnede.:):)

Hilbert vindt dit leuk.
  13. Hilbert

Hilbert

Lid geworden:
    8 okt 2023
    Dank voor het compliment. Dat heb ik dan even gemist, maar voor de toekomstige bouwers is het wel fijn dat de toleranties iets ruimer worden. Is ook niet een groot probleem, met wat moeite krijg je het ook pas. We gaan het zien wat het word, ik improviseer graag.

Ik heb me verbaast hoeveel modellen er waren en ook allemaal zo netjes gebouwd. Heb goed rondgekeken wat mij leuk leek om zelf te doen (en haalbaar), wat dat betreft is het leuker en informatiever dan een modelbouwwinkel of webshop om te orienteren. Vond het een mooi event op een toplocatie, als mijn agenda het toelaat kom ik graag weer langs.

Dankje, misschien is Matthias stiekem al aan het het bouwen, net zoals meneer Kolderstok met zijn Halve Maen.

Ook bedankt, zag dat je een andere doorsnede aan het maken bent, die ga ik ook volgen.

Dankjewel, heb jouw dwarsdoorsnede stiekem al gevolgd en die van jouw vind ik ook heel netjes.

Pingu57 en Jaques vinden dit leuk.
  14. Matthias Noback

Matthias Noback

Lid geworden:
    4 feb 2022
    Inderdaad zit ik ook te broeden op een nieuw model. Het is nog niet de hele pinas, hoewel me dat ook erg leuk lijkt. Eerst een kleiner bootje. Later meer hierover...

Herby63, Pingu57 en Hilbert vinden dit leuk.
  15. Hilbert

Hilbert

Lid geworden:
    8 okt 2023
    Hallo allemaal, afgelopen weken weer een beetje verder gekomen. Eerst de knieen erin geplakt.

IMG_20240310_222405.jpg

Daarna een poos bezig geweest met de kanonen. Aan de voorkant zitten de knieen niet op de plek zoals de bb aangeeft, maar omdat ik een andere plek voor de keuken heb verzonnen kwam het zo beter uit.

IMG_20240419_215937.jpg

Het zwarten van de kanonen ging niet heel lekker (schoon gemaakt met terpetine), het patina zwart bladderde er steeds weer af. Maar na elke poging bleef er meer zwart zitten en na vijf keer proberen zitten er nog maar een paar randjes aan. Dat was het punt dat ik dacht, nu ben ik er klaar mee en eigenlijk ziet het er ook wel authentiek uit.

IMG_20240419_215921.jpg

Ziet er een beetje raar uit met die touwen, maar anders past de keuken niet.

IMG_20240419_215953.jpg

JanZMC, Jaques, Dave Bekers en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. Hilbert

Hilbert

Lid geworden:
    8 okt 2023
    Dan het keukentje, zoals eerder gezegd heb ik de deur aan de andere kant zitten en de rest heb ik de 3d pinas van Ab Hoving als inspiratie gebruikt.

IMG_20240419_220034.jpg

De binnenkant met koper kleurige verf beschilderd, dat vond ik iets te de fel en heb het daarna met wat beits donkerder gemaakt.

IMG_20240419_220049.jpg

Moment van de waarheid, zal die passen?

IMG_20240419_220642.jpg

Ja

IMG_20240419_220653.jpg

Ook de buitenkant is iets verder, wilde eigenlijk al verder naar boven bouwen maar ik heb geen groene verf. Het is toch wel het handigst denk ik om eerst de plankjes te verven en dan vastlijmen. Dus dat komt later evenals de onderkant die nog geverfd moet worden.

IMG_20240419_220735.jpg

En dat was het voor deze keer.

Matthias Noback, JanZMC, pietsan en 5 anderen vinden dit leuk.
  17. Dave Bekers

Dave Bekers Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    3 apr 2019
    Ziet er allemaal prachtig uit, Hilbert. Ik moet ook twee opgerolde stukken touw maken, dus je foto's zijn erg nuttig. Ik zal ook weer eens lezen in de weetjes van @pietsan .

Hilbert vindt dit leuk.
  18. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Mooi !!!!!!

Hilbert vindt dit leuk.
  19. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Ze wordt heel mooi Hilbert. :rofl::rofl:

Hilbert vindt dit leuk.
  20. Hilbert

Hilbert

Lid geworden:
    8 okt 2023
    Dankje Dave, ik weet niet of dit 100% de juiste manier is, zag het ergens anders ook zo en dacht dit ziet er wel realistisch uit.

Dank voor de complimenten heren.

Dave Bekers vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina