Ik heb vandaag een crash gehad met mijn toestel en zit te zoeken naar een mogelijke oorzaak. Ik denk zelf dat er instellingen verkeerd zijn in de naze. Wat gebeurde er: Ik was aan het rondvliegen, dat ging allemaal leuk en aardig en ik besloot dat het tijd werd voor een salto. Ik bracht het toestel naar een mooie hoogte ( 30 meter) en zette de salto in. Vanaf dat moment was het toestel volledig oncontroleerbaar en duikelde met hoge snelheid richting de grond. Voor de mensen die wel eens een motor/esc/propeller uitval hebben gehad op een quadcopter, dat effect maar dan 10x zo erg, hij tolde om alle assen, dus over pitch, roll en yaw. Na de crash heb ik de eelctronica en mechanica gecontroleerd en de propellers zaten goed vast, en motoren/esc's werkten naar behoren. Voor de duidelijkheid, ik heb hiervoor veel mooi rondgevlogen zonder problemen, het probleem ontstond uitsluitend na het inzetten van een salto Gebruikte Setup: Naze32 Sunnysky 2212 980Kv 12A Simon K esc's 4S 2200 accu Spektrum DX8 met orange ontvanger daarnaast standaard FPV spullen. Bedankt voor het mee denken!
Een paar screenshots van je baseflight schermen zou helpen voor de experts Aan de basis pids zou het niet kunnen liggen
Ik heb wel wat met de pids gespeeld, Ik wou hem wat strakker hebben vliegen, op default vond ik hem niet strak genoeg. Ik vloog overigens in manual modus PID: Roll - 5.5 - 0.030 - 20 Pitch - 5.5 - 0.030 - 20 Yaw- 15,0 - 0.056 - 30 ALT - 5,0 - 0.000 - 00 Vario - 12,0 - 0.045 - 1 Pos - 0.11 - 0.00 PosR - 2,0 - 0,08 - 0.045 NavR - 1,4 - 0,20 - 0,080 LEVEL - 22,0 - 0,06 - 15 MAG - 4,0 Roll&Pitch rate - 1,00 YAW rate - 1,98 TPA - 0,00 Als ik het goed begrijp heb ik alleen te maken met de bovenstaande waarden die dikgedrukt zijn, de overige zijn niet van toepassing (bij mijn weten) bij de ACRO versie die ik er op heb. Overige paginas zijn allemaal default, heb de zender zo afgesteld dat op de stuur poken min 1000 is, midstick 1500 en max 2000
Je P gains lijken vrij hoog. Hoe groot zijn de props die je gebruikt? Bij 4s en die motoren kan een 12a ESC ook aan de krappe kant zijn.
ik heb de gains al wat omlaag gedraaid op pitch en roll, yaw had ik zo hoog gedaan omdat ik hem wat te zweverig vond op yaw. Deze esc's moeten 4S wel kunnen hebben, ze worden overigens na een vlucht nouwelijks warm. Ik heb 8x4.5 props
Vervelend om te horen. Valt de schade een beetje mee? P staat inderdaad erg hoog. Een toestel met 8" propellers blijft vaak onder de 4,5. Vaak helpt een hogere I waarde met het vasthouden van de hoek waarin je vliegt. Het geheel voelt dan veel strakker aan. Wellicht dat de P15 op yaw ervoor gezorgd heeft dat hij buiten controle is geraakt?
Bedankt voor de reactie, Schade is 1 propeller dus dat is heel erg netjes voor een val van 30 meter hoogte. Ik zal het volgende testen: P's lager (onder 4.5) en compenseren met hogere I's om hem strakker te laten voelen. Hiernaast, hebben jullie tips om yaw sneller en frisser op stuurbewegingen te laten reageren? Waar hebben jullie de yaw rate op staan?
Heb je de looptime al wat lager gezet? Met de standaard waarde was mijn Flip FPV net een dweil. Je kunt dan in de CLI het volgende commando geven: set looptime = 3000.
Yaw rate staat belachelijk hoog, roll en pitch rate staat ook heel hoog! Heb ze zelf een keer beide op 1 gezet en had toen precies hetzelfde probleem. Zet je rates maar eens terug naar 0, weet zeker dat ie t dan niet meer doet.
@ Menno, Bedankt, niet naar gekeken, ik zal toch eens even wat beter zoeken naar de belangrijke punten van de setup van deze dingen, heb nooit gedacht aan de looptime. @ Markjuhh, Ik heb die zo hoog gezet omdat ik dan pas een beetje vlot stuur, yaw heeft anders bij vol sturen (stel ik druk de stick vol naar de zijkant) dan doet hij 3 a 4 seconden over 90 graden draaien. Ik hoog geen groot verschil in toerental tussen de motoren, dus het is niet dat die valse lucht happen...
Dat zou gewoon goed moeten zijn. Maar in combinatie met de hoge rates kan dit toch de oorzaak van je crash zijn.
Ik snap het. Ik heb de settings nu terug gezet naar: PID: Roll - 4.5 - 0.035 - 20 Pitch - 4.5 - 0.035 - 20 Yaw- 4.5 - 0.060 - 30 LEVEL - 4.5 - 0,10 - 15 Roll&Pitch rate - 1,00 YAW rate - 1,00 TPA - 0,00 Morgen maar eens testvliegen!
Dit is belachelijk hoog en waarschijnlijk de reden van je crash. Mijne staat op 0.3 en het is net bij te houden met flippen en rollen. MIjn LOS stunt quad staat op 0.6 en daarmee maak ik al 2 flips als ik er een wil maken soms Als je meer een zenuwachtiger gevoel wil krijgen zonder al teveel je R/P rates te verhogen zou ik ook de RC Rate verhogen. Aanbevolen instelling voor strakke acro RC Rate 1.5 R/P rate 0.3-0.6 Yaw rate = persoonlijke voorkeur