Hoi Allemaal,
Ik ben aan een nieuw project begonnen. De bouw van de Smitwijs Singapore staat voorlopig even stil, een tijdje nadat ik de romp heb behandeld met epoxy kreeg ik allemaal uitslag op mijn hand
. Volgens de dokter zou het kunnen dat het door epoxy komt, maar de kans daarop is erg klein. Dat wil ik toch even uitsluiten dus was ik op zoek naar een nieuw project. Bij “te koop” zag ik toen ineens de Smit Nederland van Billing Boats staan voor een leuk prijsje
. Kortom dat is mijn nieuwe project geworden
.
Ik ben toen gaan zoeken naar informatie over het origineel, al snel kwam ik erachter dat de Smit Nederland nog 6 zusterschepen heeft; Smit Denemarken, Smit Duitsland, Smit Finland, Smit Ierland, Smit Rusland en de Smit Frankrijk. Ik wil een aparte boot maken, maar wel aan de hand van het origineel. Nu lijken ze allemaal op elkaar, maar de Smit Nederland is tegenwoordig in Panama en de Smit Duitsland vaart rond in Venezuela. Om daar foto’s van te krijgen wordt erg lastig, maar de Smit Frankrijk is verkocht aan URS en heet tegenwoordig Walcheren. De Smit Frankrijk is op een andere werf gebouwd dan haar zusterschepen en is ook als laatst gebouwd. Dit betekend dat er een aantal kleine verschillen zijn met haar zusjes en de kleurstelling is ook heel anders. De keuze was toen snel gemaakt, het moet de Walcheren worden
.
Dit is ze dan, de Walcheren (foto; Tugspotters).
Na het bestuderen van de bouwbeschrijving viel me meteen het verschil met mijn eerste bouwpakket (de Amsterdam van Artesania Latina) op. Dit model is veel beter gedetailleerd, maar de bouwbeschrijving is een stuk minder dan het fotoverslag van de Amsterdam. Maar dat moet natuurlijk geen probleem zijn.
Afgelopen maandag gelijk met de bouw begonnen (ze moet natuurlijk kunnen varen tijdens werkschependag :wink: ). Als eerst de verstevigingen in de romp gelijmd en daarna het dek gepast, dat paste niet. Ik dacht dat dit kwam door het balkje wat in de breedte in de romp gelijmd moet worden dus heb ik die er weer gelijk uitgehaald. Dat hielp wel iets, maar het dek paste nog steeds niet. Dus de schottelschuurmachine erbij gepakt en voorzichtig wat van het dek afgeschuurd. Na wat schuurwerk paste het dek gelukkig wel.
Volgende stap de aandrijving, dit is niet echt makkelijk moet ik zeggen, want er staat nergens precies aangegeven waar alles moet. Ten eerste kreeg ik problemen met het Becker-roer, maar die waren snel opgelost er stond namelijk net een stukje hierover op het forum
. Vervolgens heb ik met behulp van een oude schroef van mijn Amsterdam de assen netjes in het midden van de straalbuizen gezet. Toen alles goed paste de boel vastgelijmd. Daarna bezig geweest met de ondersteuning van de roeren en straalbuizen. Toen kwam ik erachter dat ik een fout had gemaakt; ik heb het bovenste plaatje van de Becker-roeren (waar het asje van de achterste flap invalt) aan de romp vastgeplakt. Hier moet nog een ring tussen, maar die zit bij mij aan de binnenkant van de romp :cry: . Het roer zit dan te hoog en raakt de ondersteuning niet.
Nu was het tijd geworden om het dek vast te lijmen en een begin te maken met de opbouw, niet speciaals hier alles staat duidelijk in de gebruiksaanwijzing. Het is me wel opgevallen dat het onderste raampje van het stuurhuis bij het origineel is dichtgemaakt dus gaan we dat later ook doen
.
Tot slot vandaag nog de verschansing geplaatst, ik dacht dat ik de verschansing er wel in één keer op kon lijmen maar daar had ik niet genoeg lijmklemmen voor. Dat moet dus in stappen gebeuren. Het is trouwens wel aan te raden om het hout met een plantenspuit vochtig te maken, anders krijg je het er niet op.
Zo……… (wat een lap tekst :? ) dat is het dan voor nu, morgen gaan we weer verder.
Groetjes Danny.
Ik ben aan een nieuw project begonnen. De bouw van de Smitwijs Singapore staat voorlopig even stil, een tijdje nadat ik de romp heb behandeld met epoxy kreeg ik allemaal uitslag op mijn hand



Ik ben toen gaan zoeken naar informatie over het origineel, al snel kwam ik erachter dat de Smit Nederland nog 6 zusterschepen heeft; Smit Denemarken, Smit Duitsland, Smit Finland, Smit Ierland, Smit Rusland en de Smit Frankrijk. Ik wil een aparte boot maken, maar wel aan de hand van het origineel. Nu lijken ze allemaal op elkaar, maar de Smit Nederland is tegenwoordig in Panama en de Smit Duitsland vaart rond in Venezuela. Om daar foto’s van te krijgen wordt erg lastig, maar de Smit Frankrijk is verkocht aan URS en heet tegenwoordig Walcheren. De Smit Frankrijk is op een andere werf gebouwd dan haar zusterschepen en is ook als laatst gebouwd. Dit betekend dat er een aantal kleine verschillen zijn met haar zusjes en de kleurstelling is ook heel anders. De keuze was toen snel gemaakt, het moet de Walcheren worden


Dit is ze dan, de Walcheren (foto; Tugspotters).
Na het bestuderen van de bouwbeschrijving viel me meteen het verschil met mijn eerste bouwpakket (de Amsterdam van Artesania Latina) op. Dit model is veel beter gedetailleerd, maar de bouwbeschrijving is een stuk minder dan het fotoverslag van de Amsterdam. Maar dat moet natuurlijk geen probleem zijn.
Afgelopen maandag gelijk met de bouw begonnen (ze moet natuurlijk kunnen varen tijdens werkschependag :wink: ). Als eerst de verstevigingen in de romp gelijmd en daarna het dek gepast, dat paste niet. Ik dacht dat dit kwam door het balkje wat in de breedte in de romp gelijmd moet worden dus heb ik die er weer gelijk uitgehaald. Dat hielp wel iets, maar het dek paste nog steeds niet. Dus de schottelschuurmachine erbij gepakt en voorzichtig wat van het dek afgeschuurd. Na wat schuurwerk paste het dek gelukkig wel.

Volgende stap de aandrijving, dit is niet echt makkelijk moet ik zeggen, want er staat nergens precies aangegeven waar alles moet. Ten eerste kreeg ik problemen met het Becker-roer, maar die waren snel opgelost er stond namelijk net een stukje hierover op het forum


Nu was het tijd geworden om het dek vast te lijmen en een begin te maken met de opbouw, niet speciaals hier alles staat duidelijk in de gebruiksaanwijzing. Het is me wel opgevallen dat het onderste raampje van het stuurhuis bij het origineel is dichtgemaakt dus gaan we dat later ook doen


Tot slot vandaag nog de verschansing geplaatst, ik dacht dat ik de verschansing er wel in één keer op kon lijmen maar daar had ik niet genoeg lijmklemmen voor. Dat moet dus in stappen gebeuren. Het is trouwens wel aan te raden om het hout met een plantenspuit vochtig te maken, anders krijg je het er niet op.
Zo……… (wat een lap tekst :? ) dat is het dan voor nu, morgen gaan we weer verder.
Groetjes Danny.