Ik ben zelf nog niet zo'n held met model auto's, maar aldoende leert men en ik ben geduldig . Nu heb ik een probleem met mijn Force moter 3.5 cc. De cylinder zit er vast in en volgens de algemene beshrijvingen die te vinden zijn op de site van PK-racing moet hij er zonder meer uit te krijgen zijn. Hij zou los moeten zitten. Maar hij zit vast en nu ? Suggestie's ? Graag hulp.
vastgelopen of gewoon erg vast ? In het geval van erg vast kan het helpen om de buitenkant te verwarmen. Ik doe altijd een tyrerap door de uitlaat en draai stevig aan het vliegwiel. De zuiger duwd dan wel de cylinderbus omhoog. Bij een vastloper kan de cylinderbus dusdanig vervormd zijn dat het onmogelijk is om die zonder schade eruit te halen.
Goed idee met een tyreraper door heen te schuifen, hij is eindelijk los en heb het zuigertje en drijfstang er uit kunnen halen. Weet iemand hoe duur zo'n nieuw setje is voor een force moter 3,5 cc ? Alvast bedankt.
je kunt em er gewoon overheen draaien ... maar om dat nou te voorkomen in de toekomst moet je de motor na het rijden even aan het vliegwiel over de "plop" heen draaien ... als de zuiger namelijk bovenin zit en de rest van de cylinder gaat afkoelen dan klemmen die heel hard op elkaar ... die is overigens eigelijk alleen bij de nieuwere generatie motoren omdat die zulke kleine marges hebben. edit: die zuiger is denk ik nog prima hoor ... probeer em eerst nog es
Slim om je zuiger eruit te halen nu moet je een nieuw zuigersetje aangschaffen ter waarde van 70 euro :/ WAnt je zal hem nooit helemaal in de zelfde waarde terug kunnen zetten. Ze zijn op elkaar in gesleten
Dat is niet waar. Dat zou wel heel vervelend zijn! Je kunt zonder problemen je zuiger uit de cilinder halen. Ik doe dat af en toe ook om de boel zorgvuldig schoon te maken of te controleren. Kijk wel uit dat je er absoluut geen krassen o.i.d. op maakt, want dat kan wel fataal zijn.
dat zijn ze ook, maar dat betekent nog niet dat als je je cilinder eruit haalt, dat hij dan niet meer te gebruiken is?! Je zet hem er namelijk weer precies hetzelfde in, dus je verandert niks aan je zuiger/cilinder.
Waar slaat dit nu weer op. je kan best je cyl en zuiger scheiden. het slijt wel in op elkaar maar je cyl kan er maar op 1 manier in en je zuiger ook dus je zet het het zelfde terug als dat het er in zat en ook met de zelfde speling dus. het maakt niet uit of je het uity elkaar haalt en weer in elkaar zet rijden doet het echt wel
Als je bij het uit elkaar halen eerst de onderdelen merkt door met iets een markering te maken aan de voorzijde welke na montage weer naast elkaar komen te zitten is het niet zo een probleem. De zuiger kun je bij de meeste moderne motoren op 2 manieren in de bus monteren. Alleen de oudere motoren met een kam zuiger kun je bijna niet verkeerd om in de bus plaatsen. Sommige hobbyisten presteren het om ook de bus verkeerd om in de motor te plaatsen dus let wel goed op met wat je doet.
ja maar bij mij moet hij in een pennetje vallen en dat kan dus echt maar op 1 manier. zowel bij de picco als bij de force. de zuiger van de force moet op 1 manier. en de picco kan op 2 manieren.
Je zuiger zit via een drijfstang aan de krukas. En dat past op 2 manieren. Verkeerdom, of goed om... als je een strip metaal pakt met een gat er in, dan kun je daar toch ook maar op 2 manieren iets doorheen doen Scheef krijg je iig niet voorelkaar Enige waar je dus goed op moet letten is dat je de zuiger er niet 180C gedraaid in zet. De bus kan niet verkeerdom, want dan kom je niet uit met de uitlaatpoort e.d.
Niet alle motoren hebben dat pennetje maar de uitlaatpoort is altijd herkenbaar en in het geval van geen pennetje is er heus wel een merkteken. Als je er maar een fractie naast zit valt het best mee aangezien de cylinders met veel precisie rond op maat worden gemaakt. De drijfstang heeft meestal een gaatje in zich voor de smering van het bik-end, dat gat moet altijd naar de krukas wijzen. En dan zijn er zuigers met een hap erin omdat die anders tegen de krukas aan kan lopen. Kortom, je moet echt een rund zijn om een motor verkeerd in elkaar te zetten. O ja, een tang gebruiken om een cylinder eruit te trekken is niet echt bevoordelijk. kan je hem net zo goed direct weg gooien.
Jongens bedanktvoor de reacties , maar ik moest zo wie zo en nieuw setje hebben. Maar wat kost zo'n setje gemiddeld? Groeten andre
mm ok. Ik heb mijn force motor nog nooit opgengemaakt duss MIjn kyosho had namelijk niet zo'n pinnetje. Maarja kyosho.... (kl%$#(#admin edit) merk)
Ik heb wel een goed voorbeeld liggen voor je. Ik heb ooit een motor gekregen welke redelijk liep maar nooit zijn topvermogen haalde. Toen ik hem uitrangeerde heb ik hem met behulp van een kennis open gewerkt zodat je de werking goed kan zien. In deze motor zit een bus en cylinderset die er niet in thuis horen en de bus zit ook nog eens verkeerd om.
de aan sluiting van je drijfstang op je kruk as is taps, dus ook je drijfstang past er maar op 1 manier op geen enkel probleem dus!