de eerste keer slepen

richard dan moet je nog is op die link klikke die achter bully van vogt staat, daar staat een laagdekker lichtblauw toestel... :) dat is wat ik op die foto zie. en net als de pawnee ijzers tussen zijn vleugel en de romp om te helpe dragen. check maar :)

Firefox,
OK, nu is het misverstand echt duidelijk, wij denken allemaal dat je op de foto doelt van de sleper, die Bully! Snapte er al niks van.
Jij hebt het over dat linkje blijkt nu.....

Nee, helaas, nog steeds niet goed, het is géén Piper Pawnee, alhoewel deze vergissing veel gemaakt wordt, want ze lijken erg veel op elkaar...
De kist op de site van Vogt is een Cessna Agwagon:
Aviation Photos: Cessna 188 Agwagon/AgPickup/AgTruck/Ag Husky DINFIA A-188=

ja maakt niet uit welk model precies :) maar je snapt dat die aardig op mekaar lijken, en idd die bedoelde ik :) dus we zatten beide zowat mis :) je dacht t totaal tegenovergestelde van mij :)

opgelost dus ;)

dank u. eindelijk duidelijkheid ;)

kzat er dus niet ver naast :)

maar gewoon een misverstand met de fotos als begin :D

Hallo

Een goed en duidelijk verhaal van Richard over de do's en dont's van het slepen. Ben zelf nog maar een beginneling als het gaat over het slepen (gesleept worden) maar er zitten hele goede tips bij, waarvoor dank.
Vraag me zo af en toe alleen af waar dat toch aan ligt dat mensen echt zo berehoog (met alle risico's die daar bij horen) gesleept willen worden...... OK, de kans dat je dan eerder een belletje tegenkomt (weet te vinden???) is natuurlijk groter, maar is het niet veel meer een uitdaging om tot ergens 200 - 250 meter gesleept te worden en dan je "thermiek-ding" te doen?

Arno

hoi mannen
hoppelijk morgen weer een paar andere filmpjes

morgen is het de planning om een dou sleep te doen, met 2x4meter, asw28 en dg1000
sleper BigJim met 100cc

@arno888

wij slepen op de club altijd tot 250m ook hukkpak...
en zwevers boven de 3m span gaan zelfs tot op 300m

anders staan de slepers bij ons geen moment stil... maar nu hebben ze 3-4 vluchten omhoog gedragen vooraleer de eerste weer beneden is...
ik maak liever een vlucht van 10min tot 20min ipv eentje tot op 150m en dan niets vinde en op 4min al weer lmoete landen.

daarmee dus...

150 meter met een ongeveer 5 meter bak, zit je als snel weer in het landings circuit? ;-)

Hi Han,

Ben zo vrij om dat niet helemaal met je eens te zijn..........
Misschien heeft het ermee te maken dat mijn ogen niet meer zo heel goed zijn( :( ) en dat ik een kist op 500 meter + niet zo heel scherp meer zie ( :) ), maar 150 meter vind ikzelf een hoogte waar de pret pas echt begint.
Lekker werken voor/in en met die bel en dan weer hoogte pakken ; da's pas kicken :) :)
Arno

n.b. en om misverstanden te voorkomen; ik vlieg met ASW22 (5 mtr) of met Ventus (6 mtr).

Over de te vliegen hoogte is moeilijk een "regel" te stellen. Mits je onder de offieciële hoogtelimiet blijft (of lokale hoogtebeperkingen) is alles mogelijk.
Binnen BIGGS gaan wij daar zo mee om:

De zwever bepaalt ZELF wanneer hij er af gaat!

Soms dat ik even adviseer enkele seconden langer te blijven hangen, als we bvb vanuit het blauw naar een mooie wolk op de achtergrond vliegen, zodat je een beter zicht op de kist heb.

Maar ga er van uit dat slepers niks liever willen als jou zo hoog mogelijk opslepen! (dan zijn we de zwevers ff kwijt! :) :)

We zien wel het verschijnsel dat beginnende slepers er lager af gaan, en naarmate ze meer ervaring krijgen, ze er langer(hoger) achter durven blijven hangen. Een bijkomende positieve factor is wel het gegeven dat we binnen BIGGS allemaal slepers hebben die ook tot grotere hoogte stabiel slepen, het wordt dus niet gevaarlijker naarmate we hoger komen.
In Engeland, in een vrij luchtruim gedeelte is mijn hoogste sleep 1100m geweest, dank zij de 3,5 meter spannende brede vleugels van de ST was het nog steeds goed te zien en de 9m klassieke zwever met grote brede vleugels was zeker zo goed te zien. Da's gewoon kicken als dat lukt. Je vliegt dan bijna "op gevoel".

Uiteraard zijn persoonlijke zaken zoals zicht en ervaring met het toestel een factor. Het is ook begrijpelijk dat bij een klassieke kist waar je enkele jaren aan gebouwd hebt, het "eng" aanvoelt als hij zo hoog zit.

Loopt door ouderdom je zicht ook terug, zelfde idee, beslist NIET langer blijven totdat je besturings problemen hebt.

Wat wél een belangrijke factor is, zijn de weersomstandigheden. Een optrekkende mistlaag kan weliswaar op de grond voor goed zicht leveren, maar vanaf 50-100m het zicht sterk doen teruglopen. Als ik mijn sleper niet meer goed kan zien, dan is het direct op commando afhaken, anders gooi ik hem er af. Ook van die wolkenloze zomerse dagen met een melkwitte bovenlaag zijn berucht. Je modellen verdwijnen dan plotseling, zeker die witte zwevers.
We adviseren daarom altijd je zwever, ook al is dat niet "scale", van een donderblauwe of donkerrode laag te voorzien, dat helpt enorm.

Omdat het doorgaans moeilijk te zien is of een zwever op grote hoogte nog klimt in de thermiek, vliegen de meeste "hoogvliegers" wel met een vario. Doorgaans is het makkelijker op die hoogte thermiek te vinden, als laag bij de grond.

Vínd je laag bij de grond thermiek, dan is dat natuurlijk wel kicken als je vanaf 50m de hoogte in circelt! Maar zoals ik al zei, naarmate je hoger komt wordt een vario wel erg makkelijk, alhoewel dat sommigen als "niet sportief" betitelen. Iedereen moet dat zelf weten zeg ik, en 1/1 zwevers hebben óók allemaal zo'n piepertje aan boord!

Een laatste factor kan zijn, is de "drukte" in de lucht. Niet zelden vliegen we op een treffen met een man of 15-20 op hoogte.
Dat heeft in het verleden al eens geleid tot vergissingen met het model, zodat je kijken naar het model van iemand anders terwijl je eigen model ergens anders neersmakt.
Is het druk dan beslist niet zo hoog gaan vliegen dat een vergissing mogelijk wordt (zeker bij identieke modellen), of ga in een andere hoek vliegen.

Laatst bewerkt:
zeker tof als je van 50m "een belletje" kan pakken en tot 300m kan klimme.. maar vaak lukt dat niet en zit je binne de kortste keer weer al achter die sleper te bengelen.

over de drukte... het is me al eens voorgekomen....
ik was em ff kwijt, maar heb er mijn eigen trukje voor... een zwever vliegt toch meestal vlak... dus wat doe ik... ik duw down, en dan maak ik loopings...(al heb ik er 10 te maken voor ik em trug vind)
op 100m hoogte en hoger kan het zeker geen kwaad! en je weet direct weer welke van jouw is ;) en zoveel hoogte verlies je er nu ook niet mee ;)

nu over die 1100meter... das is een beetje te veel van het goede... dan mag je nog 9meter zwever hebben. ik vond 500m dan al ruim een mooie hoogte.. dan moet je met wat termiek al uren aant vliegen zijn denk ik.

vandaag hebben we geen dou sleep gedaan, waaide me iets te hard
dus geen filmkes ervan
wel hebben we een 10 tal sleepjes gemaakt, ook dit waren korte sleepjes
snel omhoog snel naar benee, en door naar de koffie ;-)

we hebben nog wel even Erik zijn nieuwe aanwinst een DG1000 van bijna 4m gevlogen

Hi Han,

Ben zo vrij om dat niet helemaal met je eens te zijn..........
Misschien heeft het ermee te maken dat mijn ogen niet meer zo heel goed zijn( :( ) en dat ik een kist op 500 meter + niet zo heel scherp meer zie ( :) ), maar 150 meter vind ikzelf een hoogte waar de pret pas echt begint.
Lekker werken voor/in en met die bel en dan weer hoogte pakken ; da's pas kicken :) :)
Arno

n.b. en om misverstanden te voorkomen; ik vlieg met ASW22 (5 mtr) of met Ventus (6 mtr).

Hi arno
ik ben ook wel zo vrij om het met je eens te zijn ;-)
maar met het weer van de laatste tijd is er weinig termiek, en het slepen doe ik/doen we nog niet zo heel lang, we willen dus ook veel vluchten maken, ervaring op doen
ook experimenteren met zwaartepunt en uitslagen/trimming, mixers moet je de nodige vluchten voor maken
en soms vliegen we ook fox e.d. dan kom je ook al op een iets ander sierlijke manier naar benee
bv de filmpjes die ik laatst gepost heb, was ook met een sleep piloot in opleiding, als ik dan de enigste zwever ben, snel naar beneden, om de sleper niet onnodig te laten stationair trillen op het veld.

gr.Han

Back