Bouwverslag van zwever Topmodel cz Samsara

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Van Eyndt Luc, 31 mrt 2023.

  1. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    Mijn voorkeur gaat uit naar zweven.
    Al een tijdje was ik op zoek naar een goede thermiek zwever met een spanwijdte tussen de 3m en 3,5m. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een zwever van Topmodel cz, namelijk de Samsara 3,2m arf.
    Ik ga proberen om op regelmatige basis enkele foto's te plaatsen zodat jullie het bouwverslag kunnen volgen en ideeën opdoen.
    Ik bouw het op een manier dat ik denk dat goed is. Als er collega's zijn die denken dat sommige zaken beter anders kunnen gemaakt worden, gooi het dan zeker in de groep. We kunner er tenslotte van leren en elkaar helpen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 31 mrt 2023
    jan brilman vindt dit leuk.
  2. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    Het eerste dat ik ging doen was de flaps en de ailerons bevestiging aan de vleugel met de bijgeleverde tape. Dit is een soort scharniertape.
    Daarna ging ik de servo's plaatsen in de vleugels.
    Om deze gemakkelijk te kunnen monteren heb ik een triplex plankje gebruikt van 6mm dik. Hier heb ik de vorm van de servo in uitgesneden.
    Deze houten blokjes lijm ik in de vleugel met epoxylijm. Rond de servo doe ik een beetje huishoudfolie zodat deze er achteraf gemakkelijk uitgaat. De servo kan nu niet meer van positie veranderen. Om te beletten dat hij naar boven zou komen, heb ik er een klein dun aluminium beugeltje over gemaakt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    jan brilman en ISOLA2 vinden dit leuk.
  3. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    2.964
    Locatie:
    evergem
    je gebruikt ook niet de onhandige bevestigingen, ik gebruik 3 D geprinte servohouders
     
    Van Eyndt Luc vindt dit leuk.
  4. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    Hoi,
    Inderdaad, de bijgeleverde bevestigingen vind ik maar niets. Daarom zelf maar iets gemaakt uit triplex.
    Wel mooi dat je ze zelf via 3D kan printen.
     
  5. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    Vandaag de servo's van aelerons en flaps ingebouwd en bedrading voorzien.
    De bedrading van de ailerons verder laten lopen naar het middenstuk, doe ik met een servo stekker. Dit kon ook met een mpx, maar heb voor het andere gekozen
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ISOLA2 vindt dit leuk.
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.631
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik snap dat jullie die topmodelbevestiging niet zien zitten maar wil toch even melden dat die wel gewoon goed is hoor (ik ga er van uit dat ze nog steeds van die hard schuimen blokjes gebruiken waar je de servo in plakt?)

    Ik heb ze in mijn Topmodel Diva wel gebruikt en tijdens jaren misbruik onder alle denkbare omstandigheden, van ruig hellingvliegen tot keiharde wedstrijdlandingen, hebben de servos nooit 1 krimp gegegeven
     
    Van Eyndt Luc vindt dit leuk.
  7. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    Hoi,
    Het zijn inderdaad nog van die hard schuimen blokjes. Heb dit nooit gezien. Vandaar dat ik het wat raar vond en deze niet gebruikte. Ondertussen heb ik triplex houders gemaakt.
    De originele hard schuimen ga ik in ieder geval bijhouden voor een volgende toepassing.
    Bedankt alvast voor de reactie.
     
    Justus vindt dit leuk.
  8. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    Vandaag heb ik de roerhoorns gemonteerd in de ailerons en flaps.
    Leuke job. Eerst de lijn van de hebel op de servo overzetten op de plaats waar de roerhoorn moet komen, zodat alles mooi in lijn staat. Hiervoor gebruik ik papiertape en een winkelhaak.
    Eens de plaats bepaald is waar de roerhoorn moet komen moet men een gleufje maken. Ik gebruik hiervoor een boortje van 1,5mm en boor ongeveer 5mm diep. Zeker zien dat men niet door de aileron of flap boort. Met een sleutelvijltje de gleuf een beetje bijwerken. 30 minuten epoxy klaarmaken en in dit gleufje doen en een beetje op de roerhoorn. Monteren en het overtollige epoxy afkuisen. Papiertape verwijderen en laten drogen
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    797D42F8-6269-4198-88CC-F8C7C30D6447.jpeg 375E5D8A-2DB6-4B8B-9151-0F7FDC1E0F71.jpeg 0A5ED51B-F7B7-4D9E-BE43-5F6B2BDB7619.jpeg 011718EB-1F4A-4B4C-9201-351CD5642B92.jpeg 58939104-0938-434D-AAF6-D8D1D5DD180B.jpeg In het middenstuk van de vleugel komen de 4 kabels uit van de servo’s. Hier heb ik een MPX stekker aangezet.
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2023
  10. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Antwerpen
    Fijn bezig Luc, gaat een mooie zwever worden!

    Volgens plan zou zwaartepunt 75mm zijn, in praktijk blijkt echter dat 85mm een beter uitgaanspunt is..

    Meest bouwen hem af rond de 2,2 a 2,3kg, zou zeer goed moeten zweven :)
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2023
  11. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    Bedankt alvast om dit merk voor te stellen.
    Ik kijk er ook naar uit om ermee te kunnen zweven.
    2,2kg zou een mooi gewicht zijn voor dit soort zwever.
    Heb al op een paar sites gelezen dat er verschillende liefhebbers zijn die experimenteren met batterijen i.v.m. het zwaartepunt.
    Heb ook gelezen dat verschillende bouwers problemen hadden met de vleugel op de romp te monteren. Deze vleugel zou namelijk niet mooi aansluiten op de romp zodat er een opening is. Heb dit nagekeken en bij mij is dit ook het geval.
    Hier moet ik nog een oplossing voor zoeken.
     
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.945
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Hoe groot is de opening tussen vleugel en romp ?
     
  13. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    Hoi René,

    in het midden van de vleugel draagt deze goed, achteraan is er ongeveer 1mm opening. Vooraan 1,5 - 2mm.
    Was al aan het denken om de vleugel in te wikkelen met huishoudfolie en de romp ook een beetje af te plakken.
    60 minuten epoxy te maken, boven op de romp doen op de plaats waar de vleugel komt en dan de vleugel erop zetten en met de 3 boutjes vast zetten. Goed laten drogen en daarna vleugel eraf nemen en alles bijwerken.
    Zo zou de vleugel achteraf perfect moeten dragen op de romp zonder opening.
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.945
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Epoxy indikken met micro baloons, dat schuurt beter,
     
    Van Eyndt Luc vindt dit leuk.
  15. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    Bedankt voor de tip. Heb nog een klein emmertje Aerosil staan om onder de epoxy te doen.
    Zal morgen foto"s nemen van hoe de vleugel nu op de romp staat.
     
  16. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    2.964
    Locatie:
    evergem
    ik dacht bij mijn andere zwevers van TOP MODEL , dat deze er ingefreest waren
     
  17. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    Hoi,
    Zal misschien van model tot model verschillen. Is op zich geen groot werk.
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.552
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het is niet altijd vooraf ingefreest, de bouwer kan van montage inzicht verschillen...
    Mag de bouwer het zelf volledig uitvinden. Zelden anders gezien bij composiet modellen.
    En acht het zelf erg prettig...

    Als je slots moet infrezen, ga je markeren waar.
    Als ik tactisch moet aftekenen, of schatten. Plak ik op de huid 3M heldere layout montage tape.
    Kan je naar hartenlust met potlood of stift tekeer.
    Je kunt er ook proef heveltjes uit styreen op plakken.
    Heb je de juiste modus gevonden via passen en meten, of berekenen.
    Kunnen testen op de gewenste uitslag... ga je over in definitief...

    Wellicht omslachtig, maar wel zeer nauwkeurig, en nimmer misgeslagen...

    Geen gat nog voor de hevel, wel doorboring voor de servostang...
    Maar ook het stangetje nog als test... en laatste plaatje als verlijmd.
    Servoslag volledig optimaal uitgenut.

    DSCN6087-LR.jpg DSCN6088-LR.jpg DSCN6090-LR.jpg DSCN6105-LR.jpg


    Vrezen van de slotjes voor een hevel in glasvlak epoxy...
    Fees niet door de tape. Geeft rafels, en zie ik niet meer wat ik aan het doen ben.
    Dus ik leg de stroken tape in stroken naast een met de gap die gerealiseerd moet worden.
    Een hulpstukje om de haaksheid bij verlijmen te garanderen.
    30 minuten epoxy met een behoorlijke toef microbaloons (eerder genoemd)
    Het lijmen met masker in situ. Na het zetten haal je tijdig de tape los
    en kan je de overrest wegnemen met een radeer mesje.
    Overtollig lijmrestant sowieso voor het zetten weg schrapen opdat een tevreden 'lasrups' zichtbaar is.
    De stuur stang is bij de hevel niet geborgd. De doorsteek door de vleugel voorkomt
    ontsnappen. In de servokuip is de stang zeer dicht op de as gezet, een sleuf in de
    stang geslepen, en getakeld met garen tegen ontsnappen, en gesealed met secondenlijm.
    Altijd safe, er komen geen dwarskrachten op die zo groot zijn dat het kan weg schieten.
    De krachten moeten dan nader staan tot desintegratie van het hele toestel.
    De takeling is bouwmethode F5B, anno 2009/2010

    DSCN6099-LR.jpg DSCN6104-LR.jpg DSCN6105-LR.jpg DSCN6092-LR.jpg DSCN6135-LR.jpg

    Het is 1 manier van werken, maar iedereen mag naar eigen inzicht te keer gaan natuurlijk!

    De kabelboom van deze Eniga F5B destijds zo opgelost.
    De kous had ik toen weggehaald bij Lindinger, Oostenrijk...
    De MPX-stekker-soldeer overgangen zijn mooi, en hanteren goed bij lossen.
    Maar kunnen ook in de weg zitten in smalle nauwe rompen, en zit te met een accu te stoeien
    die net op die plek je CG op orde brengt :D
    Tijdig checken of alles wel zo uitkomt als in gedachte bekokstooft...

    DSCN6134-LR.jpg


    Veel bouwpret gewenst!

    Gr Bas

     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2023
    Van Eyndt Luc vindt dit leuk.
  19. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    Bedankt voor de bijdrage.
    Goede uitleg en duidelijke foto's.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    Vandaag stond op de planning om de vleugel op de romp te monteren.
    Zoals ik eerder al gemeld had, past de onderkant van de vleugel niet mooi op de romp. Er is veel speling.
    In bijlage enkele foto’s. De speling ga ik achteraf nog opvullen. 8882D5E0-42CD-4EB2-A7FD-D2FBC8172FB9.jpeg 2B292B2A-8CF1-44B4-97A9-B92BD72FA764.jpeg 8882D5E0-42CD-4EB2-A7FD-D2FBC8172FB9.jpeg 8882D5E0-42CD-4EB2-A7FD-D2FBC8172FB9.jpeg 2B292B2A-8CF1-44B4-97A9-B92BD72FA764.jpeg 8882D5E0-42CD-4EB2-A7FD-D2FBC8172FB9.jpeg 2B292B2A-8CF1-44B4-97A9-B92BD72FA764.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2023

Deel Deze Pagina