Buhler motoren

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Seabexone, 4 jun 2013.

1. Seabexone

Seabexone

Lid geworden:
    3 mrt 2013
    Hallo mensen

Ik Heb een Seabex One met 4 schotels dus ook 4 motoren.
    Nu hebben de schotels een vertraging van 1 op 3 of 3 op 1.
    Ik wil hier nieuwe motors voor hebben . orgineel zitten er 6 tot 7000 rpm electro motoren bij. maar nu wil ik de Buhler motoren gaan gebruiken hier voor.
    Deze hebben 2600 tot 4000 rpm. is dit een goede optie ?????

de buhler motoren schijnen super te zijn en in stroom verbruik doen ze erg weinig tot niets je vaar dan ongeveer een hele dag met een halve accu.
    Het gaat mij om of de motoren wel genoeg rpm hebben met vertraging om de Seabex mooi te laten varen en niet als een slak over het water te laten kruipen.

Ik hoop dat iemand hier wat mee kan

Mvgr Nick

2. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Dat lijkt me vrij simpel: je halveert het toerental zonder andere schroeven te gebruiken; Dan zal de snelheid ook halveren.
    Geen raketwetenschap...

Het enige wat je zou kunnen doen is betere (messing) schroeven dusdanig modificeren dat ze op de schottels passen.
    Maar dat is een heidens werk, zeker voor de SB One. Je hebt er 4 nodig....

3. Seabexone

Seabexone

Lid geworden:
    3 mrt 2013
    Oke nou ik heb besloten om binnen kort ergens de seabex op de werf te halen en dan de schotels er uit te halen en deze te vervangen door boeg schroeven en gewoon iets met assen achter. het is een super mooie boot maar die schotels zijn waardeloos.

Gr Nick

4. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En stroom zal met factor (½)² = 1/4 veranderen, 75% minder worden:
    motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning

edit: dit geldt voor halve spanning, niet voor halve Kv want dan verandert stroom met factor 1/8! Zie verderop.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 jul 2016
  5. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    :confused::confused:
    Dat lijkt me toch van niet... Jouw bewering gaat op als je bij DEZELFDE motoren het toerental halveert.
    TS wil echter compleet andere motoren gaan gebruiken die weliswaar zuiniger zijn, maar compleet andere specificaties hebben.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 jul 2016
  6. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Aha, dat had ik over het hoofd gezien Roel.

7. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Niet goed gelezen. Zie verderop.

Laatst bewerkt: 6 jun 2013
  8. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Heeft Roel het niet over borstelmotoren, en Ron over borstelloze motoren, om het voor een keertje maar eens in het Nederlands te zeggen:D.

Groet,

Ad

9. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Grrrr ... ik let echt niet goed op, het gaat hier om verandering van Kv, en niet om een andere spanning, excuses voor de verwarring.

Stroom rechtevenredig is met Kv³. Dus halve Kv geeft ½³ =1/8 van de oorspronkelijke stroom.

Bij een zekere spanning en Kv draait prop een bepaald toerental, ongeacht of het nu een borstelloze motor of een motor met schijfremmen (borstels) betreft. Dat bepaalt weer het benodigde vermogen. En aangezien in beide gevallen de accu-spanning gelijk is, loopt in beide gevallen dezelfde stroom. Daaruit kun je weer het verhaal voor half Kv -> half toerental -> 1/8 vermogen -> 1/8 stroom afleiden.

Dussss ... simpel samengevat:
    Stroom wil kwadratisch oplopen met spanning en met derde macht van Kv.

edit: in bericht #7 een verwarrende fout, ik schreef abusievelijk halve Kv i.p.v. halve spanning. Gecorrigeerd.

Laatst bewerkt: 6 jun 2013
  10. Seabexone

Seabexone

Lid geworden:
    3 mrt 2013
    Oke heren dit is intresant.
    Ik vroeg me af of het een goede zet zou zijn om de motoren van de seabex er uit te halen en deze te vervangen door buhler motoren. Alleen zit ik met de rpm en de verhouding van 1 op 3 . Maar dat is niet een goede optie omdat de motoren die er nu in zitten rond de 6000 rpm doen en de buhler daar de helft van. Alleen de buhler motoren zijn veel zuiniger in stroom verbuik en zijn bere sterk.

Gr Nicj

11. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Motoren met een lager kv zijn altijd zuiniger door het lagere toerental.
    Als je motoren wilt vervangen gebruik dan motoren met vergelijkbare specs anders is het appels met peren vergelijken.
    Als je de accu spanning kunt verhogen door andere accus te gebruiken dan kan het wel maar dan gaat vermogen weer naar ongeveer hetzelfde niveau.;)

12. bosreus

bosreus

Lid geworden:
    19 okt 2003
    Buhler motoren zijn ongetwijfeld de betere soort, ze zijn zeer geruisloos dus goed gelagerd.
    Ga er wel vanuit dat; als een buhler motor bv. bij 12V --> 3 A gebruikt dit is dan 36W, hij absoluut geen meer vermogen heeft dan een andere motor van 72W. Het rendement bij borstel motoren ligt in de orde van grote van 70% kan van type tot type verschillen.
    Dus ga er niet vanuit dat er motoren zijn, met opgegeven vermogen van 36W en een rendement van 10% en dat buhler motoren een opgegeven vermogen van 36W met 80% resultaat. Dit kan je achteraf veel euro's besparen.

In mijn duikboot had ik twee buhler motoren van 36W en was totaal niet toereikend, toe ben ik overgestapt naar borstelloze motoren van het 10-voudige vermogen die de helft kleiner waren, zie onderstaande foto.

De BL motoren van Robbe zijn best goed en dat geld ook voor de prijs, de volgende die ik ga kopen doe ik bij Hobbyking, deze kosten hier een fractie.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina