Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

Welkom terug, het is weer bijna 2 maanden geleden na de laatste update. In de tussentijd heb ik even wat anders gedaan. Ik heb een touwslager ontwopen op de PC om die in 3D te kunnen printen. Dit is gelukt en die is inmiddels ook klaar en staat te koop. Mijn plan is om deze voor iedereen die een touwslagerij wil, zullen er niet veel zijn, die beschikbaar te maken. Er zijn diverse modellen in winkels te verkrijgen maar deze vind ik persoonlijk toch het beste werken. Ik bouw hem kant en klaar samen, dus bij interesse laat maar iets weten.
Verder hebben we nieuwe raam bekleding gekregen, rolgordijnen ophangen en overgordijnen op de rails hangen. En voordat ik het wist had de admiraal mij overgehaald en zat ik gordijnen op maat te maken, te rimpelen en om te zoomen op de naaimachine. Nadeel als je bijna alles kan, dan moet je ook voor dat soort klusjes aantreden.

Er was ook tijd voor de Prins Willem
De zeilen zijn in ieder geval op maat geknipt, "gezoomd", de banen ingetekend en de versterkingen aangebracht voor de lussen aan het zeil.
Het volgende wat ik ga doen is alle zeilen voorzien van lijken touwen en lussen. Hier volgt een stap voor stap fotoserie:
IMG_5302.JPG
IMG_5303.JPG
IMG_5304.JPG
IMG_5306.JPG
IMG_5307.JPG
IMG_5308.JPG
IMG_5311.JPG
IMG_5312.JPG
IMG_5313.JPG
IMG_5314.JPG

Goed bezig weer Stephan.
Nu de admiraal weer even tevreden is kun je weer lekker bezig met je modelbouw
Alle klusjes klaar en de rust is weer lekker terug. Mijn werkplek weer terug. Geen naaimachine meer op de werkbank. Dat ding en ik hebben sowieso een haat-haat verhouding.
Eerst nog een klein stukje af schrijven voor de modelbouwer en dan verder met de zeilen.

Ziet er netjes uit, Stephan. Veel werk en ook nodig veel te doen.
Gr. Peter
Dankjewel Peter, gisteren toch nog een paar klusjes moeten doen vandaag gaan we verder, kijken of ik iets beters bedenk om het touw te lijmen. Althans om de lijm aan te brengen, zodat hij niet te zeer in het zicht komt. Ik gebruik de Pattex repair gel, misschien met een spuitje of toch met een prikker. Tips zijn welkom, het is een gel die dus niet in het touw of papier dringt maar een flexibele verbinding maakt tussen die 2.

Back