Bouwverslag van de Fokker D-VIII

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jacques, 3 dec 2004.

1. jacques

jacques Guest

Ik was er een tijdje mee bezig en had de onderdelen al uitgesneden, maar dan eindelijk toch begonnen met bouwen.

Het is een beetje vervelende vleugel, het lijkt simpel tot je gaat bedenken hoe je hem recht gebouwd krijgt.
    En stevig genoeg.
    Deze vleugel heeft geen V stelling en is aan de bovenkant vlak, echter het taps toe lopen van de vleugel zorgt ervoor dat aan dat de onderkant omhoog loopt en zo hetzelfde effect bereikt
    Het advies op de tekening is om hem ondersteboven te bouwen.
    Ik heb er echter na een paar weken er over gedubd te hebben voor gekozen om hem in drie panelen te bouwen.
    Dit omdat ik niet tevreden was met de wijze waarom de drie delen van de vleugel een elkaar zitten.
    En dit toch anders wilde doen.

Ziedaar het midden paneel.

2. Arvid

Arvid Guest

Jacques, foto die je als voorbeeld neemt? Enne, waar haal je die pins vandaan? Had ze al eerder op Amerikaanse sites gezien, maar nog nooit hier. Errig handig :D

3. jaap

jaap Guest

Jacques,
    Ziet er weer goed uit.
    We blijven het volgen en zoals Arvid ook al vraagt: foto van het grote voorbeeld?

4. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Die T pins liggen/hangen bij de Zwaluw modelbouw aan de wand. Diverse andere winkeliers kunnen ze je ook wel leveren. Ik gebruik ze nu ook al een tijdje en moet eerlijk zeggen datz e stukken beter en sterker zijn dan alle tot nu toe gebruikte naalden.

5. jacques

jacques Guest

Ik heb ze in 1990 ofzo bij Quartel gekocht, maar ze hebben ze echt overal.
    En ook op het Internet van Dubro bij www.towerhobbies.com.
    Het voordeel van deze naalden is dat ze van roestvrij staal zijn met de voor de hand liggende voordelen.
    En ze breken niet zoals gewone naalden, ik heb een paar keer gehad dat een harstalen standaard pin/speld brak en met het botte breukvlak in mijn vinger schoot tot op het bot.
    Daar raak je snel van genezen.
    En ze gaan 1000 jaar mee.

6. jacques

jacques Guest

7. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    @Jacques!

Als ik de 3-view op het scherm zet en over het bureau heen hang om langs de monitor naar beneden te kijken, dan is de bovenkant van de vleugel toch niet helemaal recht . . . :nooo:

Of de 3-view deugt niet . . . :?

Voor de rest: gave kist, en wat er aan onderdelen ligt ziet er perfect uit.

Maarreh . . . tekening? Van wie? Afmeting? Motor?

Etc.etc. 8)

jan

8. jacques

jacques Guest

Ik zal eens ff op de tekening kijken zo.

Er komt een .25 LA in denk ik, de ontwerper had een .35 maar hij zij zelf al dat dit aan de ruime kant is.
    Het apparaat is 1,40 meter spanwijdte en weegt denk ik 1,7 kg als hij klaar is.
    Dan moet een .25 prima werken, misschien de .52 Viertakt motor die ik nog heb liggen.

Ps.

Ik heb nog even de spanten van de vleugel gewogen en die wegen 57 gram samen, tegen een piepkern van 120 gram.
    Tel uit je winst, en een piep vleugel staat natuurlijk als rood met witte sokken onder een grasgroen armani pak.

9. Arvid

Arvid Guest

Toppie.

Gaat trouwens nog wel een aardig klusje worden om het patroon er op te krijgen.. ;)

10. jacques

jacques Guest

Ja, getver!

Ik ga iets anders zoeken dat dat zeskant patroon.

Meer zoiets, ook leuker toch.
    Of zoiets

11. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
  12. jacques

jacques Guest

Precies Tom, dat oogt stuk beter uitvoerbaar en olijker[​IMG]

13. Arvid

Arvid Guest

Dat is nog een stuk makkelijker. Ik vind die checkers dan alleen nog wel leuker en misschien ook haalbaar?

Mooi model trouwens die Tom hier aangeeft. Kan je misschien nog wat informatie vandaan halen als je ergens mee zit. :)

14. jacques

jacques Guest

Die geel/zwart checkers kun je zo in solarfilm kopen.

15. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Als jullie meer uitleg over het toestel willen kan je dat altijd aan Tom Crump vragen hij zal je zeker verder helpen!!

Het toestel moet met deze kleuren ook opvallen in de lucht. :lol:

Tot hoors
    Tom

16. jacques

jacques Guest

Dat kan nooit kwaad.
    Ook niet onbelangrijk.

Hey Tom maar dat is wel een andere schaal he een stuk groter.

17. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Hoi Jacques,

Inderdaad, maar een Fokker D-VIII blijft een Fokker D-VIII, welke schaal het ook is...

Tom

18. jacques

jacques Guest

19. jacques

jacques Guest

Even de eindlijst in de goede vorm schuren.
    Eerst de ribben die niet mee geschuurd mogen worden afplakken met schilders tape.
    En schuren met P120.
    En klaar.

20. jacques

jacques Guest

Even een 3 graden blokje gemaakt om de ribben onder de goede hoek te plaatsen.

En het linker paneel ik heb de ribben 3 graden schuin staan zodat ze weer recht uitkomen als het paneel gemonteerd is.

Deel Deze Pagina