Cleaner voor brushed motor?

Discussie in 'Electro auto's' gestart door HugoW, 17 mrt 2017.

1. HugoW

HugoW

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Hoi,

op een Amerikaans forum wordt mij Performance Plus 4 Motor Spray van Emerald / Reedy aangeraden, maar dat kan ik hier niet vinden. Wat koop ik in het pittoreske Nederland wat hetzelfde doet; brushed motoren van binnen opfrissen?

Alvast bedankt,

Hugo

2. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    WD 40 ?

3. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Remmenreiniger, of een IPA alcohol.

4. pipolakki

pipolakki

Lid geworden:
    25 sep 2014
    Wasbenzine badje of idd alcohol.
    Lamellen van collector met puimsteentje. Goed drogen drupje olie op de Assen en weer in elkaar steken. Ow ja en nieuwe koolborstels erin. Denk aan opnieuw inlopen van je nieuwe koolborstels.

5. HugoW

HugoW

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Het betreft hier een motortje dat ik voor het reglement niet mag openmaken. Dus badje of uitspuiten zal het zijn. Wasbenzine heb ik genoeg, ik ga eens een badje maken. Motor ook even laten draaien?

Hugo

6. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zo lang er zuurstof in de buurt is, zou ik dat experiment niet wagen.....:eek:

Tamaniac vindt dit leuk.
  7. pipolakki

pipolakki

Lid geworden:
    25 sep 2014
    Met wasbenzine mwoa als de Polen niet Arcen ,en dat zal niet, gebeurt er weinig. Maar veiligheid voorop.

8. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Tamelijk cryptisch....
    De Polen wonen in een land ten oosten van Duitsland en Arcen ligt ten noorden van Venlo, maar wat dat nou te maken heeft met het ontsteken van een benzine/lucht mengsel door een -wat deze ALTIJD doet!- vonkende collector, is me een raadsel...

De boodschap was in ieder geval:
    NOOIT knoeien met benzine en electrische schakelaars waar echt wat stroom doorheen loopt.:eek:

9. drift-junkie

drift-junkie

Lid geworden:
    22 jan 2005
    Hmmm...En "achter je oren krabbelen" mbt, waarom je motor niet helemaal "brandschoon" is geworden:weetnie:, gaat denk ik ook niet meer lukken...:hammer:;)

Laatst bewerkt: 18 mrt 2017
  10. Jan de Boeff

Jan de Boeff

Lid geworden:
    6 sep 2012
    Hugo,
    Badje met wasbenzine werkt zolang je maar een paar belangrijke regels in acht neem
    motor volledig in de wasbenzine houden dus niet half en dan pas van stroom voorzien en gewoon laag voltage (is geen race)
    voor het verwijderen uit de wasbenzine eerste de stroom er weer af
    denk aan afgesloten bak ivm speteren
    motor goed laten drogen en dan een drupje olie op de lagers

je kan eventueel de wasbenzine ook vervangen door water maar dit geeft minder resultaat.
    succes

11. pipolakki

pipolakki

Lid geworden:
    25 sep 2014
    Ik weet niet waarom jullie mij hier op aanspreken en me een handleiding geven diebik niet nodig heb. Ik reinig ultrasoon. En reageerde op een slecht onderbouwd bericht. Het lukt mij, onder uiterste ,pas om wasbenzine te ontsteken met een brushed motor. En ja 100% ondergedompeld ik weet het!

12. Jan de Boeff

Jan de Boeff

Lid geworden:
    6 sep 2012
    ik spreek niemand aan, geef alleen advies hoe het op de juiste manier te doen
    Ultrasoon is natuurlijk ook een goede manier en kan ook met eventueel wasbenzine of andere vloeistoffen

pipolakki vindt dit leuk.
  13. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor ultrasoon reinigen eerst eventuele lagers verwijderen. Anders kunnen er putjes in de kogelbanen trillen.

14. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Nou, dit wordt opgemerkt:

Ik denk dat het hier om een Carson cupmachine gaat ofwel een gesloten silvercan (geen standaard 540). En als ik het goed heb heeft deze bronzen glijlagers. Ook al zou die kogellagers hebben, als die niet open mag houdt het op.

Vroeger had je een soort van slijpsteentje/wetsteenje die je door het koelingsgat of het gat van de de vervangbare koolborstels tegen de commutator aan kon houden om hem weer mooi rond en vlak te krijgen.

15. Jan de Boeff

Jan de Boeff

Lid geworden:
    6 sep 2012
    [QUOTE="Roelof, post: 3788733,
    Vroeger had je een soort van slijpsteentje/wetsteenje die je door het koelingsgat of het gat van de de vervangbare koolborstels tegen de commutator aan kon houden om hem weer mooi rond en vlak te krijgen.[/QUOTE]

inderdaad en je kon met een wattenstaafje en een heel klein beetje koperpoets ook de collector wat oppoetsen via dezelfde ingang van de koolborstels

16. drift-junkie

drift-junkie

Lid geworden:
    22 jan 2005
    Nu wordt hier effe snel de link gelegen tussen een reglementair geklonken brushedmotor (zoals de Carson) bij bv de Tamiyacup…ik hoop toch stellig dat niemand daar met een badje wasbenzine en een ondergedompelde draaiende motor gaat spelen, te midden van zijn/haar collega’s, dit ivm dat de motor niet naar huis meegenomen mag worden…!! Ik zie nog steeds na al die jaren rijders zonder LiPo bag’s laden op club en andere evenementen, ondanks de reële risico’s, dit tot mijn grote ergernis, wanneer je deze risico’s zelf thuis neemt, tja dat vindt ik allemaal prima, maar laat een ander AUB daar niet aan bloot staan…!!!

Bovenstaande in acht genomen ben je waarschijnlijk beperkt tot het volspuiten met bv remmenreiniger en dan snel met een veelal aanwezige luchtpistool effe schoonblazen, wel even een doekje eronder houden dit mbt het milieu…!!!

17. Jan de Boeff

Jan de Boeff

Lid geworden:
    6 sep 2012
    ik iig niet Per, en met maximaal 4 motoren per seizoen TC is daar ook geen noodzaak voor.....:friends:

18. Guzz

Guzz

Lid geworden:
    19 okt 2023
    Hoi Hugo, ben nieuw hier, naar aanleiding van deze topic; ik en een fervente slotracer en verzamelaar van slotcars.
    Een reinigings- spoelmiddel die ik gebruik is van MBslot , zonder demontage, een flacon van 250ml, zie foto IMG_20231019_102944.jpg

19. ShadesInBlack

ShadesInBlack

Lid geworden:
    21 mrt 2006
    En dat is wellicht gewoon IPA? Maar wat duurder verkocht :) Hoe ruikt het?

Deel Deze Pagina