CG opnieuw bepalen

Hallo allemaal,

Na een harde crash met mijn easystar had ik laatst mijn staart volledig afgebroken. Dit was niet zo'n grote ramp, want dit was gemakkelijk te repareren. Zo gezegd, zo gedaan. Stuk piepschuim van een oude gesloopte easystar genomen, opgeschuurd en met een carbonstaaf bevestigd. Ik heb hiermee het staart stuk met een goede 7cm verlengd. Hier kunnen jullie op de foto zien hoe ik dat heb gedaan:
foto1ydl.jpg

foto3mh.jpg

foto4yd.jpg



De rede waarom ik het toestel heb verlengd, is omdat ik van plan was om de vleugels van het toestel ook te vergroten. Nu heb ik vaker op fora's gezien dat men de vleugels van de EasyGlider pakte en deze op de easystar monteerde. Ik heb het echter anders aangepakt. Ik heb van een oud setje vleugels een stuk afgezaagd, en deze gemonteerd aan de oude vleugels. Wederom met een koolstofbuis er doorheen. Het is echt best wel goed gelukt
foto2kopie.jpg

foto1kopie.jpg



De verlenging van de vleugels heeft ervoor gezorgd dat de wingspan nu 158cm is in plaats van de originele 137cm. Een kleine 20cm langer dus.

De hele reden achter het verlengen en vergroten van de vleugels is dat ik het toestel iets meer wil laten zweven. Met de 2 maal 2200 3s lipo (4400 parallel) plus GoPro camere en alle FPV gear was het toestel aan de zware kant. Hij vloog nog steeds heel chill en fijn, maar iets langer zweven lijkt me wel fijner.

Zo, nu de vraag waar ik mee zit: Het opnieuw bepalen van de Center of Gravity, ook wel het balanspunt.

Denken jullie dat het punt voor de CG op dezelfde plek blijft als het oude toestel? of zal dit verder naar voren, of juist naar achteren moeten?

Dit is het GC van de easystar voordat ik hem heb aangepast:

Lh18530.jpg


Wie kan me helpen met het bepalen van het evenwichtspunt?

Alvast heel erg bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Het cg word bepaald door de vorm van de vleugel rip.
In jouw geval blijft het cg op de zelfde plaats als voorheen.

Door de veranderingen heb je alleen maar wijzigingen in het vlieggedrag aangebracht, langere romp: minder kritisch op hoogteroer.
Langere vleugel: mindere belasting en beter draagvermogen.

Johan.
 
Het verlengen van de vleugels heeft vrijwel geen invloed op de plaats waar het CG zou moeten liggen. Dit omdat de vleugels van de Easystar weinig tot geen pijlstelling hebben.

Het verlengen van de staart geeft meer gewicht achter het zwaartepunt waardoor meer gewicht in de neus nodig is (of accu en andere componenten verder naar voren). Het heeft geen invloed op waar het zwaartepunt zou moeten liggen.

In het kort: ik denk dat het origineel aangegeven zwaartepunt nog steeds het correcte zwaartepunt is.

Wel zijn andere eigenschappen van het vliegtuig veranderd zoals de pitch stabiliteit en de effectiviteit van het hoogte- en richtingroer.

EDIT: blijkbaar lang aan het typen geweest en helemaal eens met Johan

Groeten,

Mark
 
Back
Top