Bouwverslag KHK Satis II

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Havis, 13 mrt 2008.

1. Havis

Havis

Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Bouwverslag Satis II van KHK-Flugmodelle

KHK (KHK-Flugmodelle.de) staat bekend om haar kwalitatief hoogwaardige GFK-landingsgestellen die door diverse leveranciers (o.a. EMHW) worden gebruikt. Daarnaast heeft men al enkele jaren een aantal CNC-bouwdozen in het assortiment.

Ik heb enkele jaren geleden al de Extra 300 en Snapstick van KHK gebouwd. Perfect vliegende modellen en geweldige bouwdozen. Zeer compleet, met een uitstekende pasvorm en doordachte constructie die bouwen tot een genot maken. En voor mij hoort bouwen van vliegtuigen bij de modelbouwhobby.

Sinds 1 maart jl. heeft KHK-flugmodelle.de weer een nieuwe bouwdoos op de markt gebracht. Het een kunstvluchttoestel waar ook 3D mee gevolgen kan worden: SATIS II.

De kenmerken van de SATIS II
    - Spanwijdte 1.81m
    - Romplengte 1.75m
    - Gewicht 3,6 kg
    - Motor: ZG 20

Gezien de ervaringen met de andere modellen van KHK hoefde ik na lang na te denken over deze keuze. Ik heb direct via e-mail een bouwdoos met motor besteld. Binnen 2 weken kreeg ik de bouwdoos en de ZG 20 thuis afgeleverd. En zoals verwacht: keurig verpakt, uitstekende kwaliteit en zeer volledig.

In dit topic zal de bouw van de Satis II beschreven worden.

Laatst bewerkt: 15 mrt 2008
  2. Havis

Havis

Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Zoals ik wel gewend ben van KHK zit alles natuurlijk weer mooi verpakt in de doos.
    Foto's spreken voor zichzelf :wink:

Ik ben al aan het richtingroer begonnen, foto's komen er vanavond aan.

3. Havis

Havis

Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Kielvlak en richtingroer.

In de bouwbeschrijving is aangegeven dat eerst begonnen moet worden met de bouw van het kielvlak en richtingroer.

Beiden bestaan uit 3 lagen in sandwichbouwwijze: 5mm balsa, 3mm triplex en 5mm balsa. De vorm van het kielvlak en richtingroer is in triplex uitgefreesed en dus precies op maat gemaakt. Een tekening is niet nodig. De balsa moet er op gelijmd worden. Voor de ronde delen zijn 2 mallen in de bouwdoos bijgevoegd. Hierdoor kunnen de voorlijsten gemakkelijk precies op maat op de triplex gelijmd worden.

Vandaag zijn de balsa-latjes aan 1 kant aan het kielvlak en richtingroer gelijmd.

Morgen de andere kant lijmen.

4. Havis

Havis

Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Zo het kielvlak en richtingroer is klaar. De voorlijst bestaat uit 4 lijsten van 2mm balsa die op elkaar zijn gelijmd. Hierdoor ontstaat een richtingroer met wenig torsie en een laag gewicht. Om alles recht gelijmd te krijgen heb ik een extra balsalijstje van 5x5mm aangebracht.

Daarna ben ik begonnen met het hoogteroer. Ook hier wordt dezelfde sandwich bouwwijze gehanteerd. Het hoogteroer is in 3mm triplex CNC gefreesed waarna dit versterkt wordt met 5mm balsa latjes.

Morgen de andere kant van balsalatjes voorzien en de voorlijst aanbrengen. Ook hier 4 latjes van 2mm balsa. Tevens de bevestiging van de scharnieren volgens de KHK-beproefde methode aanbrengen. Hierover op korte termijn meer.

5. CaptainV24

CaptainV24

Lid geworden:
    25 feb 2007
    Ik zag nog geen reacties, daarom:
    Ik heb een abonnement, ik volg je draad!

Ziet er trouwens prachtig uit, inkepingen voor scharnieren denk ik te zien? Mooie bouwdoos.

6. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Havis; toevallig de vader van Jurrien?:D

Grt.

7. Havis

Havis

Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Zo, de andere kant van het hoogteroer is ook gelijmd. Tevens is de voorlijst klaar. Ook deze wordt gemaakt van 4 stuks 2mm balsa-latjes die tegen elkaar gelijmd zijn. Dit geeft een grote stabiliteit. Tevens is gebruik gemaakt van de bij de bouwdoos aanwezig mal.

Het hoogteroer nu ook klaar. En ziet er solide uit.

Tevens zijn de scharnieren gereed gemaakt voor bevestiging. KHK maakt gebruik van kavan-scharnieren waar de ijzeren pen uit verwijderd moet worden. Daarna komt voor de breedte van het hoogteroer een staafje 1mm verenstaal ervoor in de plaats. Hiermee worden de 3 scharnieren aan elkaar gekoppeld. Ook bij de vorige bouwdozen van KHK worden de scharnieren op deze manier bevestigd. Heel betrouwbaar, en de roeren kunnen eventueel gemakkelijk verwijderd worden. Ook bij andere toestellen ben ik dit principe gaan toepassen. Desondanks blijf ik de scharnieren borgen met een kleine stift. Voor extra (wellicht overbodige) zekerheid.

Het verensteel wordt via een klein gefreesed sleufje langs de buitenzijde van het hoogteroer aangebracht.

Ik kan de komende dagen beginnen aan de vleugels.

8. Senne

Senne

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Ziet er echt heel leuk uit!
    Hoeveel heeft de kit gekost als ik vragen mag ?

Gr.Senne

9. Havis

Havis

Lid geworden:
    13 mrt 2008

Het is geen echt goedkope bouwdoos: € 345,-. Maar hiervoor krijg je wel erg veel waar voor je geld. Tenminste als je modelbouwen bij de hobby hoort. Een zeer doordachte en sterke constructie en een vliegtuig met zeer goede vliegeigenschappen.

10. Havis

Havis

Lid geworden:
    13 mrt 2008
    De vleugels.

Vandaag ben ik begonnen met de bouw van de vleugels. Van deze stapel hout moet de vleugel gebouwd worden. Alles is precies geordend zodat de bouw eenvoudig moet gaan.

Zoals bij alle bouwdozen van KHK wordt ook hier weer gebruikt gemaakt van een mal van 3mm triplex voor de rechter en linkervleugel. Hierin zijn sleuven aangebracht waarin de spantjes passen. De mallen zijn uitgericht met behulp van de vleugelbuis, zodat dit op het vliegtuig ook precies past. Daarna met spijkers op de bouwplaat bevestig, zodat niets kan verschuiven.

De bouw van beide vleugels gebeurt gelijktijdig.
    Alle spantjes passen nauwkeurig en precies. Ik heb de spantjes precies haaks op de mal aangebracht met behulp van loodrechte gewichten. Ik heb niets hoeven bij te werken. De vleugelbuis kon nadat de vleugelliggers waren gelijmd heel soepel in de betreffende spanten gedraaid worden. Deze heb ik gelijmd met constructielijm. Doordat deze lijm uitzet komt de vleugelbuis goed vast te zitten. Deze moet later nog afgewerkt worden met expoy met microballons.
    Ook de passtukken van 3mm balsa tussen de beide hoofdliggers hoefden niet bijgewerkt te worden. Echte Deutsch Gründlichkeit, waardoor het bouwen snel en gemakkelijk gaat.

De laatste foto vertekent. Gelukkig is alles kaarsrecht!!!!

Morgen beplank ik een zijde van de vleugel.

11. RC-mike

RC-mike

Lid geworden:
    8 jan 2006
    hier ook een abbootje :D !!

12. Christiaan Vis

Christiaan Vis

Lid geworden:
    5 sep 2004
    leuk verslag! ik was al benieuwd naar de kwaliteit van khk...maar dat ziet er goed uit zeg!

13. Havis

Havis

Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Gisteren de bovenzijde van de vleugels beplankt. Doordat de vleugels met rolroeren in één geheel gebouwd worden blijft een opening van 16 mm tussen beplankingslijsten. Nadat de vleugel geheel zijn beplankt worden deze later losgesneden en vervangen door een balsalijst van 2 keer 8mm.

Als een kant van de vleugel is beplant wordt deze van de mal losgehaald. Voor het beplanken van de andere kant wordt gebruik gemaakt van een styropor mal waarin de beplankte kan de vleugel precies past. Hierdoor kan de vleugel niet kromtrekken bij het beplanken. Dit werkt perfect en gemakkelijk. Tevens wordt de vleugel niet beschadigd bij het beplanken.

Voor de bevestiging van de vleugel aan de romp wordt gebruik gemaakt van nylon M8 schroef. Deze wordt in het binnenste vleugelspant met constructielijm gelijmd.

Voordat de andere kant beplankt wordt, worden nog enkele vleugelversterkingen aangebracht. Dit gebeurt o.a binnen het voorste beplankte deel van de vleugel. Hierdoor ontstaat een doosconstructie die oersterk en torsiestijf is.

Voordat de rolroeren beplankt worden moet een uitsparing voor de ruddurhorn gemaakt worden. De rudurhorns zijn van GFK zijn bij in de bouwdoos inbegrepen. Tevens is het afdekplankje voor de servo te zien.

Om te laten zien welke kwaliteit de bouwdoos heeft. Voor de "stop" van de vleugelbuis is een precies op maat gemaakt latje hardhout bijgevoegd (niks geen reststukje). Dit is precies op maat gemaakt en past direct en exact zonder speling.

Nadat deze versterkingen zijn aangebracht kan de vleugel volledig beplankt worden.

Met dit als eindresultaat.

14. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Zit aardig de vaart in!:D Viel me bij de Katana ook al op dat je aardig doorwerkt, maar dat is een goede zaak, dan kan ie als het weer mooi weer wordt de lucht in:p

Grt.

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  15. Pauls

Pauls

Lid geworden:
    21 okt 2006
    KHK SATIS hoofdligger

Zie ik het goed dat de hoofdliggers in de vleugel van BALSA zijn? Dat is wel wat zwakjes voor een kunstvluchtmodel ! Kijk nog eens in de doos of je wat vergeten bent !??

-paul-

16. Havis

Havis

Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Voor de hoofdligger wordt inderdaad gebruik gemaakt van speciaal geselecteerd "hard" balsa. Bovendien zijn in tussen de ribben verschillende dwarsverbindingen die ook weer versterkt zijn. Aan de voorkant van de spanten is eveneens een balsalijst aangebracht. Hier wordt de neuslijst tegen aan bevestigd. Al met al een goed doordachte en zeer sterke "kooiconstuctie" waardoor de noodzaak van zgn. "kieferleisten" niet nodig zijn.

17. Havis

Havis

Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Nadat beide kanten van de vleugel zijn beplankt kunnen de rolroeren losgesneden worden. Dit gaat heel gemakkelijk met een klein metaalzaagje.

Als dit gebeurt is kunnen de achterlijst van de vleugel en de voorlijst van het rolroer aangebracht worden. Deze moeten later zodanig geschaafd worden dat ze qua vorm en profiel in precies in elkaars verlengde liggen.

Daarna wordt op zowel de achter- als voorlijst een lijn getekent waarop de rolroerschernieren worden aangebracht. KHK heeft er voor gekozen om deze niet in het middenpunt van de lijst aan te brengen maar op 1/3 van de bovenzijde. Zodoende is op opening vanaf de bovenzijde gezien slechts beperkt (dit ziet mooier uit). Ook hier worden de scharnierstiften verwijderd en vervangen door een staaldraad van 1mm voor alle scharnieren (zie: hoogteroer). Om de uitslag naar beneden voldoende te laten zijn moet 2mm aan de onderzijde van de achterlijst van de vleugel weggeschaafd worden.
    De uitslag is in ieder geval voldoende om ook 3D te kunnen vliegen.

18. Havis

Havis

Lid geworden:
    13 mrt 2008
    De vleugeltip bestaat uit 5 lagen (2 x balsa - triplex - 2 x balsa). Alles heeft dezelfde afmeting als de triplex. Aan de achterzijde van de triplex vleugeltip wordt een latje hardbalsa aangebracht. Hiermee kan gemakkelijk hetzelfde profiel bereikt worden als de eindlijst van het rolroer. Doordat de triplex centraal is aangebracht is het in vorm schaven van de vleugeltip gemakkelijk. Het is wel een redelijk zware constructie.

Ik heb alles redelijk grof in vorm geschaaft. Daarna heb ik de vleugeltip met constructielijm aan de vleugel bevestigd. Na drogen heb ik alles precies in de juiste vorm geschaaft en geschuurd. Het was wel wat werk maar het resultaat mag er zijn.
    Beide vleugels zijn klaar. Het is een mooi vleugelprofiel geworden.
    Het bespannen met Oracover gebeurt t.z.t. Pas dan worden de laatste oneffenheden weggewerkt met balsaplamuur en vindt de finishing-touch plaats.

De vleugels wegen resp. 283 en 291 gram. Ik mag dus niet klagen.

Het is nu tijd om de romp te bouwen. Doordat dit een van de eerste productiemodellen van de Satis II is heeft KHK de bouwbeschrijving van de romp nog niet klaar. Voor de vleugels en stabilo was dat ook nog niet maar dat was niet zo'n probleem (inmiddels zijn deze bouwbeschrijvingen wel gereed en staan op de website van KHK). De komende tijd heb ik wat minder gelegenheid om te bouwen, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Als het te lang duurt begin ik toch maar....

19. Havis

Havis

Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Bouw van de romp.

Ondanks het (nog) ontbreken van een bouwbeschrijving van de romp op de website van KHK ben ik maar begonnen met de bouw ervan. En ook die bouw valt reuze mee. Alles past weer als vanzelfsprekend. Dit maakt de bouw er snel en nauwkeurig.

De romp wordt gebouwd van de onderdelen zoals aangegeven op onderstaande foto. Ook hier zijn alle onderdelen weer nauwkeurig gegroepeerd, zodat een vergissing bijna niet gemaakt kan worden.

Begonnen wordt met het lijmen van 5x5mm balsahoeklatjes langs beide triplex rompzijden. Om een goede pasvorm te krijgen met de rompspantjes heb ik voor alle zekerheid deze (even) op de plaats gezet. Op die manier past alles precies. De rompspantjes hebben een uitstekende pasvorm zodat "bijwerken" niet nodig is.

Daarna worden de inslagmoeren voor het landingsgestel in het daarvoor bestemde spant gelijmd. Zowel het spant als het landingsgestel is al precies voorgeboord, zodat het altijd past. De gaten hoeven niet opgeboord te worden.

Daarna wordt alles op een vlakke bouwplank met witte houtlijm in elkaar gelijmd. Voor alle zekerheid maak ik gebruik van lijmklemmen en gewichten. Gezien de perfecte pasvorm is dit eigenlijk niet nodig, maar voor alle zekerheid.
    Doordat de romp op de kop wordt gebouwd en de bouwzijde bestaat uit een precies op maat gefreesde triplex bovenzijde kan de romp alleen maar recht gebouwd worden.

Voor alle zekerheid heb ik nog extra dwarslatjes tussen de rompspanten gelijmd om de torsiestevigheid te vergroten. Dit hoefde volgens KHK niet omdat de bovenzijde van de romp van triplex is gemaakt. Maar voor alle zekerheid.

Vanavond bouw is de onderzijde van de romp verder af.

20. Havis

Havis

Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Gisteren begonnen met het beplanken van de onderzijde van de romp. Deze wordt opgebouwd met 2 balsalatjes van 10x5mm die over de volle langte van de romp lopen. Daarnaast wordt nog 2 latjes 5x5mm gebruikt die dienen voor de uitlaattunnel. De latjes worden met gewichten op de plaats gehouden.

Daarna wordt begonnen met de bouw van de uitlaattunnel. Deze is aan de onderzijde open waardoor een goede koeling van de resonantie-uitlaat mogelijk is.

Als de uitlaattunnel klaar is wordt de onderzijde verder beplankt. Alles past uitstekend alleen de balsabeplaning tussen rompzijde en onderzijde romp moest op maat gemaakt worden. Dit vergde enige handigheid.

De onderkant van de romp is klaar. De komende dagen beginnen met de bovenkant.

Deel Deze Pagina