B
Blonde baron
Guest
Hoi,
Ik ben helemaal nieuw op dit forum en hoop hier met veel plezier te verblijven.
Ik wil maar gelijk met een vraag van wal steken in de hoop dat iemand / enkelen van jullie er meer kaas van hebben gegeten dan ik....
Ik heb momenteel een dubbeldekker in aanbouw die vier onafhankelijke rolroerservo's zal krijgen, elk op een eigen kanaal van een 8 kanaals ontvanger van mijn Futaba FF10 zender (2.4 GHz).
Het doel is om deze vier rolroeren ook een "Flap" functie te geven en ook wil ik een zgn. "crow-brake" in de lucht kunnen aanzetten.
- In het geval van Flaps moeten alle rolroeren naar onderen uitklappen.
- Crow houdt indat de rolroeren van de onderste vleugel naar onderen uitklappen en de rolroeren van de bovenste vleugel naar boven.
Ik ben al een tijdje aan het stoeien geweest met de handleiding van de zender en de FAQ's op de Futaba site, maar ik kom er niet helemaal uit...
Ik heb de boel volgens de Futaba manier aangesloten:
Kanaal 1: Rolroer Rechts, onderste vleugel (AILE-1)
Kanaal 6: Rolroer Links, onderste vleugel (FLAP)
Kanaal 7: Rolroer Rechts, bovenste vleugel (AUX-1)
Kanaal 8: Rolroer Links, bovenste vleugel (AUX-2)
Ik ben momenteel zover dat:
- de vier servo's elk hun "eigen" rolroer aansturen
(2 mixen: AILE->AUX1 en AILE->AUX2)
- Alle vier de rolroeren als flaperon fungeren als ik een schuif (VrD) bedien.
(FLAPERON+AUX-CH en ook nog 2 mixen: FLAP-> AUX1 en FLAP -> AUX2)
- Als ik een switch (C naar beneden) bedien gaan de twee rolroeren van de onderste vleugel omlaag.
(AIR-BRAKE)
De combinatie van Flaperon, aileron en rem werkt voor de servo's van de onderste vleugel (niet dat dat een doel op zich is, de combinatie van flaps en crow lijkt me nutteloos).
Wat niet lukt is:
- De twee rolroeren van de bovenste vleugel moeten ook bewegen (omhoog) als ik de schakelaar voor Crow (airbrake) bedien.
- Als ik de throttle hendel op de zender uit de onderste positie wegbeweeg moeten alle rolroeren gewoon weer "neutraal" gaan ongeacht de positie van de switch.
Graag verneem ik van jullie waar / hoe ik de benodigde instellingen op de FF10 zender kan maken om alle werkend te krijgen.
Alvast bedankt voor jullie verduidelijkingen over dit onderwerp...
Ik ben helemaal nieuw op dit forum en hoop hier met veel plezier te verblijven.
Ik wil maar gelijk met een vraag van wal steken in de hoop dat iemand / enkelen van jullie er meer kaas van hebben gegeten dan ik....
Ik heb momenteel een dubbeldekker in aanbouw die vier onafhankelijke rolroerservo's zal krijgen, elk op een eigen kanaal van een 8 kanaals ontvanger van mijn Futaba FF10 zender (2.4 GHz).
Het doel is om deze vier rolroeren ook een "Flap" functie te geven en ook wil ik een zgn. "crow-brake" in de lucht kunnen aanzetten.
- In het geval van Flaps moeten alle rolroeren naar onderen uitklappen.
- Crow houdt indat de rolroeren van de onderste vleugel naar onderen uitklappen en de rolroeren van de bovenste vleugel naar boven.
Ik ben al een tijdje aan het stoeien geweest met de handleiding van de zender en de FAQ's op de Futaba site, maar ik kom er niet helemaal uit...
Ik heb de boel volgens de Futaba manier aangesloten:
Kanaal 1: Rolroer Rechts, onderste vleugel (AILE-1)
Kanaal 6: Rolroer Links, onderste vleugel (FLAP)
Kanaal 7: Rolroer Rechts, bovenste vleugel (AUX-1)
Kanaal 8: Rolroer Links, bovenste vleugel (AUX-2)
Ik ben momenteel zover dat:
- de vier servo's elk hun "eigen" rolroer aansturen
(2 mixen: AILE->AUX1 en AILE->AUX2)
- Alle vier de rolroeren als flaperon fungeren als ik een schuif (VrD) bedien.
(FLAPERON+AUX-CH en ook nog 2 mixen: FLAP-> AUX1 en FLAP -> AUX2)
- Als ik een switch (C naar beneden) bedien gaan de twee rolroeren van de onderste vleugel omlaag.
(AIR-BRAKE)
De combinatie van Flaperon, aileron en rem werkt voor de servo's van de onderste vleugel (niet dat dat een doel op zich is, de combinatie van flaps en crow lijkt me nutteloos).
Wat niet lukt is:
- De twee rolroeren van de bovenste vleugel moeten ook bewegen (omhoog) als ik de schakelaar voor Crow (airbrake) bedien.
- Als ik de throttle hendel op de zender uit de onderste positie wegbeweeg moeten alle rolroeren gewoon weer "neutraal" gaan ongeacht de positie van de switch.
Graag verneem ik van jullie waar / hoe ik de benodigde instellingen op de FF10 zender kan maken om alle werkend te krijgen.
Alvast bedankt voor jullie verduidelijkingen over dit onderwerp...