D' Halve Maen Hans Groenenberg

Hans Groenenberg

Forum veteraan
Zoals jullie weten heb ik inmiddels al heel wat modellen van de Kolderstok-serie gebouwd.
In dit verslag wil ik mijn bouwwijze gaan bijhouden van het schip D'halve Maen.
Dit model is nog niet leverbaar en voordat deze op de markt komt wordt door mij het schip deels gebouwd. Hierdoor kunnen er verbeteringen komen of wijzigingen in de bouwbeschrijving.
In de eerdere modellen waren er overigens geen grote aanpassingen. En ongetwijfeld zal ook dit model probleemloos in elkaar gezet kunnen worden.
Maar! Zekerheid voor alles voordat een complete doos op de markt gaat komen.
( helaas mis ikzelf elke keer zo'n mooie doos :rolleyes: )

D' HALVE MAEN

Er zijn schepen die de loop van de geschiedenis hebben veranderd. De Halve Maen is daar één van. Het Nederlandse schip is het meest bekend als ontdekkingsschip en de 1609 vaart naar Manhattan Eiland, met de Engelse Henry Hudson aan boord.

Daarvoor had de Halve Maen als vrachtschip meegedaan aan de belangrijke bulkgoederenhandel, de zgn. ‘moedernegotie’, zout voor graan in de Baltische staten en dan via de stapelmarkten in Europa graan voor zilveren realen. En als echt handelsschip was hij lang actief in inter-aziatische handel om met zilveren realen peper te kopen.
Half_Moon_in_Hudson.jpg


En hierbij de onderdelen. Het concept bouwbeschrijving en de tekeningen.
Zoals ook de laatste modellen wordt dit schip in eiken gebouwd. Ik ben daar nu eenmaal dol op en het blijkt heel natuurgetrouw over te komen deze houtsoort.
Ik wens mezelf weer succes.
20250323_111514.jpg
 
Ook hier gaat volgstand weer aan.

PS ligt de replica steeds in NL of is deze al terug naar New York wat 10 jaar geleden de planning was.
Ben er toen wel op geweest in Hoorn.
 
Ook hier gaat volgstand weer aan.

PS ligt de replica steeds in NL of is deze al terug naar New York wat 10 jaar geleden de planning was.
Ben er toen wel op geweest in Hoorn.
Volgens mij ligt die replica nog in Volendam. Een aantal jaren geleden had ik daar een rondleiding geboekt. Dit werd verzorgd door de aanwezige student die totaal niet wist wat een schip was. Er kwamen wat vragen van mensen welke onderdelen dat waren bijvoorbeeld. Ik heb toen de rondleiding maar afgemaakt;)
 
Ik volg met gepaste spanning. :)
Het pakket van de Halve Maen nadert zijn voltooiing. Ik heb nog twee zeilen te monteren, vlaggen, en nog zo wat klein spul. De doos is inmiddels grotendeels klaar qua ontwerp, alleen de foto van het model zelf moet er nog op. De bouwbeschrijving is ook voor het grootste deel af (Hans heeft een concept), en de tekeningen zijn op de tuigage na ook af.
 
Tot nu toe vond ik weinige fouten bij de verschillende modellen van Kolderstok.
Dit is er wel eentje.
20250323_170541.jpg

Spant 2 staat een dikte van het valse dek te hoog. Je zou denken dan laat je hem zakken? Maar de bovenliggende dekligger heeft wel een juiste hoogte.
Dit moet uiteraard aangepast worden. Je zou er niet aan moeten denken dat er 20 stuks gelaserd zijn en over de hele wereld is verstuurd. Voor je het weet stromen er klagende mail binnen;)
Ik weet zoiets natuurlijk wel op te lossen Maar Kolderstok straalt kwaliteit uit en is kwaliteit. Deze fout heeft consequenties en moet er uit:thumbsup:
Je ziet dus dat het goed is als er een proefromp wordt gebouwd.
 
Het eerste dekje A is beplankt met Abachi.
Er zijn drie manieren om dit te doen volgens de beschrijving om breeuwnaden te suggereren:
  • Elke zijkant kan donker gemaakt worden met een zwarte stift
  • Je tekend achteraf de naden met een zacht potlood
  • Je legt tussen elke plank een donkere draad.
Ik kies voor de methode met een zwarte stift.
Niet dat ik dan de hele zijkant van de plank zwart maak. Ik trek meer de stift en met name de schacht van de punt langs het latje. Zeker niet te hard drukkend en met een bepaalde snelheid.
Ook niet te langzaam want dan krijgt de inkt te veel kans om er te diep in te trekken en krijg je hele dikke vette breeuwnaden.
20250323_193127.jpg

En het resultaat van het eerste beplankte dek.
Dit dek is overigens bijna niet zichtbaar. Bij de meer zichtbare dekken zal ik meer gaan variëren in planklengten zonder een vast dekpatroon.
Alleen de Engelsen legden de dekplanken in bepaalde patronen.
20250323_193011.jpg
 
Back
Top