Commonwealth CA-6 Wackett van PHiB schaal 1:5

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Berto, 6 okt 2024.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    De bouwtafel is leeg gemaakt voor een nieuw 'project'.

    Ik neem het beheer over van de Commonwealth CA-6 Wackett welke van PHanatsy in Blue is.
    Deze trainer in schaal 1:5 heeft een spanwijdte van 225cm en wordt aangedreven door een Laser engines 240V, een methanol motor van 40cc, 2 cilinder in V-opstelling.

    Ik ben benieuwd.

    Het model ga ik woensdag halen en dan eens volledig nalopen/aanpassen wat hier natuurlijk ook te volgen is.

    Maar zo ziet het model er uit:
    [​IMG]
     
    Twan, Hans Rijkuiter, AHoogendijk en 11 anderen vinden dit leuk.
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.362
    Locatie:
    NB NL
    .
    Gaaf, gefeliciteerd, leuke kist!
    Mooi aandrijving ook, zal fraai klinken :thumbsup:
    Lekker nalopen/aanpassen en vliegen met deze schoonheid.
    Happy landings!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Hans Rijkuiter en Berto vinden dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.806
    Locatie:
    Ede
    Dat vraagt om een mini treffen straks ;)
     
    Berto vindt dit leuk.
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Zeker, voor mij een nog grotere 'moeten' om naar de Ginkel te komen :koud:
     
    Hans Rijkuiter en serge pot vinden dit leuk.
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Gisteravond het model opgehaald en vanavond even tijd om uit te pakken en in elkaar te zetten.

    Het model komt met een transportkist, past mooi in de auto zo maar straks zal het model (zonder kist) toch in de aanhanger komen:
    [​IMG]

    Zo zit alles er in:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het landingsgestel:
    [​IMG]

    Het stabilo:
    [​IMG]
    [​IMG]

    1 vleugel:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Een statische prop en 2 vlieg props:
    [​IMG]

    En even in elkaar:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het vlieggewicht zal 10kg zijn.

    Het model zal eerst nagelopen worden en hier en daar wat aangepast.
    Ook de motor eens goed bekijken en klepspeling controleren, dan eens laten lopen.
     
    coen_l, gpman, strutter en 9 anderen vinden dit leuk.
  6. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Voorburg
    Ziet er goed uit Berto, Gefeliciteerd !
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Dank je, zit nog wel wat werk aan hier en daar.

    Maar eerst even een bok maken voor de romp voor op de bouwtafel en in de kar:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Onder de cockpit:
    [​IMG]

    Onder het tankdeksel, als het goed is heeft elke carburateur zijn eigen clunk.
    De tank gaat er sowieso uit om alles na te lopen en slangen te vervangen:
    [​IMG]

    Met deze bandjes moeten we ook wat anders lopen ze er een keer af:
    [​IMG]

    En de motor, deze zal er ook af gaan:
    [​IMG]

    Want van de rechtercilinder zit de bus van de uitlaat in de kop los:
    [​IMG]

    Daarnaast wil ik de carburateurs eens bekijken, schoonmaken.
    Ook vertrouw ik de klepspeling niet, die heeft die nu namelijk niet zoals het er naar uit ziet.

    Dus nog voldoende te doen :)
     
    Hans Rijkuiter en Kjel Postema vinden dit leuk.
  8. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Voorburg
    Ik heb ook de V240, carburateurs komen van Irvine. Wil deze enkel maken zoals bij m'n OS FS-240 gemini. En dan 'Brutificeren'...
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Zag een youtube filmpje daarvan voorbij komen.
    Maar je wilt hem ombouwen naar benzine? En dat kan met de standaard carbs?

    Dat zou mogelijk wel eens interessant kunnen zijn.

    https://www.morrisminimotors.com/ levert kits voor ombouw maar dat loopt aardig in de prijzen en daarbij ik kan de Walbro carburateurs niet kwijt dus dan houdt het sowieso al op.

    Naja, eerst maar eens peut bestellen, en de motor demonteren dan eerst maar eens proefdraaien en verder kijken.
     
  10. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    845
    Hoi het advies is om deze prachtige motor niet naar benzine of electronische ontsteking of gloeiautomaten om te bouwen.
    Volgens het K.I.S.S. principe de juiste brandstof menging qua olie en niet te vergeten de nitro precies volgens de handleiding.
    Die is ontstaan uit de velen prijswinnaars op schaal kampioenschappen en dan loopt ie zeer betrouwbaar.
     
    Berto vindt dit leuk.
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.806
    Locatie:
    Ede
    Informeer eens bij @brutus die is helemaal los op dit soort projecten .
     
    Berto vindt dit leuk.
  12. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Voorburg
    Klopt wat Hans zegt, J.H. heeft er meerdere in z’n fantastische “scratch build en design” 2 en 1 motorige modellen zitten. Hij heeft me ook geholpen met de meng verhouding die hij gebruikt. En het KISS principe sta ik helemaal achter. Ben echter ook een “Petrol Head” en D.v.d.V. de man achter Brown Bear motoren heeft, in het verleden al eens een Laser V omgebouwd (voor een klant) naar 1 carb (geen walbro, maar gewoon een aangepaste schuif carb) en benzine, ondanks dat al zijn eigen motoren op methanol draaien. Helaas laat zijn gezondheid hem in de steek en de verwachting is slecht.
     
    Berto en Hans Rijkuiter vinden dit leuk.
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Vooralsnog ga ik gewoon lekker met die vieze vette methanol draaien (al had ik van de zomer besloten volledig op benzine over te gaan maja, toen kwam dit project voorbij, en dan mag m` n Extra ook nog wel even blijven).

    Maar ook ik ben in contact met Jan en heb van hem een adresje gekregen voor het mengsel wat hij gebruikt dus ik hoop dat binnenkort ook hier te hebben staan.

    Vanochtend weer even verder geprunts.

    Onder de tanbk ligt tegen het brandschot 651gram lood:
    [​IMG]
    Dit wil ik iets zien te verminderen door dit verder naar voren te brengen.
    Onder motor zit een aluminium hoekprofiel waar de uitlaten aanzitten, ik wil kijken of ik dit kan verlengen zodat ik hier een bonk lood kwijt kan.

    Elke gram minder is meegenomen.

    Dit zit tegen het motorschot aangeschroefd en daar zit de motor dan weer tegen.
    De rondjes die je ziet zijn van hout, alles er tussen is is ook 1 bonk lood:
    [​IMG]

    En de motor van de kist af, de rechter uitlaat zit trouwens ook niet los. De het moertje van de klem zat niet vast, die zal ik vervangen voor een borgmoertje dan zou het straks weer goed moeten zitten:
    [​IMG]

    En begonnen met een bokje te bouwen zodat ik hem straks even buiten de kist kan draaien en afstellen:
    [​IMG]
     
    Hans Rijkuiter en Kjel Postema vinden dit leuk.
  14. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    845
    IMG_3328.jpeg

    Dit staat op de “ oude “ website laserengines.com
     
    Berto vindt dit leuk.
  15. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Voorburg
    Vandaar het woord “Brutificeren” zoals door mij gebruikt. Op m’n 1:4 Pander staat al een jaar of 5 een OS-FS 80 door mij via het Brutus protocol zelf gemodificeerd (nog zonder klepje) De Pander heeft zo ooit eens 2uur en 48 min. mbv een 1 ltr ‘top’ tank in de lucht gehangen met een duurvlucht wedstrijd bij de HLC. Didier vloog want niets zo “saai” als een duurvlucht. Hij werd eerste.
    Hans ik ken de Laser side en hun advies, heb daar ook de info vandaan mbt de tandwiel standen in het carter tbv van de klep timing. Motor heb ik zelf van nieuwe lagers voorzien.
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2024
    Hans Rijkuiter en Berto vinden dit leuk.
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo vanavond even de vleugels nagelopen, die zijn klaar.
    Banden vast gelijmd en landingsgestel gesmeerd, dat moet ook goed zijn zo.

    De vleugel bekabeling zijn nu losse servo stekkers, dit ga ik aanpassen naar MPX 6 pins stekkers.

    Ook even een berekening gemaakt, als ik lood kan krijgen onder de motor dan bespaar ik daar 250gram mee, en alle beetjes helpen.
     
    Hans Rijkuiter, Rene Neefe en serge pot vinden dit leuk.
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    De oude servostekkers vervangen voor MPX stekkers:
    [​IMG]
     
  18. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.391
    Locatie:
    Thuis
    Ik zou het wel weten :D
    Laser 240 eruit, lood eruit, en een stermotor erin :thumbsup:
     
    serge pot vindt dit leuk.
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Als jij hem sponsort dan doe ik dat.
     
    Rene Neefe en serge pot vinden dit leuk.
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Ontvangerr een plekje gegeven en tankhouder gemaakt (die zat eerst met allemaal schuim en plastic opgesloten):
    [​IMG]
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina