compressor HELP!

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door timstah, 3 feb 2009.

1. timstah

timstah

Lid geworden:
    20 mei 2008
    hallo iedereen.
    Ik wil een compressor gaan kopen en was hier aan het kijken en heb al een aantal dingen gelezen echter blijven mij dingen onduidelijk.
    Ik wil een goedkope compressor die gewoon moet spuiten met een .3mm naaldje.
    Ik zie verschillende compresors staan op ebay maar wat heb je nou eigenlijk aan zo'n tank er onder?
    Ik bedoel zou ik ook gewoon een kap kunnen spuiten zonder zo'n tank?
    en ik heb bijvoorbeel deze compressor gevonden zonder tank :

PROFI MINI Airbrush Kompressor mit Wasserabscheider und Manometer. Mittels Abschaltautomatik wird Strom gespart, da der Kompressor bei erreichtem Druck abschaltet.
    für alle Airbrushpistolen geeignet. Ideal für Modellbau, Illustrationen, Kosmetik, Tanning, Tattoos, Textil, Modellbau, Fingernägel, Helme, technische Abbildungen, Keramiken, Töpferwaren usw..

Lautstärke: nur 35dB (zum Vergleich: ein normales Gespräch hat ca. 40dB)
    Kolbenkompressor ölfrei und wartungsfrei
    Fördermenge 25 l/min
    Luftdruck max. 3 bar
    Spannung: 220-240 V
    Leistung 0,20 PS
    Überlastungsschutz und Abschaltautomatik (Stop bei 2,8 bar)
    Gewicht: nur 3,6 kg
    Abmessung: 24,5 x 13,5 x 17 cm
    Kabellänge 1,9 m
    Ausgang: 1/8" Gewinde
    Zou ik hier iets mee kunnen??

groeten Tim en alvast bedankt.

2. Jahre Viking

Jahre Viking Guest

Compressoren met tank/ketel gaan vaak ook tot 10 bar druk. Die tank is bedoeld als bufferzone voor het gebruik van persluchtgereedschap zoals breekhamers, boren, slijpmachines, stralen etc.

Voor het spuiten met een airbrush heb je maar heel weinig druk nodig. Het is de vraag of deze compressoren zo laag gaan. Airbrushcompressoren zijn erg stil en leveren een constante luchtstroom en hebben een luchtontvochtiger. Met een extra reduceerventiel en een luchtontvochtiger zou je kunnen airbrushen met deze grote ketelcompressoren. Het voordeel is dat je met een tien liter tank heel lang bezig kan zijn voor je in de herrie zit. Dit kan handig zijn als je de ketel vol hebt en wat later op de avond nog even een paar dingetjes wel spuiten zonder dat de buren uit hun bed denderen.

3. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Euh, Jahre, heb je de beschrijving van de compressor wel gelezen?

Tja, ik weet natuurlijk niet over welke compressor het hier precies gaat, maar uit de beschrijving lijkt het een bruikbaar apparaat voor klein airbrushwerk. Overigens zou mijn voorkeur toch uitgaan naar een compressor met een ketel(tje). Je hebt dan toch een beetje een buffer, als je eens wat meer lucht nodig hebt (als je bijvoorbeeld wat grotere vlakken met een iets grovere spuit wilt aflakken)
    En voor het voeden van persluchtgereedschap heb je toch echt wel iets meer nodig dan de eerste de beste compressor met een ketel. Je praat dan al snel over meercilinder modellen met ketels van 50 liter of meer.

4. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002

Zonder tank? Dat lijkt me sterk. Reden?
    "Middels een uitschakelautomaat wordt stroom gespaard omdat de kompressor bij de bereikte druk uitschakelt."

Nou, daar zit je dan... Midden in het spuiten van je kapje stopt het ding omdat de druk bereikt is... Ehhh... WELKE bereikte druk? zonder tank eronder héb je geen druk, alleen maar als de compressor blijft doordenderen...
    Tank is dus nodig.
    Het apparaat stopt als de druk 2,8 Bar bereikt. Leuk. Waar zit die 2,8 Bar dan in?

Kortom:
    Er zijn kleine compressortjes (Tamiya heeft er bijv eentje) die prima geschikt zijn voor KLEIN spuitwerk. En dan praat ik over bijvoorbeeld 1:35 pantservoertuigen of zo. Dat kleine werk.
    Maar: die blijven doorgaan.

Grotere compressoren hebben een tank er onder hangen waar de gecomprimeerde lucht in wordt opgeslagen.
    Voordeel hiervan is dat je compressor eerste de tank vol lucht pompt, en als de gewenste druk is bereikt slaat hij af.
    Jij kan dan, in doodse stilte, met een zeer regelmatige luchtstroom, je kapje spuiten.
    Wordt de druk in de tank te laag, pompt de compressor hem weer vol, terwijl jij nog steeds kan doorspuiten.

5. timstah

timstah

Lid geworden:
    20 mei 2008
    Hallo iederee.
    Ik zag ook dat je compresoren hebt met 2 motoren zoals deze http://www.simple2trade.com/prod5.asp?ID=259&offset=&prod_id=110&grpid=110&#prod_anchor
    Zou deze bijvoorbeeld wel kunnen zonden tank?
    Of is ook daar een tank aan te raden.
    Wat ik wil gaan spuiten is :thumbsup: mijn kamer.
    En natuurlijk ook kappen en andere ( kleinere ) dingen.
    Mijn kamer word natuurlijk niet helemaal gespoten maar gewoon op sommige plaatsen wat kleine stukjes mooi maken met bliksum enz.

Gr tim
    Ps ik weet het ik ben eigenweis maar mijn geld begind op te raken na mijn FW-06 :(

6. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Deze lijkt dus ook een tank te hebben, al moet ik, als ik eerlijk ben, zeggen dat ik even niet zou weten waar :confused: Misschien is deze bedoeld om aangesloten te worden op een externe tank, wie zal het zeggen. Het lijkt er in ieder geval op dat dit dezelfde unit is, maar dan met tank. Voor de meerprijs van een tank (16,50 Pond), zou ik daar in ieder geval niet op bezuinigen.

Nu ken ik het merk spraymaster niet, maar het andere merk wat deze site voert (Iwata) wel. Dat is gewoon een goed merk en aan het verschil in prijs te zien zal de Spraymaster een compressor zijn voor mensen met een wat kleiner budget.

Houd je er wel rekening mee dat dit een Engelse site is en de prijzen dus niet in Euro's zijn (hoewel het Pond niet erg veel hoger staat) en dat je dus ook behoorlijk wat verzendkosten kwijt zult zijn?

7. Jahre Viking

Jahre Viking Guest

Wat ik mij serieus afvraag Micropuller, ben jij van Amerikaanse afkomt? Het valt mij op dat bij jou alles van industrieële proporties moet zijn voor je er iets mee kan. Ik gebruik bij mijn motoren een gewoon 10 bar compressortje met een 10 liter ketel. Ik straal er zelfs motorfiets frames mee. Dat gaat prima.

Het lijkt misschien dat ik je de gek aansteek, maar dat is echt niet zo, ik meen het serieus. Ik heb ooit met een Amerikaanse collega rvs tanks gelast, en bij hem moest alles voor de hobby ook aan professionele militaire eisen voldoen met als gevolg dat hij altijd voor niets veel te duur uit was en wel 1000% overcapaciteit had.

Dezelfde verhalen herken ik van mijn maat die anderhalf jaar in de usa bij een grote boer heeft gewerkt en een collega van mijn vader die er 10 jaar heeft gewerkt. Alles moet daar exceptioneel groot zijn voor je het ook maar een klein beetje voor de hobby kan gebruiken.

8. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Neu, geboren en getogen in Salland. Echter, voor mijn werk heb ik wel vaak te maken met professionele / industriele machines. Ik heb ook nooit gezegd dat je voor modelbouw dit soort gereedschap nodig hebt. Waar ik op reageerde was deze opmerking van jou:
    Uit ervaring weet ik dat persluchtgereedschap (en dat bestaat alleen in industriele uitvoering. Ik heb tenminste nog nooit een modelbouw-breekhamer gezien) enorme hoeveelheden lucht verbruikt. Hiervoor heb je al een stevige compressor nodig om genoeg luchtopbrengst te krijgen. En als je niet continu bij een daverende compressor wil staan (wat bovendien niet erg gezond is voor de compressor zelf), heb je toch een aardig voorraadvat nodig. De meeste bedrijven die ik ken waar met luchtgereedschap wordt gewerkt, hebben toch wel een compressor staan die met een heftruck moet worden verplaatst.

Even een klein voorbeeld:
    Dit is mijn tacker (wordt gebruikt in de stand- en interieurbouw, het kan dus nog veel gekker)

Werkdruk: 4,8 - 8,3 bar
    Verbruik: 1,8 liter per schot
    Maximaal aantal schoten per minuut: 60 (dit haal je normaal niet, maar de helft is geen probleem)
    Wat denk je dat er gebeurt als ik daar de compressor uit het voorbeeld voor gebruik?

Laatst bewerkt: 5 feb 2009
  9. Hirs

Hirs Guest

Het beste is een model te nemen met een z.g. koelkastmoter (Silent-compressor speciaal voor airbrush)met tank van ongeveer 1,5-2ltr. Het voordeel met tank is, dat je een constante luchtsroom hebt. De tank werkt immers als buffer en je hebt voor het spuiten voldoende lucht om te kunnen spuiten. Alleen een compressor geeft een pulserende luchtstroom en dat moeten je niet hebben.
    Deze copressoren moet je wel voorzien van een olie- en waterafscheider met drukregelaar. De afslagdruk in de ketel is meestal tussen 6-8 atm. die dan terug regelt naar 1,5-2 atm. op je spuit. Wanneer de druk in de ketel terug valt tijdens het spuiten tot ongeveer 4-5 atm slaat de compressor automatisch aan en brengt de ketel weer op druk (6-8 atm.). Denk eraan dat tijdens het comprimeren van de lucht in de tank condens ontstaat en deze regelmatig moet worden afgetapt. Minstens 1x per maand bij regelmatig gebruik.

10. sokolum

sokolum

Lid geworden:
    8 feb 2009
    Wat dacht je hiervan, een airbrush set voor 110.- euro incl compressor.

Airbrush Startersets

Lijkt mij geen dure aanschaf? Of is dit wat je juist nooit moet kopen?
    Ik heb geen ervaring in aribrush, maar lijkt mij wel erg makkelijk om onderdelen (Depron) een kleurtje te geven.

gr,
    S.

11. Hirs

Hirs Guest

De compressoren van dit type zijn van het membraamtype. Deze pulseren ietsje minder als een zuigercompressor. Dus de lucht die uit je spuit komt heeft geen constante luchtstraal. Het is natuurlijk waar je met tevreden bent. Ik vindt dit vervelend en storend tijdens het spuiten. Voraal bij kleine vlakken. Voordeel van deze type is o.a. een grotere luchtopbrengst maar die heb ik t.o.v. andere compressor niet nodig.
    Ik heb nog zelf nog 2 van deze compressortjes staan zonder drukregelaar. Deze zijn te koop. (€30 incl. portokosten)

Deel Deze Pagina