350cm en "ab 17 kg", nou dan weet ik het wel, dat gaat over de 20 kg.
Een 100/110cc is voldoende rond de 3m spanwijdte, daarboven moet er meer op als SLEPER.
Niet om er gewoon mee te vliegen dus, dan lijkt me een 100 ruim voldoende.
Ik heb eerst ook wat meewarig gedaan over een starter aan boord, allemaal onnodig gewicht, een F1 raceauto heeft ook geen eigen startmotor.
Maar afgelopen jaar heb ik een Wilga er mee zien slepen. Een veel gehoorde klacht van slepers is dat ze onnodig staan te wachten op zwevers die weer eens veel werk hebben een eigen fabrikaat sleepkoppeling aan te pikken. Ondertussen sta jij met die dikke motor al je servo's door elkaar te husselen.
Mijn ST heeft (mede vanwege dit) over 3500 vluchten al 17 servo's "opgevreten"!!!
Die sleper met de aanboord starter zette de motor gewoon even stop, als alles klaar was, druk op de knop en lópen.
Tel daarbij op dat alleen al in België afgelopen jaar 2 ernstige ongelukken gebeurd zijn met het starten van grote benzine motoren.... dan is een zelfstarter helemaal niet zo gek. Ik kan op de ST helaas ook geen grote starterkrans huisvesten, anders had ik het tenminste overwogen.