"D' Halve Maen" (Kolderstok kit)

Ik lees al ± 2½ jaar lekker mee op de achtergrond en ik heb besloten om nu dan toch maar eens uit mijn "schuilplaats" te komen en me maar eens bekend te maken. Laat ik mij dus maar eerst eens even voorstellen zodat jullie weten wie er achter de posts zit.

Mijn naam is Ronald, mijn nick name MaxSepp is van mijn 2 trouwe Border Collies Max en Sepp, waarvan Max helaas niet meer in leven is. Ik ben nu eigenlijk met pre pensioen en woon in Raamsdonksveer, en heb nu dus alle tijd om te bouwen.
Sind mijn 9de doe ik al aan modelbouw, de " ellende" is toen eigenlijk begonnen met het bouwen van de wel bekende modelvliegtuigjes. Eerst alkeen plakken, kort daarna ook het schilderen van de modellen en daarna het spuiten ervan.

Sinds mijn 14de (begin 70er jaren) ben ik begonnen met houtmodelbouw van eerst een RC zeilboot van scratch en kort daarna met een RC schip, de welbekende "Smit Rotterdam" van Billingboats. In de jaren 90 heb ik geheel van scratch het Standaard fregat (1:72) van de KM gebouwd de "Piet Heyn" (F811) en 2 mijnenvegers een van de Dokkum en een van de Alkmaar klasse. Halverwege de jaren 90 heb ik van Mamoli de "Friesland" gemaakt.

Begin jaren 2000 heb ik ook nog een begin gemaakt van scratch van het LCF fregat de "Zeven Provinciën" maar deze is helaas nooit voltooid door tijdgebrek door werk en studie destijds, en toen ik weer meer tijd kreeg was het het geraamte toch op diverse punten dusdanig beschadigd omdat er op zolder iets opgevallen was dat ik dat ik daar niet meer mee verder ben gegaan.

Daarna heeft het modelbouwen bijna 20 jaar stil gelegen tot het een aantal jaren terug toch weer begon te kriebelen. Ik had al in de jaren 90 het plan om van scratch de "Zeven Provinciën" uit 1665 te gaan bouwen 1:50 , in een wat grotere schaal, dan was het wat makkelijker (althans dat dacht ik) wat beeldhouwwerk betreft. Want daar zag ik toch het meest tegen op, en hield mij eigenlijk tegen. Want ja, bouwkits hiervan bestonden (destijds) hier niet van. De "Zeven" was een schip wat mij van kinds af aan altijd al gefasineerd heeft en ik moest en zou daar toch eens een model van hebben. Pakweg 5 jaar geleden was ik er dan uiteindelijk mee begonnen. Jaren geleden had ik al tekeningen vergaard 1:75 en omgezet naar 1:50. Ik was al best wat gevorderd met de spanten ed. toen ik een fout in mijn constructie ontdekte, en wilde ik het eigenlijk goed hebben dan zou ik noodgedwongen opnieuw moeten beginnen. En tevens, 1:50 werd, toen het fysiek enigzins zichtbaar werd toch een beetje groot. Waar laat je uiteindelijk zo'n bakbeest zonder ruzie thuis te krijgen? Wat gaan we doen? Opnieuw 1:50 of toch ook opnieuw maar dan in 1:75 ? Ik zat behoorlijk in dubio.

Totdat ik weer eens terug kwam op het forum, want ik was daar decenia gekeden ooit eens actief. Alleen mijn account van destijds bestaat blijkbaar niet meer, want ik kan het niet meer terug vinden, ik denk omdat ik jarenlang inactief ben geweest en dat het daarom ge-deleted is, en zoveel post heb ik destijds niet gemaakt.

Ik las toen dat Hans van Nieuwkoop van Kolderstok een model ging uitbrengen van de "Zeven Provinciën" 1:72 Dit was echt geweldig nieuws !! Ik had inmiddels weer voldoende tijd gekregen om te gaan bouwen, en uiteindelijk was ik ruim 2½ jaar geleden in de gelegenheid om deze kit bij Kolserstok te kopen en ben met bouwen begonnen. Nu na 28 maanden is dit model dan eindelijk voltooid. Een schip dat mij van kinds af aan altijd gefacieerd heeft staat nu fysiek en wel hier voor me. Ik heb hier vele fijne bouwuren aan beleefd en het was absoluut geen gemakkelijke kit. Integendeel zelfs. Een kit welke je zeker tot catogorie schaal 4+ of 5 mag rekenen. Maar ik was het een en ander wel gewend met scratch bouw, dus het was geen probleem, maar ik heb wel het nodige moeten uitzoeken, over hoe en wat, ia in het boek van G C. Dik, welke ik in de garen 90 ooit eens had aangeschaft. Nu blijkt dat achteraf sommige dingen ook niet helemaal blijken te kloppen, maar het hele schip is eigenlijk een veronderstelling en ik had wat houvast en een naslag werk. Alles bij elkaar gaf dat ook weer het plezier van het bouwen. Bedankt Hans voor de uren die ik hier aan mocht beleven, maar vooral voor het ontwikkelen en uitbrengen van deze kit.

Het volgende project waar ik nu aan ga beginnen en al letterlijk een paar maanden op de plank ligt, is de Pinas dwarsdoorsnede, van Matthias Noback, een minder groot project als dat van de "Zeven" en ik denk dat ik simultaan ga bouwen met de "Halve Maen" (ik blijk kit # 2 te hebben) ook niet zo'n heel groot project. Mijn fluytschip (geen makkelijke wat ik gelezen heb hier op het forum) welke ook al letterlijk op de plank ligt, zal dan na voltooing van deze 2 projecten gaan volgen. Maar ook deze zal niet zolang zijn als dat van de "Zeven" verwacht ik

Van de "Halve Maen" zal ik wel een bouwverslag maken, deze is alleen tot nu toe alleen nog door Hans Groenberg gemaakt, (m'n complimenten voor je bouwkwaliteit Hans) van de Pinas Doorsnede zijn al diverse bouwverslagen gemaakt hier dus lijkt me dat niet zo zinvol.

Goed, een heel lang verhaal, jullie weten nu zo'n beetje wie ik ben en wat ik gedaan heb in de modelbouw. Excusses moderator voor dit achteraf toch wat lange verhaal, en mijn vervolg verhalen/ verslagen zal ik in iedergeval veel, en véél korter houden.

Hier volgen nog wat foto' van de 7P en hierna zullen de bouwfoto's van de "Halve Maen" volgen.
1000014682.jpg
1000014684.jpg
1000014704.jpg
1000014707.jpg
1000014706.jpg
1000014102.jpg
1000014095.jpg

Back