bouwverslag graupner taxi 2 sleepkoppeling

robert14

Forum veteraan
hallo allemaal

ik sta op het punt om mijn graupner taxi 2 om te bouwen met een sleepkoppeling. is er eventueel intresse in een klein (foto) bouwverslagje? power heeft de kist genoeg met een 6.5cc voorop. verticaal tot de wolken.

grt robert

Hallo Robert,

leuk streven.
heb je rolroeren op je Taxi?
Ondanks dat je denkt dat je veel vermogen hebt, zul je er geen grote zwevers achter kunnen hangen. Mijn onderbuikgevoel zegt dat je niet boven de 2 meter moet gaan.

Of misschien een leuke trekker voor de 'nurfluegel' zoals de Geier.

Als er anderen een endere mening hebben, dan zullen ze dat ook wel posten hier...

Succes ermee.

Frank

ik deel de zelfde mening... ik schat ook tot een maximaal gewicht erachter van een 1.5kg, misschien een goedliftende zwever van 2kg. en dan zal het op zijn :)
ik heb hier nog een piper met 3.5cc staan voor te gaan slepen, maar ik vermoed ook dat 1.2kg het maximum zal zijn en 2m kistjes. en dan zal het nog maar rustig omhoog gaan zijn.

maar om te leren slepen, denk ik dat de taxi wel iets leuk is, en klein begonnen is half gewonnen. wie weet hangt er ooit achter je 1/2 "Taxi 6" :p een zweeftoestel van 10m spanwijdte :) je weet nooit he....

alvast succes met het bouwdraadje, want dat willen we natuurlijk wel zien :)

hallo allemaal
door drukte met school helaas nog geen tijd gehad om eraan te beginnen. de taxi is ook zekers niet bedoelt om grote zwevers a 3 meter achter te hangen. meer voor kistjes zoals een easyglider of een libelle. rolroervleugel staat op het programma.

grt robert

Tot 3 meter zou goed moeten kunnen.
Ik heb vroeger met de charter met 4 cc ook zwevers van 3 meter gesleept.
Het waren zwevers als een cirrus of de wat kleinere dadalus.
Het nadeel was dat beide geen rolroeren hebben.
Nu slepen we met een graupner kadett electro tot hoe groot hij kan slepen weten we nog niet, daar we nog geen grotere zwever hebben.

ik had even snel een tekeningetje gemaakt van het idee hoe het ongeveer moest worden
sleepkoppeling.png

het stangetje kan worden bedient via een servo. daardoor kan ik de kabel loskoppelen en vastkoppelen. natuurlijk wel iets netter gebouwd dan het op de tekening staat. iuemand tips of is dit zo ongeveer wel goed?

de sleepkoppeling is al klaar en ingebouwd. als er niet te veel wind staat word deze vanavond getest. dan komen er ook meer foto's

slepen met kleine motorkisten

Robert,

Met een 6,5 cc motorkist kun je prima zwevers tot 3 meter opslepen hoor. Kijk maar eens bij onderstaande filmpjes. Mijn sleepkistje heeft een 7,5 cc supertigre motor en daar heb ik al meerdere 4 meter zwevers achter gehad. Zelfs een van ca. 3.5 kg. Dat wil wel klimmen maar zo'n zware kist gaat wel snel met je op de loop dus als de zweefpiloot een beetje slingert dan wordt je niet helemaal happy. Easygliders zijn helemaal een eitje. Mijn zoon sleepte daar al mee voordat hij zijn brevet had. Zoals Bertus al aangaf is het slepen zonder rolroeren een stuk lastiger. Vooral voor de zwever want die begint achter de motorkist te slingeren.

Max

3gNuMjYAq6g[/media] - M.V.C. Cumulus te gast op de Open dag van de Zweefvliegclub N O P
IhxwrzwP0nU[/media] - glider (4m) tow

Laatst bewerkt door een moderator:
Back