Tijdens de zomer heb ik samen met een clublid het plan opgepakt om deze winterperiode een tweetal Quickie`s te gaan bouwen. Het origineel is een ontwerp van Burt Rutan. De Quickie werd door de EAA (Experimental Aircraft Association) uitgeroepen tot het meest vooruitstrevende vliegtuigontwerp van 1978. Het succes van de Quickie heeft vervolgens geresulteerd in de oprichting van de Quickie Aircraft Corporation. Dit bedrijf ging de Quickie, Quickie Q2 en de Quickie Q200, als homebuiltkit met succes op de markt brengen.
Tot op de dag van zijn er veel mensen die thuis in hun garage een relatief goedkope Quickie bouwen. Voor een bedrag van circa 25.000 dollar hebben diverse Amerikanen zelf een lichtgewicht sportvliegtuigje gebouwd. Er zijn zelfs toestellen die kennelijk worden aangedreven door een volkswagenmotor.
Onder modelvliegers was er ook aandacht voor het vreemd gevormde toestel. In de FMT 1/1985 stond een bouwverslag van de Quickie MT 908 waarvoor een bouwtekening beschikbaar was. Deze bouwtekening was een ontwerp schaal 1:2 van Bruno Böhmer.
Dit model van Böhmer had de volgende afmetingen:
Voorvleugel 2100 mm
Achtervleugel 2600 mm
Romplengte 2310 mm
Motor 30 – 35 cm3
Tegenwoordig is deze bouwtekening nog steeds verkrijgbaar via VTH verlag.
Begin jaren 90 heb ik een veel plezier beleefd aan een dergelijke Quickie die toen was voorzien van een 35 cm3 Quadra motor. Het toestel was relatief eenvoudig om te vliegen. Ook was het vliegbeeld bijzonder vanwege de wat vreemde vorm. Bij het landen was wel enige aandacht vereist omdat het landingsgesteld in de voorvleugel was geïntrigeerd. Een harde landing zou tot gevolg kunnen hebben de voorvleugel brak en dat moest worden voorkomen. De voorvleugel bestond toen uit tempex, met houten liggers waartussen een laagje glasweefsel was aangebracht. Vervolgens was alles beplankt met balsa die uiteindelijk weer was verstevigd met een aantal laagjes glasweefsel. Het resultaat was toen een uiterst veerkrachtige voorvleugel die erg sterk was.
De nieuw te bouwen Quickies zullen op dezelfde manier worden gebouwd met natuurlijk wat aanpassingen. De belangrijkste aanpassing is de toepassing van wat zwaardere motor de ZG62. Voorts wordt het nieuwe toestel ook wat groter:
Voorvleugel 2460 mm
Achtervleugel 3450 mm
Romplengte 2800 mm
mrlavo
Tot op de dag van zijn er veel mensen die thuis in hun garage een relatief goedkope Quickie bouwen. Voor een bedrag van circa 25.000 dollar hebben diverse Amerikanen zelf een lichtgewicht sportvliegtuigje gebouwd. Er zijn zelfs toestellen die kennelijk worden aangedreven door een volkswagenmotor.
Onder modelvliegers was er ook aandacht voor het vreemd gevormde toestel. In de FMT 1/1985 stond een bouwverslag van de Quickie MT 908 waarvoor een bouwtekening beschikbaar was. Deze bouwtekening was een ontwerp schaal 1:2 van Bruno Böhmer.
Dit model van Böhmer had de volgende afmetingen:
Voorvleugel 2100 mm
Achtervleugel 2600 mm
Romplengte 2310 mm
Motor 30 – 35 cm3
Tegenwoordig is deze bouwtekening nog steeds verkrijgbaar via VTH verlag.
Begin jaren 90 heb ik een veel plezier beleefd aan een dergelijke Quickie die toen was voorzien van een 35 cm3 Quadra motor. Het toestel was relatief eenvoudig om te vliegen. Ook was het vliegbeeld bijzonder vanwege de wat vreemde vorm. Bij het landen was wel enige aandacht vereist omdat het landingsgesteld in de voorvleugel was geïntrigeerd. Een harde landing zou tot gevolg kunnen hebben de voorvleugel brak en dat moest worden voorkomen. De voorvleugel bestond toen uit tempex, met houten liggers waartussen een laagje glasweefsel was aangebracht. Vervolgens was alles beplankt met balsa die uiteindelijk weer was verstevigd met een aantal laagjes glasweefsel. Het resultaat was toen een uiterst veerkrachtige voorvleugel die erg sterk was.
De nieuw te bouwen Quickies zullen op dezelfde manier worden gebouwd met natuurlijk wat aanpassingen. De belangrijkste aanpassing is de toepassing van wat zwaardere motor de ZG62. Voorts wordt het nieuwe toestel ook wat groter:
Voorvleugel 2460 mm
Achtervleugel 3450 mm
Romplengte 2800 mm
mrlavo

