Hallo allen, Gisteren is mijn GP Yak54 leeg verkocht en kan ik me volledig storten op de kist van het komende seizoen. De kist gaat gebruikt worden voor F3A-X en deels freestyle. Het gaat om een EG Aircraft MX2. Welcome to EG Aircraft Hier kun je de build thread vinden: EG Aircraft 50cc mx-2 assembly thread - FlyingGiants Forums Mijn huidige HS 7955TG servo's gaan erin samen met een DL50. De grote vraag is nu of ik een canister ga nemen of een resonantie uitlaat ga nemen. Er moet rook op. Wat ik gehoord en gezien hebt m.b.t. resonantie uitlaten, is indien rook vloeistof toegevoegd wordt aan de uitlaatgassen, veranderd de samenstelling van het uitlaatgasmengsel en dus veranderd het resonantie piek moment en kun je naar zeggen het verwachte vermogen verliezen wat je op dat moment had verwacht tijdens een pull out. Verder heb ik gelezen voor issues in de midrange i.c.m. een reso pijp. Canister potten schijnen dit allemaal niet te hebben. Dus ik neig naar het gebruik van een canister. Maar ook zijn er weer verschillende weetjes m.b.t. geluid van de canisters. Wie kan me op weg helpen zodat ik goed vermogen krijg en dat het geluid minimaal is op deze kist. Greetz, Thierry
Als je een goede resonantie uitlaat hebt die ook nog eens goed staat afgesteld (lengte uitlaatbocht, juiste prop en carburateur afstelling) dan hoeft dat helemaal niet. De beste reso die ik tot nu toe heb gehad is de MTW RE3 (de RE2 zou op een 50cc kunnen). Hiermee heb ik een heel mooie midrange en een vermogenswinst van maar liefst 500 toeren t.o.v. gewone dempers. De betreffende kist heb je wel zien vliegen in Venray laatst; Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad dat ik daar de gewone dempers heb vervangen door reso's, de pull out is fenomenaal, shockflyer-achtig Waarschijnlijk ga ik de wedstrijden in 2010 met die kist doen, ik heb 2 weken geleden wat lopen experimenteren, hij kan extreem zwaar belast worden; een 30*12 drieblads is normaal meer een prop voor richting de 200cc, terwijl de 157cc hier nog ruim 6000 toeren mee draait. Gewone dempers zijn inderdaad makkelijker in de omgang met smoke dan reso's, om die reden heb ik het dan ook alleen ingebouwd in een kist met normale dempers. "Ieder voordeel heb z'n nadeel"
Als je een DL50 stil wilt krijgen moet je eens even contact opnemen met "Macgyuver NL" hier op het forum. Hij heeft dit op fantastische wijze gedaan met zijn DL50 op een extremeflight Yak. Canister of Reso maaklt voor geluid niet veel uit. Ga je voor een reso dan moet je dus een zwaardere prop kiezen. Bij gelijk toerental is een reso stiller m.b.t. motorgeluid. Propgeluid kan door tipsnelheid iets toenemen. Rook in een reso kan. Jouw beschreven probleem kun je oplossen door pas in het dempergedeelte de smokevloeistof in te spuiten. Dit heb ik wel eens gezien. Gat boren achter de conus, nippel erin en inspuiten maar. Details heb ik niet. Ik heb er ook zat gezien die wel gewoon door de pijp heen roken. Nooit iets van klachten gehoord eigenlijk. Groetje, succes en tot aankomend seizoen Mark
Oke, Stel dat ik een reso neem, welke zou het dan moeten worden? Ik ben niet bekend met pijp lengtes enzo. Zijn er standaard richtlijnen? Het moet natuurlijk zo licht mogelijk zijn. Is carbon een optie? Aan de andere hand indien ik een canister neem, is er een voorkeur wat betreffende het merk? Zelf zat ik te denken aan een 3W canister. Thanx, Thierry
Na een aantal Krumscheid's gehad te hebben en nu MTW, kan ik alleen maar zeggen dat de MTW veruit superieur is boven de KS, met name qua middengebied. BMB reso's zou wellicht ook kunnen, maar heb ik zelf geen ervaring mee. De fabrikant heeft normaal standaard lengtes opgegeven, als je die aanhoudt zit je meestal aardig, maar soms moet je nog wat finetunen. Ik zou me over het gewicht van de uitlaat zelf niet al teveel zorgen maken.