Bouwverslag Graupner Der Kleine RC-Uhu

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 23 aug 2008.

1. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Het is zover! Mijn zoon gaat met een eigen toestel vliegen in plaats van steeds met die van mij. Hij lest met mijn Robbe Cardinal. Daarbij viel mij op dat hij bij voorkeur op hoogte de motor afzet en op zoek gaat naar thermiek....dus moest het een zwever worden.

De keuze is gevallen op een Kleine RC-Uhu. Deels nostalgie; ik denk nog met veel plezier terug aan mijn eigen Uhu. Nu is deze daarmee niet echt te vergelijken. Het is een model met t-staart en de lijnen zijn heel anders.
    Verdere overwegingen: het is een "schnellbaukasten" zodat mijn zoon een deel van het bouwen zelf kan doen. Verder is de Uhu van een opzet(electro)motortje te voorzien en is de doos betaalbaar.

De opzetmotor is de standaard Graupner aandrijfset met een Speed 300 motortje in duw-opstelling en klappropje.
    Er komt een 2-cel 1000 mAh Lipo in.
    Als servo's 2x Towerpro 9-grammertjes.
    Doos ziet er netjes uit. Alles zit er bij: lijm, schuurpapier, een bouwplank, zelfs folie om op de bouwplank te spannen. Prima dus.

Laatst bewerkt: 23 aug 2008
  2. H. de Winter

H. de Winter

Lid geworden:
    23 sep 2007
    Hoi Arjan,

leuk te zien dat je zoon het modelbouwvirus ook te pakken heeft!
    ik ben voor mijn oudste zoon een mpx minimag in elkaar aan het steken. na een middagje vliegen met een silverlit vond hij het toch ook wel weer een leuke hobby, dat vliegen :).

3. Snitz

Snitz

Lid geworden:
    2 apr 2006
    Erg leuk kistje heb hem ook in de steiger staan. Heb helaas de vleugel weer van de bespanfolie moeten verwijderen ivm kromtrekken (in een tent hobbyen met regenachtig weer vraagt om kromtrekkend hout he).

Er zijn 2 spantjes die je moet omdraaien uit mijn hoofd is dat 9 en 10 maar door goed op de tekening te kijken kom je er vast uit.

suc6 samen

4. robert14

robert14 Forum veteraan

Lid geworden:
    26 mrt 2006
    zeer leuk projectje, suc6 met de bouw ;)

5. pl119

pl119

Lid geworden:
    6 jun 2005
    Ik zeg................die vliegt over een jaartje beter als zijn pa!
    Zie je aan zijn ogen..........erg gretig........;)

Doet me denken aan "vroeger". Met onze zoon precies zo gegaan.
    Toen heette het model de Twilighter.
    Iemand die dat modelletje nog kent? Van tekeningetje ( A4) gebouwd.

Is deze UHU nou een echte Vintage? Eigenlijk niet he?
    Nou, mag je zoon wel een rondje met mijn model op 17 mei!

Succes met bouwen knul!

6. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Bedankt!:D
    ik denk dat ik over een jaar beter ben dan arjan:p

Groetjes Ronan

7. Ruud1970

Ruud1970

Lid geworden:
    7 jan 2008
    Veel succes met de bouw en het vliegen daarna!!

Doet me denken aan Der Kleine Uhu, de werpzever. En aan de Graupner Dandy, mijn eerste zwever.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Snitz

Snitz

Lid geworden:
    2 apr 2006
    en hoe staat het met de bouw?

9. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Jaaaa rustig! Mijn mannetje moet ook buiten spelen en naar school! :D

Oké. Vanmiddag zijn we begonnen.

Het begint met de triplex spantjes op de rompbodem lijmen.
    Zoonlief begint nu al goed te worden in het schuren. Het begin is er......

Jammer trouwens dat de bouwbeschrijving enkel in het Duits, Engels en Frans is. Mijn zoon kan goed lezen maar dit is iets te hoog gegrepen.

10. pl119

pl119

Lid geworden:
    6 jun 2005
    Leuk hoor!
    Je zoon komt toch ook wel op het vintage treffen. Kan hij er mooi mee vliegen!
    Dit model bestaat immers ook al erg lang en mag van mij gezellig meedoen....;)

11. mattiejplane

mattiejplane

Lid geworden:
    22 aug 2006
    Ziet er leuk uit, ff een vraagje wat is dat model op de 1e foto die daarachter in een kinderzitje staat? Ziet er erg leuk uit.

12. vjete

vjete

Lid geworden:
    9 jun 2006
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Klopt...de restanten daarvan die ik maar niet weg kan gooien.

14. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Alle spantjes staan en het kielvlak zit in elkaar.
    Het is leuk bouwen. Alles past echt perfect en de stappen in de bouwbeschrijving maken dat je steeds door kunt gaan.

15. sjors4x4

sjors4x4

Lid geworden:
    4 jan 2008
    Arjan stop nu maar met bouwen! anders heeft Ronan nix meer te doen
    foei ;)

16. sjors4x4

sjors4x4

Lid geworden:
    4 jan 2008
  17. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    LOL nou hij heeft er wel plezier in hoor maar na een half uurtje begint de aandacht te verslappen. Hij leest dan boekjes en kletst, ik bouw rustig door....

Het kielvlak is klaar en kan dan haaks op de romp gelijmd worden.
    Dan de linker zijkant van de romp er op. De bouwbeschrijving wil dat je dat met de bijgeleverde Uhu Hart doet. Wij hebben witte houtlijm gebruikt, dat geeft je wat meer tijd. Die Hart droogt erg snel vind ik. En het tubetje is vrij klein, dan bewaar ik dat liever voor geschiktere stukken.

Servo's monteren....

....en de andere zijkant er op.

18. Berrie

Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Hey, ik heb zelf de zweefversie van de RC-UHU mogen testen voor Modelbouw Actueel. Het is echt een heel aardig zwevend toestelletje. Ik vindt het ook goed dat je niet voor een Easyglider hebt gekozen. Zo kan de kleine man tenminste met zijn eigen knuisten dat ding in elkaar zetten. Prachtig.

19. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Ah! Was jij dat. Wij hebben dat nummer, van de stapel oude blaadjes bij Hangar Modelbouw. Was voor mij eigenlijk ook de aanleiding deze te kopen. Jij hebt hem zonder motor getest toch?
    Ik vind het echt een leuk model om te zien en het bouwen is voor beginners heel goed te doen. Als eerste zwever denk ik dat het een prima kistje is.

20. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Nou, we zijn lekker opgeschoten vandaag. De romp is vrijwel af; bovendekseltje er op (en dat past zó mooi, lasergeneden kitjes zijn echt super wat dat betreft), hoogstarthaak en tailskid vastlijmen en de hoekjes netjes rond schuren.

Vervolgens de vleugels. Die bestaan uit slechts 6 balsa delen en 3 stukjes plastic. Per vleugel heb je een voorgevormde balsa voorlijst (die de helft van de vleugel is), een 2mm balsa plankje wat je daar aan lijmt en de winglets. In de bouwbeschrijving staat: "Let op dat u een linker- en en rechter vleugel bouwt". Ik weet dat Berrie zo dom was twee linker vleugeltjes te bouwen en de hele tijd heb ik me af zitten vragen hoe hij dat had gedaan. Tot ik de twee helften wilde samenvoegen met het plastic middenstuk.....
    Die balsa plankjes zijn hééél licht taps. Aan de tip ietsje smaller dan aan de wortel. Dat staat nergens en je ziet het ook niet als je er niet op let.......
    Wij hebben gelukkig niet dezelfde fout gemaakt als Berrie, wij hebben twee rechter vleugeltjes gebouwd :)

Dus net als Berrie de achterlijst recht afgesneden, het loskomende driehoekje omgedraaid en weer aan elkaar gelijmd.

Deel Deze Pagina