Calypso 1959

Hallo,

Na de US Hoga en de Elbjorn is het nu tijd voor de Calypso van Billing Boats. Ik had de oorspronkelijke serie van Jaques Cousteau recent terug gezien en zag dat het schip oorspronkelijk de ronde ramen had in de stuurhut van haar oorspronkelijke opbouw als mijnenveger. Na wat onderzoek en de aanschaf van tekeningen uit het maritiem museum in Parijs gaan we voor de uitvoering van 1959. Daar staat de schoorsteen recht achter de stuurhut en is het een "valse" schoorsteen. Ook het helikopter dek ontbreekt en is de opbouw aan weerszijden "ongelijk". Ook was er bv een platform om te vissen aan de voorsteden.

Uitzoek werk en veel aanpassen wat het juist leuk maakt.

080412063726228551939597.JPG
IMG_7102.JPG

IMG_7106.JPG

IMG_8489.jpg

IMG_8488.jpg

Lectuur genoeg maar nu bezig met de motoren en ESC aan het aan sluiten en daar loop ik tegen een probleem aan. Ik denk dat als ik het antwoord krijg ik denk hoe stom kan ik zijn.

De onderdelen zijn:
Futuba 6 kanaal T6L zender en R3106GF ontvanger
2 brushlessmotoren met 1000kv (A2212)
2 ESC 35A-SL met achteruitfunctie (auto ESC) en een stuurser
Lipo accu + meter

Ik heb de ESC gekalibreerd dus neutraal 1x groen lampje / vooruit 2 groene lampjes en achteruit 3 groene lampjes MAAR achteruit werkt niet want ik denk dat de achteruit geprogrammeerd staat als "brake"

Ik heb geen programmeerkaart voor de PC dus het zal via de ESC moeten. Ik heb de handleiding en op het forum gezocht maar ik kan het niet vinden hoe ik dit moet instellen.

Hoe krijg ik het voormekaar om de brake functie om te zetten naar reverse?

IMG_8690.jpg

IMG_8689.jpg

Dank je wel voor jullie adviezen.

Gaaf project! Ik heb die films destijds op TV gezien, en toen was het al voor mijn tijd. Onlangs gelezen wat er van de Calypso over is gebleven, het juridische gedoe en de erfenis van Cousteau z'n onderzoeken. Wat een fantastische tijd moet dat geweest zijn om zulke ontdekkingen te kunnen doen met de bijbehorende uitvindingen. Deze boot is daar toch wel een tastbare verbinding mee. Mooi dat je deze boot hebt gekozen als opvolger voor je vloot.

Verder geen idee wat je met die reverse moet (is heel lang brake niet reverse toevallig?) maar wilde bovenstaande toch even laten weten.

Zie geen ontvangeraccu, dus stroom vanaf de regelaar via BEC? Zie van beide regelaars de rode draad naar de ontvanger gaan. Klopt dat? Zo ja dan 1 rode draad terug trekken uit een stekker. Heb even een instructiefilmpje van de ontvanger bekeken. Daar gaat de min draad op de onderste pin en de plus op de middelste. De witte pulsdraad zou dan aan de bovenste pin moeten komen. Bij jou zit het precies omgekeerd. Autoregelaars hebben een vooruit-, achteruit- en een remfunctie. De rem kan meestal uitgezet worden. Soms met een knopje. Dat achteruit ook uitgezet kan worden zou in de manual moeten staan. Heb je een merk en typenummer van je regelaars? Dan is er een manual te zoeken.
Raad je aan om de gebruiksaanwijzingen eens goed te lezen en proberen te begrijpen. Gr. Klaas.

Hallo Kees,

1) ja de stroom gaat via de BEC. De rode draad bij een van de regelaars is er uit getrokken. Dat advies had ik indertijd gehad van jullie met de st hilda.
2) "Daar gaat de min draad op de onderste pin en de plus op de middelste. De witte pulsdraad zou dan aan de bovenste pin moeten komen. Bij jou zit het precies omgekeerd." hoe bedoel je juist. Volgens de handleiding van de zender moet de roer servo in kanaal 1 en de 2 motoren in 2 en 3. Moet de witte draad dan omgekeerd zitten dus naar buiten? Had gelezen dat het juist naar binnen moet
3) klopt heb de handleiding keer op keer gelezen dat is idd het eerste wat je moet doen maar kom er niet aan uit. Je moet in de programmeer settings komen via de set knop maar ik kom steeds in het kalibreer stuk terecht. De ESC is de 35A-SL

Schermafbeelding 2020-12-04 om 08.05.50.png

Laatst bewerkt:
Kijk eens goed in de manual hoe de servo en regelaardraden in de ontvanger moeten. De zwarte draad is de min, de rode de plus en de witte de puls. Zo te zien op de filmpjes gaat de zwarte draad onder, rood midden en de witte boven. Uit het schema blijkt dat je de remfunctie van de regelaar niet uit kunt zetten. Hooguit terug schroeven naar 25%. Om de motor(en) achteruit te laten lopen moet je de stick twee keer naar achtern bewegen. Deze functie voorkomt dat je nog voouit rijdend opeens de achteruit inschakelt. Dat is een nadeel met een autoregelaar in een boot. Je zult je er aan moeten wennen of andere regelaars kopen. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
het is gelukt, er blijkt een 3e niet vermelde functie te zijn.

ESC set knop ingedrukt tot er het groene led 1x oplicht

dan tellen hoeveel keer de rode led aangaat 1 2 of 3 keer oplichten en de 3x is forward & reverse zonder rem

Had ze allemaal geprobeerd en het was de 3e dus voor en achteruit werkt nu perfect

Snap je eerdere opmerking van de handleidingen maar de Chinese handleidingen blinken niet echt uit in duidelijkeid maar goed voor 15€ per ESC moet je ook niet zeuren.

dank je wel voor je support Klaas.

Geen dank hoor en fijn voor je dat het nu werkt. Zelf heb ik een paar van deze in gebruik.
https://hobbyking.com/nl_nl/hobbykingr-tm-brushless-car-esc-10a-w-reverse.html
Ooit gevonden in het bouwverslag van Lex Verkuyl en te bestellen uit hun Europese warenhuis.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/havensleper-yarra-van-deans-marine.236592/page-6
En bij mij liggen er deze motortjes achter o.a. in mijn tankertje (zie avatar) en coaster, beide 3 kg zwaar.
https://nl.aliexpress.com/item/32963575224.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.20c94c4dMOkPY0
Succes verder met je vlootuitbreiding!
Groeten, Klaas.

Met een programmeerkaartje, maar deze leek niet meer op voorraad.
https://hobbyking.com/nl_nl/hobbykingr-tm-programming-card-for-car-esc.html
Ook zonder programmeren werkt de regelaar wel, maar dacht dat van fabriekswege de achteruit op 50% staat.
Gebruik net de link en zie dat hij niet leverbaar is.
Heb je problemen dan kijken we wel of mijn kaart even gebruikt kan worden.
De settings heb ik uit Lex zijn verslag gehaald.
In onderstaande link kun je lezen hoe ik de overgang naar brushless motoren heb ervaren. Gr. Klaas.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-verslag-esso-berlin-raffaele-cafiero.266675/

Laatst bewerkt:
Door de vakantie weer kunnen bouwen. Aanpassingen zijn gemaakt met de opbouw en de doorgang is gemaakt. Bovenzijde voorzien van
Planken voor extra structuur. Leuk model tot dus er zeker om hem aan te passen.
384A6342-25D5-410C-A2B2-7C004C6B6631.jpeg
6A6B2AEF-A951-4F1B-8790-236F3D9EEA05.jpeg
A596B96E-2EF3-4EC4-A6A1-233A3CB023B1.jpeg
74D5F7BB-4C1F-43D4-B990-C472072B7280.jpeg

De kerstvakantie goed benut. De kraan had ik gelezen is een uitdaging en de mensen op het forum hadden niet gelogen. Maar ze staat klaar (kan uit elkaar om gespoten te worden) De opbouw vordert gestaag, en de verschansingen zijn nu aan de beurt. De bovenkant van de railingen worden wel gemaakt van kunststof ipv het hout daar dit veel beter te buigen is en direct al een mooie afgeronde vorm heeft. Als dit gedaan is kan alles langzaam aan gespoten worden.

Wel een vraag, las in het verslag van Marc (SS France) over de juiste manier van de planken leggen. Hoe werkt dat juist?

IMG_9036.jpg
IMG_9089.jpg
IMG_9088.jpg
IMG_9193.jpg
IMG_9061.jpg
IMG_9066.jpg
IMG_9087.jpg

Wel een vraag, las in het verslag van Marc (SS France) over de juiste manier van de planken leggen. Hoe werkt dat juist?
De enige info over het legpatroon van de dekbeplanking van de Calypso vond ik in het plan van Billing Boats, dus of dat werkelijk ook zo was laat ik even in het midden.
Bij het voordek toont dit een 4-plank-systeem, voor de andere dekken staan er geen kopse verbindingen getekend, wat niet wil zeggen dat je dit niet kan toepassen.
Hoe werkt dat nu juist?
1) verwijder alle losse dekatributen.
2) Trek met een fijn potlood een lijn in het midden van het dek, van voor naar achter.
3) bepaal de grootste lengte van een volledige plank.
4) deel deze lengte door 4.
5) trek haaks op de middellijn, dus van bakboord naar stuurboord, potloodlijntjes op een afstand gelijk aan de in punt 4 bepaalde lengte.
6)Leg tegen de middellijn een eerste volledige plank, beginnend tegen 1 van de getekende dwarse lijntjes.
7) leg de ganse rij vol.
8) bij de volgende rij verspring je 1 dwarse lijn (1/4 plank)
9) en zo voort.

Bij een 3-plank-systeem deel je in punt 4 door 3, en verspring je in punt 8 dus met 1/3e plank.
Bij een 5-plank-systeem, zoals bij de SS France) zijn er 2 systemen mogelijk.
Op de SS France is in stap 4 de lengte gedeeld door 5 en in stap 8 telkens 1 streepje versprongen (systeem 0-1-2-3-4), maar meer waarschijnlijk wordt in zo'n geval het systeem 0-2-4-1-3 toegepast om de kopse naden verder van elkaar te leggen, dus telkens 2 streepjes verspringen.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Succes,

Na een lange bouwstop van de calypso dit weekend terug gestart met de mast te maken. Sinds de laatste update heeft ze haar kleuren gekregen en moeten de dekken beplankt worden. De bouwstop kwam door de bouw van 3 andere schepen die ook de aandrijving “gepikt” hebben. Ze wordt nu een een statisch model. Vond haar te fragiel om mee te gaan varen.
B9B14216-FB67-4024-AA06-CA974194E344.jpeg
4A8897B8-3174-4055-8925-8B1C475158B8.jpeg
F026D1B8-41DF-461D-9F93-EA58CC92DE1F.jpeg

De Calypso van Billing Boats is klaar. 31/12 was het afgerond, wilde het bewust in 2022 af hebben. Al met al een mooi project geweest waarbij het ombouwen naar haar jaren 50 versie niet altijd eenvoudig was maar ben blij met het schip. Ze heeft mooie lijnen en persoonlijk is ze zonder heli dek mooier. Ze is erg fragiel en zal niet gaan varen en heeft plaats genomen in de vitrine kast. Op naar het afmaken van de Smit Rotterdam , die is door de diverse schepen op de achtergrond geraakt maar volgt nu snel. Hoop dat de diverse posts helpen voor de inspiratie.
IMG_8864.jpg
IMG_8865.jpg
IMG_8866.jpg
IMG_8867.jpg
IMG_8868.jpg
IMG_8869.jpg
IMG_8872.jpg
IMG_8873.jpg
IMG_8870.jpg
IMG_8871.jpg

Back