"Crow+flaperons" programmeren (op een Futaba FF10) ivm dubbeldekker (4 aileronservo's)

• Topicstarter Topicstarter Blonde baron
  • Startdatum Startdatum
B

Blonde baron

Guest
Hoi,

Ik ben helemaal nieuw op dit forum en hoop hier met veel plezier te verblijven.

Ik wil maar gelijk met een vraag van wal steken in de hoop dat iemand / enkelen van jullie er meer kaas van hebben gegeten dan ik....

Ik heb momenteel een dubbeldekker in aanbouw die vier onafhankelijke rolroerservo's zal krijgen, elk op een eigen kanaal van een 8 kanaals ontvanger van mijn Futaba FF10 zender (2.4 GHz).

Het doel is om deze vier rolroeren ook een "Flap" functie te geven en ook wil ik een zgn. "crow-brake" in de lucht kunnen aanzetten.
- In het geval van Flaps moeten alle rolroeren naar onderen uitklappen.
- Crow houdt indat de rolroeren van de onderste vleugel naar onderen uitklappen en de rolroeren van de bovenste vleugel naar boven.

Ik ben al een tijdje aan het stoeien geweest met de handleiding van de zender en de FAQ's op de Futaba site, maar ik kom er niet helemaal uit...

Ik heb de boel volgens de Futaba manier aangesloten:
Kanaal 1: Rolroer Rechts, onderste vleugel (AILE-1)
Kanaal 6: Rolroer Links, onderste vleugel (FLAP)
Kanaal 7: Rolroer Rechts, bovenste vleugel (AUX-1)
Kanaal 8: Rolroer Links, bovenste vleugel (AUX-2)

Ik ben momenteel zover dat:

- de vier servo's elk hun "eigen" rolroer aansturen
(2 mixen: AILE->AUX1 en AILE->AUX2)

- Alle vier de rolroeren als flaperon fungeren als ik een schuif (VrD) bedien.
(FLAPERON+AUX-CH en ook nog 2 mixen: FLAP-> AUX1 en FLAP -> AUX2)

- Als ik een switch (C naar beneden) bedien gaan de twee rolroeren van de onderste vleugel omlaag.
(AIR-BRAKE)

De combinatie van Flaperon, aileron en rem werkt voor de servo's van de onderste vleugel (niet dat dat een doel op zich is, de combinatie van flaps en crow lijkt me nutteloos).

Wat niet lukt is:
- De twee rolroeren van de bovenste vleugel moeten ook bewegen (omhoog) als ik de schakelaar voor Crow (airbrake) bedien.
- Als ik de throttle hendel op de zender uit de onderste positie wegbeweeg moeten alle rolroeren gewoon weer "neutraal" gaan ongeacht de positie van de switch.

Graag verneem ik van jullie waar / hoe ik de benodigde instellingen op de FF10 zender kan maken om alle werkend te krijgen.

Alvast bedankt voor jullie verduidelijkingen over dit onderwerp...

dat gaat niet...

maar wat is de reden dat je dit zo aangestuurt wilt hebben?

in plaats van 3d naar 4d?

Ik zou Dick eens vragen, hij heeft dit op de misswind van Derk geprogrammeerd(wel op een futaba tm14).

er was een mix niet zo voor de hand liggende.. iets met de gasknuppelstand.

Misschien moet je een glider programma nemen.

Dus GLID2FLAP.

En dan de onderste vleugel als Flaps (K5&6) en de bovenste als Aileron (K1&7)

Je Butterfly (=Crow) werkt dan meteen al goed.

Door een AIL-FLAP mix kan je de onderste vleugel als aileron laten meebewegen.

Door een FLAP-AIL mix kun je de bovenste vleugel als flap laten meebewegen.

Je kunt zo ook CAMBER toepassen op beide vleugels.

Dit zijn allemaal voorgedefinieerde mixers dus heel eenvoudig, geen P.MIX nodig.

Lijkt mij de simpelste oplossing.

Laatst bewerkt:
Dat werkt inderdaad het beste.
Ik heb mijn Funcub met 4 vleugelservo's ook proberen te programeren op diverse manieren.
Zowel op de FX18 als de T10
Het lukte mij niet in het menu voor motorvliegtuigen maar prima in het menu voor Gliders.
GLID(2A+2F).
2 rolroeren staan dan als flaps die je kunt laten meebewegen met de standaard rolroeren.
Bij de T10 staan de uitslagen van de flaps standaard op 30%, dit moet je altijd aanpassen, ik weet niet hoe het bij de FF10 is.

Maar ik vraag mij ook af of ik crow (butterfly genoemd in de futaba programmering) zou toepassen op een dubbeldekker.
Ik heb meerdere dubbeldekkers en die hebben zoveel weerstand dat zij altijd al vliegen alfsof ze in de butterfly stand staan!

Succes Willem

Het werkt!

Br@m, Willem,

Ik heb Br@m's manier getest en in krijg het inderdaad aan de praat.
Top! :p Bedankt voor de heldere beschrijving. :thumbsup:

Daarnaast heb ik de proportionele airbrake (op Trottle stick) weten aan te passen zodat de rem er pas bij de laatste klikjes inkomt.

Verder kan ik ook melden dat het me na "een nachtje tobben" toch ook gelukt is om het in het Acro menu te programmeren! :music:
Dat kost dan wel vier mixen in plaats van één, maar het grote voordeel is dan wel dat je al je motor"management" en nog wat Acro functies behoudt.

Uitleg::teacher:

Zoals eerder gezegd:
Kanaal 1: Rolroer Rechts, onderste vleugel (AILE-1)
Kanaal 6: Rolroer Links, onderste vleugel (FLAP)
Kanaal 7: Rolroer Rechts, bovenste vleugel (AUX-1)
Kanaal 8: Rolroer Links, bovenste vleugel (AUX-2)

2 "normale" mixen; AILE->AUX1 en AILE->AUX2 (TRIM ON) voor het aansturen van de twee extra rolroeren waarbj ook de trim wordt gevolgd.

AIR-BRAKE:
AIL1 % en FLAP % zetten (ELEV doe ik later naar behoefte). Ik heb om te beginnen 25% gezet, % zal ik later naar behoefte aanpassen.
Ik heb een Logical switch gebruikt om de AIR-BRAKE te activeren ( LS1, positie NORM ). MODE is OFFSET.

LS1 wordt actief als switch C omlaag staat en de Throttle Stick beneden de 5% staat. Percentage (schakelende stickpositie) zal ik later mogelijk nog bijstellen.

2 "normale" mixen; OFST->AUX1 en OFST->AUX2, worden beide met LS1, positie NORM actief.
% heb ik om te beginnen gelijk aan het AIRBRAKE % gezet.
Hiermee worden de bovenste ailerons (AUX1+2) uitgezet samen met de airbrake welke alleen op de onderste ailerons (AIL1+FLAP) ingrijpt.

Verder heb ik nog de "reguliere" FLAPERON en FLAP-TRIM instellingen gezet waarmee alleen de onderste ailerons als flap worden bediend.

In alle gevallen blijven alle vier de servo's de bewegingen van de aileron-stick volgen (voor zover de servo binnen zijn bereik blijft natuurlijk).

De overige mixen zoals RUDD->AIL-> en RUDD->ELEV zijn "curve" mixen.
Ik heb nu nog twee "curve" mixen over.

Is inderdaad even uitzoeken, maar goed dat je het aan de gang gekregen hebt.
Ik heb dus het glider menu gebruikt.
Vreemd genoeg is alles daar in voorgekookt, je kunt zelfs hoogteroer koppelen aan flaps voor snellere respons op hoogte.
Maar wat niet voorbreid was het koppelen van de flaps aan het hoogteroer!
Nu heb ik maximaal 60 graden flaps en vooral boven de 40 graden wilde de kist sterk klimmen.
Vanwege de belasting van de servo's (armpje servo zo geplaatst dat servo sterker wordt bij meer uitslag) gaan de flaps bij mij eerst snel en dan steeds langzamer.
Ik heb via de aparte mixer nu ingesteld:
Kanaal 5 (linkerflap) koppelen aan kanaal 2 (hoogteroer).
Flaps up = hoogte 7% up
flaps down = hoogte 10% down
In de praktijk doet de mixer dus niets als de flaps half uit staan = 40 graden.
(gek genoeg moet je dus beide uitslagen altijd apart mixen)
Natuurlijk is het hoogteroer opnieuw getrimd om de 7% up in normale vlucht te corrigeren.

Groeten Willem

Mooi dat het gelukt is bij de ff10.

Maar volgens mij remt derk met de ailerons naar binnen, vanwege de instelhoeken van de vleugels. Omdat de achterlijsten dichter bij elkaar staan dan de voorlijsten zou je door de ailerons uit elkaar in eerste instantie minder weerstand hebben, voordat je weerstan opwekt. Door de ailerons naar elkaar toe te bewegen krijg je direct weerstand omdat je de hoek waar de vleugels al instaan vergoot.

Ik weet niet zeker of ik het goed heb onthouden, maar het klinkt logies.

Bij het F3A vliegen (kunstvlucht) is het de bedoeling dat je een constante snelheid vliegt, je moet dus even snel horizontaal (wind mee en wind tegen) en veticaal omhoog en omlaag. Een beetje extra weerstand als je verticaal omlaag gaat kan nodig zijn.

....Maar volgens mij remt derk met de ailerons naar binnen....

De richting van elke servo bij de mixen is heel eenvoudig om te keren door de percentages +/- te wijzigen.

Bij de meeste bipes is de vleugelstelling "toe in" (voorlijsten dichter bij elkaar dan de achterlijsten. Heeft iets te maken met dat het dan minder nerveus wordt in de lucht. Daarom wil ik de rolroeren uit elkaar zetten.

Groeten BB

Back