Wesley, degenen die commentaar hebben geleverd op jouw model praten uit eigen ervaring. Ook zij zijn ooit begonnen en ook zij hebben fouten gemaakt.
Het is jammer als anderen dezelfde fouten ook maken... ze proberen je daarvoor te behoeden. Dan is het "leergeld" tenminste niet voor niets geweest. Heeft weinig te maken met "de grond in trappen" of "kinderachtig".
Is een kwestie van ervaring.
En ja, er zijn hier inderdaad jongelui die dol-enthousiast aan een of twee of vier boten beginnen; liefst zo groot mogelijk en binnen een week varend.
Ook die krijgen commentaar van de "ouwe rotten": begin er niet aan, zonde van je krantenwijk-geld, begin eerst eens met een simpel bouwdoosje en doe daar ervaring mee op, enzovoorts.
Op het moment dat die jongelui (en dan praat ik over mannetjes van 14, 15 jaar) tóch doorgaan blijkt na een paar weken dat hun "project" (waarom moet tegenwoordig alles een "project" heten, overigens? Ik noem het gewoon een modelboot) in de kliko of de open haard eindigt. Met een beetje geluk zie je ze daarna terug met een simpel kunststof bouwdoosje. Als je pech hebt, hoor je niets mee van ze. Dat is onze ervaring.
Jij bent een volwassen vent van 23. Moet toch tegen een stootje kunnen, dacht ik zo.
Zelf heb ik nog nooit een schip op spanten gebouwd; daar ben ik nog niet aan toe, na 25 jaar scheepsmodelbouw.
Wat ik wél weet is dat je model, op deze manier gebouwd, op z'n minst enorm veel schuur- en plamuurwerk nodig gaat hebben. Hout wérkt. Triplex ook. Die grote lappen die je in het midden van je romp hebt, zal je moeten schuren om ze gelijk te krijgen. Wellicht zoveel schuurwerk dat je de ene plaat op bepaalde punten compleet wegschuurt. De kont van je model bestaat uit triplex wat een bocht van 90 graden maakt. Ook dat is een potentiële bron van lekkage. Need I say more?
Besteed dezelfde aandacht aan de huid van je model die je aan de spanten besteed hebt en bouw de huid van latjes op in plaats van lappen.
Veel minder spanning op het materiaal, minder kans op lekkage, minder schuur- en plamuurwerk en meer lol aan je hobby. En: een grotere kans dat je deze hobby leuk blijft vinden. En dáár gaat het om: of je deze hobby leuk blijft vinden of dat het alleen maar een bron van frustratie gaat worden:
"Die kl*teboot vaart niet goed ze lekt als een vergiet en daar door heb ik elke keer ellende met de electronica, kost me klauwen met geld..." enzovoorts.
Snap je?
Denk er even over na. Ga desnoods eens bij Willem Jonkman langs...