Over de te vliegen hoogte is moeilijk een "regel" te stellen. Mits je onder de offieciële hoogtelimiet blijft (of lokale hoogtebeperkingen) is alles mogelijk.
Binnen BIGGS gaan wij daar zo mee om:
De zwever bepaalt ZELF wanneer hij er af gaat!
Soms dat ik even adviseer enkele seconden langer te blijven hangen, als we bvb vanuit het blauw naar een mooie wolk op de achtergrond vliegen, zodat je een beter zicht op de kist heb.
Maar ga er van uit dat slepers niks liever willen als jou zo hoog mogelijk opslepen! (dan zijn we de zwevers ff kwijt!
We zien wel het verschijnsel dat beginnende slepers er lager af gaan, en naarmate ze meer ervaring krijgen, ze er langer(hoger) achter durven blijven hangen. Een bijkomende positieve factor is wel het gegeven dat we binnen BIGGS allemaal slepers hebben die ook tot grotere hoogte stabiel slepen, het wordt dus niet gevaarlijker naarmate we hoger komen.
In Engeland, in een vrij luchtruim gedeelte is mijn hoogste sleep 1100m geweest, dank zij de 3,5 meter spannende brede vleugels van de ST was het nog steeds goed te zien en de 9m klassieke zwever met grote brede vleugels was zeker zo goed te zien. Da's gewoon kicken als dat lukt. Je vliegt dan bijna "op gevoel".
Uiteraard zijn persoonlijke zaken zoals zicht en ervaring met het toestel een factor. Het is ook begrijpelijk dat bij een klassieke kist waar je enkele jaren aan gebouwd hebt, het "eng" aanvoelt als hij zo hoog zit.
Loopt door ouderdom je zicht ook terug, zelfde idee, beslist NIET langer blijven totdat je besturings problemen hebt.
Wat wél een belangrijke factor is, zijn de weersomstandigheden. Een optrekkende mistlaag kan weliswaar op de grond voor goed zicht leveren, maar vanaf 50-100m het zicht sterk doen teruglopen. Als ik mijn sleper niet meer goed kan zien, dan is het direct op commando afhaken, anders gooi ik hem er af. Ook van die wolkenloze zomerse dagen met een melkwitte bovenlaag zijn berucht. Je modellen verdwijnen dan plotseling, zeker die witte zwevers.
We adviseren daarom altijd je zwever, ook al is dat niet "scale", van een donderblauwe of donkerrode laag te voorzien, dat helpt enorm.
Omdat het doorgaans moeilijk te zien is of een zwever op grote hoogte nog klimt in de thermiek, vliegen de meeste "hoogvliegers" wel met een vario. Doorgaans is het makkelijker op die hoogte thermiek te vinden, als laag bij de grond.
Vínd je laag bij de grond thermiek, dan is dat natuurlijk wel kicken als je vanaf 50m de hoogte in circelt! Maar zoals ik al zei, naarmate je hoger komt wordt een vario wel erg makkelijk, alhoewel dat sommigen als "niet sportief" betitelen. Iedereen moet dat zelf weten zeg ik, en 1/1 zwevers hebben óók allemaal zo'n piepertje aan boord!
Een laatste factor kan zijn, is de "drukte" in de lucht. Niet zelden vliegen we op een treffen met een man of 15-20 op hoogte.
Dat heeft in het verleden al eens geleid tot vergissingen met het model, zodat je kijken naar het model van iemand anders terwijl je eigen model ergens anders neersmakt.
Is het druk dan beslist niet zo hoog gaan vliegen dat een vergissing mogelijk wordt (zeker bij identieke modellen), of ga in een andere hoek vliegen.