Bouwverslag Nanda-Racing NRT-3 Pro + brushless ombouw. Brushless ombouw is klaar!

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door nusti, 27 apr 2010.

1. nusti

nusti

Lid geworden:
    22 nov 2004
    Bij de plaatselijke modelbouw winkel hier in Tilburg heb ik een Nanda-Racing NRT-3 Pro gehaald. Ik had er al wat van gelezen op Amerikaanse Fora en het meeste was erg positief. In Nederland is het merk nog niet zolang op de markt, maar het had mijn interesse gewekt. De kit ziet er erg goed en en is op het eerste ook goed afgewerkt. De auto is ook als RTR leverbaar, maar de Pro versie heeft standaard al erg veel extra's zoals de super bigbores, een 7075-T6 chassis en braces en nog veel meer.

Wat en wie is Nanda-Racing:

Nanda-racing is een van de grootste producenten en ontwikkelaars in de rc-wereld. Ze hebben modellen ontwikkeld voor onder andere Schumacher, HPI en Carson. Sinds 2005 zijn ze als eigen merk op de markt gegaan.
    In Azië zijn ze erg groot en verschillende modellen hebben al tal van prijzen gewonnen in de Chinese competitie en hebben daar de “gevestigde” merken achter zich gelaten.
    In hun modellen hebben ze verschillende unieke features ontwikkeld, zoals de ophanging van de draagarmen die door middel van inserts volledig instelbaar zijn m.b.t. caster en toe-in/out. Zo is met 2 toeblocks de toe-in van 2 tot 3.5 graden in te stellen met stapjes van 0,5 graad. In tegenstelling tot andere merken waar je vaak een volledige toeblock set moet aanschaffen. De caster van de achterophanging is op vergelijkbare manier instelbaar in 2, 2.5 en 3 graden
    Ook de caster van de voorophanging is door middel van inserts zeer nauwkeurig af te stellen van 16 graden tot 22 graden met stapjes van 1 graad.
    Het aluminium van de pro versie die ik aan het opbouwen ben is 7075-T6 hoogwaardig cnc gefreesd aluminium en zeer goed afgewerkt. Het chassis is lichter gemaakt door het op verschillende punten uit te frezen en alles wat op het chassis gemonteerd is heel centraal geplaatst.

Tot nu toe ben ik zeer onder de indruk van de kwaliteit, afwerking en instelmogelijkheden van het model. Ik heb verschillende truggies opgebouwd, waaronder een X1CRT, een X2CRT en een Hobao Hyper ST en deze hoort qua afwerking zeker in dit rijtje thuis.
    De auto wordt omgebouwd om er brushless mee te gaan rijden en wordt ingezet bij de no-nitro cup. De batterijhouder en motorsteun worden op maat gemaakt.
    Ook wil ik de ervaringen met het racen en rijden met deze auto in dit topic zetten.

Maar nu het eerste deel van het bouwverslag:

Als eerste natuurlijk de doos opengemaakt. In de doos liggen de banden netjes op een rij met daaronder een doos met de onderdelen. Daarnaast de kap met daaronder nog wat verschillende onderdelen, de wielen, shock- en diff olie, stickervel en de bouwhandleiding. De onderdelen zitten netjes verpakt in geletterde zakjes. Elk zakje bevat alles wat je nodig hebt om een bepaald onderdeel in elkaar te zetten. Bijvoorbeeld zakje C bevat de volledige achterophanging, D de voorophanging enz.

[IMGhttp://lh6.ggpht.com/_JOStYYwIYxo/S93JjlBKxvI/AAAAAAAADbc/5Is6zixmEqM/s512/nrt-3%20%285%29.jpg[/IMG]

Als eerste komen de diffs aan de beurt. Deze lijken erg veel op de diffs van de Hong-Nor X2 crt. De kuip heeft dezelfde groeven en ze worden gesealed met dezelfde pakking.
    Het kroontandwiel heeft 43 tanden is gemaakt van 7075 gehard alu en ziet er netjes afgewerkt uit. (Dat onderdelen er erg goed uit zien komt vaker terug in dit bouwverslag).
    De piniongear heeft 11 tanden is van gehard staal. De overbrenging is hiermee hetzelfde als de Hobao Hyper ST
    Vullen tot net boven de tandwielen en dan kan het kroontandwiel erop.
    Het voordiff is gevuld met 7000, achter met 1000

Bij de kit worden ook shims meegeleverd om de diffs netjes af te kunnen stellen in de gearbox. In de achter gearbox twee shims rechts en 1 links om het allemaal soepel te laten draaien.

Vervolgens wordt het toeblock gemonteerd, de armen, hus en de cvd's. Op de bovenste foto's zie je de blocks, op de tweede de inserts die je verschillende kanten op kan draaien om de verschillende standen van de toe-in te bepalen.

Dan de draagarmen met de rear hub en de cvd. de wielmeenemer heeft een enorme offset zoals te zien is op de foto:

Dan de wingmount. De dwarsliggende steunen zijn ook weer van 7075-T6 aluminium en mooi donkergrijs ge-anodiseerd.

Dan de demperbrug monteren, wederom van 7075-T6 aluminium, deze keer zwart afgewerkt. Ook meteen de swaybar gemonteerd. Ik heb achterophanging van verschillende punten gefotografeerd, en ja....het is erg mooi afgewerkt. De demperbrug is heel erg licht en het freeswerk ziet er super uit, er is geen slijpspoortje te zien.

Vervolgens op het chassis gemonteerd en de alu brace gemonteerd, die zoals al het alu ook van 7075 is en zwart ge-anodiseerd:

en we gaan morgen weer verder.

Laatst bewerkt: 31 mei 2010
  2. RCNoob

RCNoob

Lid geworden:
    21 apr 2010
    Goedemorgen,

Ziet er allemaal netjes uit hoor! Wat kost nou zo'n bouwpakket als ik vragen mag?

Succes ermee!

3. bzb

bzb Guest

ongeveer 350,- rollend chassis

4. RCNoob

RCNoob

Lid geworden:
    21 apr 2010
    Ah ok! Ben toch meer van de 1/10 buggies, maar dit ziet er ook wel goed uit!

5. rubenbosman

rubenbosman

Lid geworden:
    24 mei 2008
    zeer net verslag

ga zo door :thumbsup:

mvg ruben

6. Lochii

Lochii

Lid geworden:
    14 apr 2009
    Ik ben hier wel benieuwd naar, even in de gaten houden :) Ziet er tot nu toe netjes uit

7. nusti

nusti

Lid geworden:
    22 nov 2004
    Ze hebben geen 1:10 buggies, maar je moet eens kijken naar de nrb-3r. De truggy is op dat chassis gebaseerd en ook die is heel mooi uitgevoerd. NANDA R/C car R/C toy RC hobby RC car RC toy Remote Control car nitro car

Het kale chassis kost idd 360 euro. en dan komen de optionparts erbij. De volgende heb ik gebruikt:
    toeblocks achter en voor, hingepins die je kan schroeven ipv clips (de clips zijn trouwens twee keer zo dik als van de hongnor) en cnc stuurblokken en carbon sideskirts. De onderdelen zijn zeer betaalbaar. Zo kost een kroontandwiel van het diff 3 euro, de toeblocks zijn ongeveer 8. En het meest fijne is dat de winkel hier in Tilburg echt alles op voorraad heeft voor deze auto's.

8. edo

edo

Lid geworden:
    16 dec 2008
    Heel mooi zo'n verslag!

Grts,

9. GK-Racing

GK-Racing

Lid geworden:
    18 mei 2009
    Ziet er heel mooi uit ja...maar waar haal je een conversionset voor je truggy?
    Is deze standaard van Nanda te verkrijgen of past een ander merk er ook op?

10. nusti

nusti

Lid geworden:
    22 nov 2004
    @gk racing: de conversionset wordt speciaal gemaakt voor deze truggy. Dit wordt door een bedrijf gemaakt, ik heb daar deze week of volgende week een afspraak mee. Mocht het ontwerp goed zijn ga ik er van uit dat deze eventueel in produktie te maken is.
    Ik heb begrepen dat er in Helmond een aantal rijders zijn die met de nrb-3 rijden. Als de auto klaar is wil ik in Helmond een paar keer gaan testen en trainen.

Even door met het bouwverslag.

We waren gebleven bij de voorophanging. De versnellingsbak is precies het zelfde als die aan de achterkant van het chassis. Zelfs het aantal shims dat gebruikt is. De armophanging is van cnc gefreesd 7075 aluminium. Ook deze is weer afstelbaar met de eerder genoemde inserts. Op de foto is ook te zien dat de gaten waar normaal gesproken de hingepins doorheen gaan erg groot zijn. Hier gaan de inserts in.
    Op de foto is ook de voorbrug gemonteerd. Wederom is deze erg goed afgewerkt met zeer veel instelmogelijkheden voor de ophanging en de schokdempers.

Vervolgens de stuurblokken. Op de onderstaande foto is linksboven een insert te zien waarmee je de caster instelt. Ik heb het op 21 graden ingesteld voor goed veel stuur en vermogen uit de bocht op de voorwielen.

Op de foto heb ik de gegoten alu stuurblokken gemonteerd, deze zijn inmiddels vervangen door de cnc variant. De bovenarmen in elkaar gezet. En alles gemonteerd. Je kunt zien dat de bovenarmen en de stuurblokken nog met hingepins met E-clips vastzitten. Deze waren niet op voorraad, maar zijn gisteren vervangen door de hongepins met moertjes.

de volgende stap is de stuurinrichting. De ackerman plaat is weerom van cnc 7075 aluminium. De draaiende delen zijn allemaal gelagerd. en ook de stuurstangen in elkaar gezet.

Op het chassis gemonteerd. Bovenop komt een mooie carbonnen plaat en ook voor is een 7075 alu brace die op het chassis vastzit.

Morgen naar het middendif en de stuurservo, waar de eerst modificaties moeten gebeuren. Het middendif is al gemonteerd en voor een klein deel te zien op de laatste foto's. Ik gebruik geen remservo en omdat de motor rechtsachter geplaatst wordt wmoet een deel van de radioplaat erafgehaald worden.

Laatst bewerkt: 2 mei 2010
  11. joostvhoek

joostvhoek

Lid geworden:
    14 jun 2008
    Hoe was jij dan van plan om te remmen en gas te geven=

Joost

12. robin_phaser4rs

robin_phaser4rs

Lid geworden:
    10 nov 2008
    elektro conversie;) remmen met motor dus

13. nusti

nusti

Lid geworden:
    22 nov 2004
    idd zoals robin al zegt, het remmen gaat op de motor en via het middendiff. In de praktijk heeft dit altijd prima gewerkt. Sommige ombouwen maken echter nog steeds gebruik van de remservo, ik heb dat echter nog nooit gedaan en heb het ook niet gemist.

14. joostvhoek

joostvhoek

Lid geworden:
    14 jun 2008
    Oh, sorry, ik had niet meegekregen dat je hem naar elektrisch wilde ombouwen. Zou dat niet te belastend zijn, alleen maar remmen op de motor? De auto is gebouwd voor een nitro motor, het is dus allemaal iets steviger gebouwd, en dus zwaarder. Of is dit nu een hele domme, foute conclusie?

Joost

15. Rob Coenraad

Rob Coenraad Guest

Goede dag
    Mooi verslag...
    Zelf zou ik de auto laten remmen met de servo en schijfrem..
    Ik gebruik zelf de Hot Bodies VE8 en rem met de servo & schijfrem.
    En dit werkt perfect.
    Ook heb ik de Forze van Hpi mogen testen, dit model remt op de motor en werkt ook prima. Dit kost alleen een berg stroom, waardoor ik minder lang kan rijden.

Afz Rob.C

16. nusti

nusti

Lid geworden:
    22 nov 2004
    Hoi Rob,

De rijtijd is van mij niet zo van belang, een heat duurt maximaal 10 minuten en met de moderne 5000mah lipo's is dat makkelijk te halen. Het extra gewicht van de servo tikt in mijn ogen iets meer aan.
    Voor mij werkt het prima.

17. nusti

nusti

Lid geworden:
    22 nov 2004
    Het één na laatste deel van het bouwverslag. De auto is nu zover af dat de brushless ombouw gemaakt kan gaan worden. Ik hoop dat deze erg snel gemallt kan worden, maar hierin ben ik afhankelijk van anderen. Ik heb in ieder geval een goed design in mijn hoofd en ik hoop dat de persoon die het gaat maken er iets mee kan.

De auto was daadwerkelijk een plezier om aan te werken. De bouwhandleiding erg duidelijk, al het materiaal goed en duidelijk verpakt. Nu het chassis klaar is ga ik ondertussen nadenken over het design van de kap.

Eerst een overzichtfoto van het chassis met het voor en achterdeel gemonteerd

en een foto van de stuurblokken voor. De gegoten aluminium zijn vervangen voor cnc gefreesde exemplaren:

Nu is het middendiff aan de beurt. Wederom alles wat je nodig hebt in 1 zakje verpakt. Het diffhuis bestaat uit een deel dat direct op het chassis wordt geschroefd en een bovendeel wat daar weer opkomt. Tussen deze twee delen komt het diff zelf. Bovenop is het weer mooi afgewerkt met een carbonnen plaat, sterk en erg licht. Het middendiff dat ik gebruik is van een hongnor X2CRT. Niet omdat het originele diff slecht is, het is immers hetzelfde diff, maar het gaat me om het aantal tanden van de spur. Origineel heeft de nanda een 54T spur. De X2crt heeft er 48 en voor mijn ombouw iets geschikter voor de eindgearing.
    Je ziet op het diff twee lipjes. Hier wordt de radioplaat op vastgeschroefd, waardoor het huis erg wordt verstevigd.

De sideskirts van carbon heb ik ook meteen op het chassis geschroeft. Ziet er erg strak uit. De uitsparing die je linksboven ziet is voor de radiobox die ik niet ga gebruiken.

De radioplaat heb ik wat moeten aanpassen. Normaal gesproken wordt hier ook de remservo in gemonteerd. De motor wordt op de plaats van de radiobox gemonteerd en voor de remservo is dan geen plaats meer. Daarnaast heb ik in geen enekele van mijn brushless conversies een remservo gebruikt.
    De radioplaat is dus te lang en ik heb er een stuk afgedremeld. Ik heb het wel zo gedaan dat ik dde maximale steun heb en ook dat het diffhuis er nog op vasgeschroefd wordt.

Dan de servo geplaatst. Deze wordt in een frame vastgezet die weer op de radioplaat geschroefd wordt. Ook zijn de aluminium steunen er aan geschroefd

En dan op het chassis plaatsen:

Dan komt het deel dat ik altijd erg leuk vind om te doen. De schokdempers bouwen, vullen en monteren. De eerste foto is om te laten zien dat het echt joekels zijn. Links is van de nanda, rechts zijn de bigbores van de Hyper st

De discs die in de dempers worden gebruikt hebbebn 6 gaten van 1,4 mm groot.

De opbouw van de dichting onder is precies hetzelfde als de bigbores van de X2CRT.

De volledige set. Voor heb ik 45 wt gedaan, achter 40 wt:

Vervolgens op het chassis geschroefd. Je ziet trouwens ook op de foto dat de hingepins van de bovenarmen zijn vervangen voor de schroefbare.
    De voorkant:

de achterkant:

En het volledige chassis, klaar voor de elektro ombouw:

Laatst bewerkt: 2 mei 2010
  18. lennie054

lennie054

Lid geworden:
    19 mrt 2008
    mooi bouwverslag! erg mooie foto's ook. Ik had deze auto ook bij Rob in de winkel op de website gezien, leek me toen al mooi (maar dan wel gewoon met nitro motor) maar nu ik deze foto's zie krijg ik bijna spijt van mijn inferno st...

19. nusti

nusti

Lid geworden:
    22 nov 2004
    Dank je, het is zeker een mooie auto. Volgende week heb ik een afspraak met de man die de brushless ombouw voor zijn rekening gaat nemen.

20. GK-Racing

GK-Racing

Lid geworden:
    18 mei 2009
    Komen bij het vervangen van je hingpins, van C-clips naar schroefbare, het moertje aan de achterzijde niet tegen je stelschroef van je servosaver aan zodat deze niet "vrij" kan draaien?

Deel Deze Pagina