CTi multiswitch PS4a

Vraag; De min bruin die uit de multiswitch komt, samen met de plus en signaal draad naar de connector in de ontvanger, gaat die min via de ontvanger en vaarregelaar (bec) naar de accu terug? Of moet die min uit de switch apart doorverbonden op de min van de accu?
CTI PSA4 multiswitch.jpg

Albert, Als de ontvanger via de BEC uit de motorregelaar wordt gevoed hoef je geen aparte mindraad te trekken. Deze Ps4a schakelt de gebruiker via de bruine draad naar de min van de ontvanger en die is via de regelaar weer verbonden met de vaaraccu. Succes ermee! Gr. Klaas.

Albert, Als de ontvanger via de BEC uit de motorregelaar wordt gevoed hoef je geen aparte mindraad te trekken. Deze Ps4a schakelt de gebruiker via de bruine draad naar de min van de ontvanger en die is via de regelaar weer verbonden met de vaaraccu. Succes ermee! Gr. Klaas.
Top! Dankjewel weer voor de feedback? (mijn informatie verzameling komt compleet :-) )

Wat Klaas schrijft klopt op zich helemaal maar......... Er is altijd een maar. :rolleyes:
De stroom die je wilt schakelen zal ook via die zelfde draad via de bec naar de accu terug gaan. Als je alleen maar een stel ledjes schakelt is er niets aan de hand en werkt alles prima zo.
Echter, de schakelaar kan en mag tot wel 4A schakelen per kanaal schakelen. Dat zou in totaal dus maximaal 16A kunnen zijn en dat is toch echt te veel voor dat dunne draadje.
Tot pakweg 1A, misschien wel 1,5A, zal dat dunne draadje voldoende zijn maar bij meer stroom moet je echt een aparte draad naar de min van de accu leggen.

Dank voor de reactie en tip. Er worden idd alleen ledjes gestuurd voor de verlichting via deze PS4a.
Dan heb ik nog een andere vraag;
Ik wil een aan/uit schakelaar in de pluskabel maken tussen accu en verdeling naar de vaarregelaar motor, vaarregelaar boegschroef, switch blusmotortje, en deze bovengenoemde PS4a multiswitch. Is dat afdoende, of is het beter ook de min. met een dubbele pool schakelaar alles uit te schakelen? ik heb de intentie om 2 loodaccu's 12V parallel te plaatsen in de romp, en een aparte laad connectie op het bovendek te maken, zoals Klaas eerder aangaf als tip

Beide accu's staan bij mij parallel met de hoofschakelaar in de plus naar alle verbruikers. De hoodschakelaar is een aangepaste 3,5 mm plug, waar ik een messing buisje in steek om contact te maken. Een in ander "verstopt" in de bedieningsconsole van de ankerlier. De laadplug had ik al eens laten zien. Je zou een aan/uit hoofdschakelaar kunnen maken die omswitcht van gebruiker naar laadplug. De accu komt dan aan de middelste pen van de schakelaar. Bij mijn Bugsier 3 zit de aan/uitschakelaar onder het luik op het achterdek. Een draaischakelaar zou je kunnen verwerken in een luchtkoker. Kijk maar of je hier iets aan hebt. Gr. Klaas.

Ernst, over een aparte draad naar de min.
Je kan de draad heel dik maken, maar de BEC van de regelaar kan maar een beperkte stroom leveren.
In het verleden heb je mij een advies gegeven, wat ik denk, dat ook van toepassing is op het probleem van Albert.
In de "Kraan van Piet" brandde de BEC van de regelaar door. Deze kon slechts 2A leveren.
Vele andere regelaars kunnen maar een BEC stroom van 1A leveren.
Mijn probleem destijds: https://www.modelbouwforum.nl/threads/kraan-van-piet.276909/
Je gaf toen de raad en commentaar op mijn gedachte over een UBEC, step down regulator, aangevuld met het advies omtrent het losnemen van de rode draad.
Zie : https://www.modelbouwforum.nl/threads/kraan-van-piet.276909/#post-4152612
en ook de volgende berichten.
Ik heb je adviezen opgevolgd met resultaat, dat de BEC van de regelaar niet meer overmatig belast wordt.
Maar het mooiste, ik heb nu een stroomverzorging onafhankelijk van het BEC vermogen van de regelaar..
Groet. Henk

De stroom voor de LED's wordt geleverd door de 12 volt voeding. De stroom die de BEC kan leveren, heeft hier niets mee van doen. Als de min aansluitingen van alle voedingen worden verbonden, dan wordt alleen de min-aansluiting (draad) van de BEC gebruikt. De stroom die deze draad aan kan is beperkt, zoals Ernst schrijft. Als je niet wilt dat de stroom van de LED's door de min-draad van de BEC loopt dan is daar op de site van RC-Point e.e.a. over te vinden.

https://www.rc-point.nl/rc-electron...-kanaals-4amp-op-1ch-envelop/a-10393-20000351

Back