Hallo allemaal, Nadat ik een tijdje geleden mijn Smit Nederland af heb gebouwd, zit ik nu met een probleem met de zender waar ik niet uit kom. Ik heb de SM met dubbele motoren en regelaars uitgerust om goed te manoeuvreren. Echter, op open water zou ik graag een switch omzetten op de zender zodat beide motoren via dezelfde stick worden aangestuurd. Ook ben ik net begonnen met de bouw van de Bylgia, een schuit met boeg- en hekschroeven, en ook hier wil ik graag via een swich op de zender wisselen tussen 'binnenhaven' en 'open water' varen. Hier is de bedoeling dat binnenhaven de linkerstick de boegschroef en linker hoofdmotor bestuurd, en de rechterstick de hekschroef en rechter hoofdmotor. Op open water wordt de linkerstick beide motoren en de rechterstick de roeren. Het gaat om de volgende zender: Ik begin bijna te twijfelen of het wel kan, graag hoor ik of en wat de mogelijkheden zijn om iets dergelijks te realiseren. Met vriendelijke groet, Marco
Marco, Bij een Futaba zender zou ik zoiets oplossen in flight conditions. Als jouw Graupner dat ook heeft lijkt het mij te doen. Maar ja, dan nog even uitvogelen. Erik
Ik begrijp het niet helemaal van de boeg en hekschroef, draaien die beide maar 1 kant op? Ik heb hier een filmpje van ongeveer dezelfde setup, maar dan voor een 2 motorig vliegtuig met een schakelaar om de 2 motoren tegelijk te laten draaien of juist te laten sturen. Waarschijnlijk kom je daar een heel eind mee. HOW TO : Differential Thrust | Flite Test (youtube.com)
Gerede twijfel, even prutsen. Als ik het goed begrijp, wil je in de ene situatie. Op de linker stick, de linker motor (1) en de boegschroef (2). En op de rechter stick, de rechter motor (3) en de hek schroef (4). Het getal tussen de () zijn de ontvanger uitgangen. Voor die configuratie zijn geen mixers nodig. In de andere situatie: De linker stick stuurt motor links (1) en rechts (3) tegelijkertijd aan. De linker stick heeft geen invloed meer op de boegschroef (2). Waarbij de rechter motor stick geen invloed meer heeft op de rechter motor (3). En waarbij de rechter stick geen invloed meer heeft op de hekschroef (4) De rechter stick krijgt in deze andere situatie alleen invloed op het richtingroer (5). Half uurtje verder. Als dit de bedoeling is, dan kan het zendertje dat. Er wordt gebruik gemaakt van 3 vrije mixers en 2 fases en dat allemaal gewoon op 1 tuimelschakelaartje. Als het anders is, laat het weten of als dit qua functie werking wel de bedoeling is, dan ga ik een paar configuratie scherm afdrukjes maken.
@ArthurP Dat doen ze niet. Het idee is om in een situatie heel manoeuvreerbaar te zijn door boeg- en hekschroeven te gebruiken in combinatie met beide motoren, en in de andere met een stick beide motoren en met de andere stick de roeren, en in deze situatie kan ik dus de boeg- en hekschroeven niet aansturen. het wisselen tussen deze twee situaties wil ik graag kunnen doen door een switch op de zender om te zetten. @hobbyist Dit klopt helemaal! Deze functies zijn voor de Bylgia, de SM is een simpelere setting dus die zal dan geen probleem zijn gok ik. Ik heb de vrije mixers gevonden dus hier ga ik eens mee stoeien. De fases en hoe dat allemaal wordt gedaan door 1 tuimelschakelaar moet ik nog even mee stoeien . Heel erg bedankt heren! Een vriendelijke groet en goede jaarwisseling gewenst! Marco
Met dezelfde schakelaar kunne de mixers activeren en de flight condition veranderen. Of door de activering van de 'andere' flight condition de mixer activeren. Poteto, potato! Erik
Dat gaat voor specifiek voor dit type zender niet op. Ja je kunt één schakelaar aan meerdere functies koppelen, zoals het in / uit schakelen van een mixer en het schakelen tussen fases. Echter een fase wisseling kan nooit een mixer in / uit schakelen, dan moet je dus ook de schakelaar aan die mixer gekoppeld hebben. Dat is dus geen, poteto potato. Succes met het stoeien, je leert het ook het beste door het zelf te doen, met nu de wetenschap dat het mogelijk is. Zijn er vragen of loop je ergens vast, ik heb deze configuratie, van ochtend werkend in een MZ12-pro gezet.