crash in het water, wat nu ?

Even een avondje vliegen, en ineens was mijn signaal compleet weg. Net bij een bocht boven een smalle sloot tussen 2 voetbal velden in :S

Wat kan ik het beste doen met de electronica ? uit elkaar halen en laten drogen ?
Ik zie nu al dat ik mijn gy401 niet zo maar open krijg omdat deze een 3 kant kruisschroevendraaier nodig heeft...

alle tips zijn welkom !

hoi ligt er aan hoe lang die in het water heeft gelegen als het maar een even is geweest kan het meevallen wat servo's betreft voor de zekerheid kan je deze even openmaken kijken of ze nog droog zijn en bij de lagers wat extra vet er bij doen .
ontvanger als deze nat is geweest van binnen even uitspoelen met schoon leidingwater en laten opdrogen droogblazen met een feun

gyro nooit meegemaakt maar denk ook effe openmaken en goed laten drogen

ik zou wel alle electronica goed testen voor dat je deze weer gaat gebruiken

suc6

Hoi,

De ontvanger was erg nat en ik heb deze nu open en droog geblazen en ga deze nog feunen.
Is leiding water niet aantastend ?

De head servo's (HS65MG's) en tail servo (9257) lijken redelijk droog en heb ik nu open om te drogen. Is dat speciaal vet wat gebruikt moet worden ?

De controller stinkt naar doorgefikt....

De motor is open dus die kan ik doorblazen.

De 401, ja die is dus niet zo 123 open te maken door die schroefjes. Heeft het dan nog zin om op zoek te gaan naar zo'n schroeven draaier ? Of is 2+ dagen al teveel en is dan de electronica rot ?

Overigens erg vreemd de crash, ineens geen reactie meer, en is toch pcm en ik was niet verder dan +- 70 meter :S

En de lipo ? Is die nog te gebruiken ?

gr

Sebas

klinkt raar, maar haal een bus motip elektronica cleaner,

alles goed volspuiten, of een potje volspuiten en spullen erin leggen...

de servo's... zou ik niet meer gebruiken...

Sorry dude maar als ik jou was zou ik alles maar best vervangen,
de volgende keer niet meer vliegen rond risico- gebieden.
Veel succes met de her- opbouw:-)

Gewoon drogen laten ... wat open kan open maken en drogen met een fohn.
Wat niet open kan gewoon drogen laten evt in een oventje op 40 graden.

Op mijn werk produceren we medische aparatuur, deze moet waterdicht zijn. Een enkele keer is een apparaat lek en dus ook de electronica die erin zit.
We leggen het goedje dan 2 dagen in een oven op 45 graden, verhelpen het lek en gaan met die banaan.

Als er iets kritisch is dan is het wel de medische wereld waarin in werk.
Denk dat het bij jou ook zo kan. Drogen inbouwen testen en vliegen.

Zoek wel naar de oorzaak van de crash, anders gebeurd het je mss weer.

Groet,
Andreas

tailboom geaard ? nog nooit van gehoord ?

Ik vermoed dat het de controller is geweest, die stinkt namelijk doorgebrand.

hoi ligt er aan hoe lang die in het water heeft gelegen als het maar een even is geweest kan het meevallen wat servo's betreft voor de zekerheid kan je deze even openmaken kijken of ze nog droog zijn en bij de lagers wat extra vet er bij doen .
ontvanger als deze nat is geweest van binnen even uitspoelen met schoon leidingwater en laten opdrogen droogblazen met een feun

gyro nooit meegemaakt maar denk ook effe openmaken en goed laten drogen

ik zou wel alle electronica goed testen voor dat je deze weer gaat gebruiken

suc6

Met leidingwater? Dan weet je zeker dat je kapot maakt wat nog niet kapot is.

Als je al aan het spoelen gaat, gedestilleerd (gedemineraliseerd) water gebruiken!

Sorry dude maar als ik jou was zou ik alles maar best vervangen,
de volgende keer niet meer vliegen rond risico- gebieden.
Veel succes met de her- opbouw:-)

Ik ben het met Crazykuki eens, op z'n minst zou ik de gyro, regelaar en ontvanger vervangen. Servo's kunnen vaak wel wat water hebben omdat de behuizing vaak goed afsluit.
Als je met jouw gedroogde electronica gaat vliegen.....dan kun je voor mijn gevoel, wachten op een storing.
En als je pech hebt valt die dan minder "gunstig" uit.

Is alleen maar mijn mening.

Groeten, Gertjan

Bedankt voor de reacties.
Heeft het prijstechnisch zin om de spullen te laten nakijken bij zo'n service center van futaba ?

lijkt me idd dat je regelaar is doorgefikt, is ook logisch want dan krijgt je ontvanger ook geen stroom meer (in geval gebruik wordt gemaakt van de BEC van de regelaar). Ik het natte spul niet zomaar weer gaan vliegen...

Back