Hans Groenenberg
Forum veteraan
Zoals jullie weten heb ik inmiddels al heel wat modellen van de Kolderstok-serie gebouwd.
In dit verslag wil ik mijn bouwwijze gaan bijhouden van het schip D'halve Maen.
Dit model is nog niet leverbaar en voordat deze op de markt komt wordt door mij het schip deels gebouwd. Hierdoor kunnen er verbeteringen komen of wijzigingen in de bouwbeschrijving.
In de eerdere modellen waren er overigens geen grote aanpassingen. En ongetwijfeld zal ook dit model probleemloos in elkaar gezet kunnen worden.
Maar! Zekerheid voor alles voordat een complete doos op de markt gaat komen.
( helaas mis ikzelf elke keer zo'n mooie doos
)
D' HALVE MAEN
Er zijn schepen die de loop van de geschiedenis hebben veranderd. De Halve Maen is daar één van. Het Nederlandse schip is het meest bekend als ontdekkingsschip en de 1609 vaart naar Manhattan Eiland, met de Engelse Henry Hudson aan boord.
Daarvoor had de Halve Maen als vrachtschip meegedaan aan de belangrijke bulkgoederenhandel, de zgn. ‘moedernegotie’, zout voor graan in de Baltische staten en dan via de stapelmarkten in Europa graan voor zilveren realen. En als echt handelsschip was hij lang actief in inter-aziatische handel om met zilveren realen peper te kopen.
En hierbij de onderdelen. Het concept bouwbeschrijving en de tekeningen.
Zoals ook de laatste modellen wordt dit schip in eiken gebouwd. Ik ben daar nu eenmaal dol op en het blijkt heel natuurgetrouw over te komen deze houtsoort.
Ik wens mezelf weer succes.
In dit verslag wil ik mijn bouwwijze gaan bijhouden van het schip D'halve Maen.
Dit model is nog niet leverbaar en voordat deze op de markt komt wordt door mij het schip deels gebouwd. Hierdoor kunnen er verbeteringen komen of wijzigingen in de bouwbeschrijving.
In de eerdere modellen waren er overigens geen grote aanpassingen. En ongetwijfeld zal ook dit model probleemloos in elkaar gezet kunnen worden.
Maar! Zekerheid voor alles voordat een complete doos op de markt gaat komen.
( helaas mis ikzelf elke keer zo'n mooie doos

D' HALVE MAEN
Er zijn schepen die de loop van de geschiedenis hebben veranderd. De Halve Maen is daar één van. Het Nederlandse schip is het meest bekend als ontdekkingsschip en de 1609 vaart naar Manhattan Eiland, met de Engelse Henry Hudson aan boord.
Daarvoor had de Halve Maen als vrachtschip meegedaan aan de belangrijke bulkgoederenhandel, de zgn. ‘moedernegotie’, zout voor graan in de Baltische staten en dan via de stapelmarkten in Europa graan voor zilveren realen. En als echt handelsschip was hij lang actief in inter-aziatische handel om met zilveren realen peper te kopen.
En hierbij de onderdelen. Het concept bouwbeschrijving en de tekeningen.
Zoals ook de laatste modellen wordt dit schip in eiken gebouwd. Ik ben daar nu eenmaal dol op en het blijkt heel natuurgetrouw over te komen deze houtsoort.
Ik wens mezelf weer succes.