bouwverslag: RPA 11, havendienst rotterdam

aangezien ik hier op dit forum nieuw ben zal ik eert eens even beginnen om mezelf voor te stellen wel zo netjes ;)
ik ben wesley 23 jaar en woon in rotterdam
en ik werk bij het havenbedrijf rotterdam op de rpa 11
vandaar dat ik dit model wil maken

ik ben bezig met de romp waar ik foto`s van had maar die zijn helaas verloren gegaan inmiddels heb ik nieuwe gemaakt van hoe hij er nu bij staat die komen van de week online

dit moet het eind resultaat worden

Laatst bewerkt:
Hallo Wesley. Welkom op dit mooie forum.

Je bent in ieder geval de tweede van het Havenbedrijf Rotterdam hier op het forum...
Mooi schip! Een aantal jaren terug heb ik twee keer mee mogen varen met het zusterschip. (Schipper Willem Jonkman)
Heel veel sterkte, maar ook plezier met de bouw.

vraagie

ten eerste bedankt voor jullie warme welkom

ik heb gelijk een vraag ik heb nu mijn romp zo goed als klaar
maar moet ik hem eerst in de poliester zetten of moet ik eerst
de roeren en schroefassen erin hangen

Moet je alles nog plaatsen?

Zo niet dan eerst in polyester en daarna je schroefassen uitlijnen en plaatsen.??

Ik ben wel benieuwd naar foto's van je romp!

rpa 11

de romp is nog kaal alles moet er nog op

dus dan kan ik beter eerst poliester en daarna de assen en roeren en kopschroef plaatsen

en de foto`s komen eraan ze staan op mijn mobiel maar aangezien we 2 maanden geleden verhuisd zijn moet ik weer effe naar het kabeltje zoekken:(maja komt wel goed

Met alle respect

Hier wordt wel erg kort door de bocht gegaan, geen langspant dus alle dwarsspanten kunnen alle kanten opgaan tijdens het lijmen van de huidgangen.
Ik zou overnieuw beginnen, dit rompje strak krijgen, ik zie het niet gebeuren!
He 23-jarige..overnieuw en dan met aandacht en liefde! Dit lijkt wel een Chinese mand.
Succes
Hawser

nou bedankt voor je positieve berichtje ik ben mischien nog niet zo ervaren in het bouwen maar ik ga mn best doen om er wat moois van te maken
iedereen moet het leren he

Wesley, hawser heeft gelijk, je bent handig genoeg alleen je methode van bouwen :confused: . Als deze romp recht is en je gaat ze bekleden met glasmat en epoxy ga je meer tijd en kilograms plamuur nodig hebben om alles strak te krijgen dan opnieuw beginnen. Er zijn op dit forum genoeg bouwverslagen om te zien hoe je dat het beste doet. Dus laat je niet ontmoedigen die critiek is goed bedoeld ;)

P.S. polyester plamuur schuren is een van de onaangenaamste werkjes van onze hobby :mrgreen:

wesley,
ook ik moet mijn voorgangers gelijk geven,opnieuw beginnen.
bouw langzaam en met gevoel.
lijm tussen elk latje,
sorry,maar zoals ze er nu uitziet vind ik het jammer van de centen die ge er verder aan gaat besteden.
we zullen nog niet praten over het schuurwerk om alles strak te maken.
groetjes,ronny

rpa11

zo vanmiddag weer even verder met het rompje tussen de spanten verstevigen en dan van de week in de polyester zetten en glad maken
ik weet het word een hoop werk maja iedereen is een keer begonnen met bouwen en ervaring komt met de jaren

groetjes wesley

Dag Wesley,

welke nut heeft het om op je bouwverslag te antwoorden. Iedereen zegt je om opnieuw te beginnen, wat mij terecht lijkt, je romp trekt op niets, en toch gaat je voort doen...

Allee, doe maar, maar vraag dan niet om ons advies...

de groetjes,

Laurent

het eindeloze comentaar

waarom doet iedereen zo negatief ik ben lekker bezig ik heb er plezier in dus laat me lekker zoals ik al meerdere malen gezegt heb is dit mijn eerste bootje en als het niets woord jammer dan er zijn hier op dit forum meer jongeren die jullie de grond in trappen en zeggen dat ze een andere hobby moeten zoeken als je niets zinnigs te melden hebt hou dan liever je mond dicht het is gewoon kinderachtig

Wesley, degenen die commentaar hebben geleverd op jouw model praten uit eigen ervaring. Ook zij zijn ooit begonnen en ook zij hebben fouten gemaakt.
Het is jammer als anderen dezelfde fouten ook maken... ze proberen je daarvoor te behoeden. Dan is het "leergeld" tenminste niet voor niets geweest. Heeft weinig te maken met "de grond in trappen" of "kinderachtig".
Is een kwestie van ervaring.

En ja, er zijn hier inderdaad jongelui die dol-enthousiast aan een of twee of vier boten beginnen; liefst zo groot mogelijk en binnen een week varend.
Ook die krijgen commentaar van de "ouwe rotten": begin er niet aan, zonde van je krantenwijk-geld, begin eerst eens met een simpel bouwdoosje en doe daar ervaring mee op, enzovoorts.
Op het moment dat die jongelui (en dan praat ik over mannetjes van 14, 15 jaar) tóch doorgaan blijkt na een paar weken dat hun "project" (waarom moet tegenwoordig alles een "project" heten, overigens? Ik noem het gewoon een modelboot) in de kliko of de open haard eindigt. Met een beetje geluk zie je ze daarna terug met een simpel kunststof bouwdoosje. Als je pech hebt, hoor je niets mee van ze. Dat is onze ervaring.

Jij bent een volwassen vent van 23. Moet toch tegen een stootje kunnen, dacht ik zo.
Zelf heb ik nog nooit een schip op spanten gebouwd; daar ben ik nog niet aan toe, na 25 jaar scheepsmodelbouw.
Wat ik wél weet is dat je model, op deze manier gebouwd, op z'n minst enorm veel schuur- en plamuurwerk nodig gaat hebben. Hout wérkt. Triplex ook. Die grote lappen die je in het midden van je romp hebt, zal je moeten schuren om ze gelijk te krijgen. Wellicht zoveel schuurwerk dat je de ene plaat op bepaalde punten compleet wegschuurt. De kont van je model bestaat uit triplex wat een bocht van 90 graden maakt. Ook dat is een potentiële bron van lekkage. Need I say more?
Besteed dezelfde aandacht aan de huid van je model die je aan de spanten besteed hebt en bouw de huid van latjes op in plaats van lappen.
Veel minder spanning op het materiaal, minder kans op lekkage, minder schuur- en plamuurwerk en meer lol aan je hobby. En: een grotere kans dat je deze hobby leuk blijft vinden. En dáár gaat het om: of je deze hobby leuk blijft vinden of dat het alleen maar een bron van frustratie gaat worden:
"Die kl*teboot vaart niet goed ze lekt als een vergiet en daar door heb ik elke keer ellende met de electronica, kost me klauwen met geld..." enzovoorts.

Snap je?
Denk er even over na. Ga desnoods eens bij Willem Jonkman langs...

Mooi verwoord Roel.
Maar ik moet toegeven, Wesley heeft ook wel een punt. Wat diplomatieker reageren mensen voortaan want: laten we het vooral leerzaam en gezellig houden!

[mod]even als mod: ik heb die hele ge-quote lap tekst maar even weggehaald; 1 keer is wel genoeg, denk ik...
Roel
[/mod]

Laatst bewerkt door een moderator:
rpa 11

hey mensen gister avond is mijn romp opgehaald door een collega modelbouwer die het polyesterwerk voor me wilde doen dus als hij terug komt schuren schuren schuren dus effe w8ten

Back