Info/tip gewenst: Het mag bij een enkeling bekend zijn dat ik nogal druk ben met het maken van F3J toestellen uit mallen. Dat gaat goed maar er blijft een uitdaging. Namelijk het uitzagen van de remkleppen en ailerons uit de vleugel. Over de vleugellengte zaag ik een strip van 1 cq 4 mm weg waar bv de aileron moet scharnieren. (de tegenoverliggende zijde waar de peelpy ligt), dat gaat erg goed dankzij een proxxon cirkelzaag die ik gekocht heb die tot max 4 mm diep kan zagen. Echter moet ook de aileron/remklep/welfklep uitgezaagd worden in de haakse richting van de vleugel zodat deze kan scharnieren. Tot op heden deed ik dat met een dunne ijzerzaag of met een oscilerende zaag. Dat gaat op zich redelijk, echter vind ik de zaagsnede te dik en is het resultaat relatief onvoorspelbaar. Een fout is ERG snel gemaakt. Om ook deze zaagsnede mooi te kunnen maken zoek ik een passende zaag. Ik denk op dit moment aan een hele dunne cirkelzaag zoals die van proxxon, echter moet die in staat zijn door composiet materiaal ca 1- 1 1/2 centimeter te kunnen zagen. Mijn uitdaging is hiervoor een goede cirkelzaag te vinden (of opzetstuk van bv dremel of zo) die erg dun is, maar wel in staat is meer dan een centimeter in een keer te zagen. Heeft hier iemand een tip voor ? Bij voorbaat dank Fred
Vertel eens wat jij dik en dun vind. Ik heb pas een Fein Multimaster gekocht, en daar zit een mooie dunne (vind ik) HSS zaag bij, ik meet 0.5 mm dik. Het is ook een oscillerende machine, dus je te zagen voorwerp moet wel stijf zijn en goed verankerd liggen, anders gaat het meetrillen en lukt het zagen niet goed. Zaagdiepte met 80 mm blad is 18 mm max. Zagen - C. & E. FEIN GmbH Max.
He Max, die kende ik nog niet. een halve milimeter is voor mij perfect. Ik ga me er eens in verdiepen, thanx. Ik blijf de voorkeur aan een cirkelzaag geven, maar zolang ik die niet gevonden heb kan dit toch erg handig zijn. Bedankt voor de tip, ik blijf echter eventuele reacties zeer op prijs stellen. Fred
Technical data: 220 - 240V. 30W. 15,000rpm. Maximum cutting depth 4mm. Cutting width 0.5mm. Weight approx. 300g. Class 2 insulation. Nee dus.
microcutter Hi Fotor. De microcutter is een bijzonder fijne tool. Ik heb die dan ook gekocht. Ideaal om de ruimte weg te zagen waar de ailerons moeten knikken (tegenover de scharnierband dus) maar gelet op zn maximale snijdiepte van 4 mm niet voldoende om de ailerons en welfkleppen los te snijden. Een soort microcutter met een groter zaagblad zodat ik 1 1/2 cm diep kan zagen is precies wat ik zoek, maar kan die helaas niet vinden. Ook de andere tools van proxxon doen niet wat ik wil. De cirkelzagen komen maar tot ca 8 mm, en dan nog in zachtere materialen. Bedankt voor het meedenken, maar deze kende ik al Groet Fred
Van Proxxon is er ook de volgende zaag sinds een jaar op de markt, die perfekt werkt, sterker is dan de vorige versie en 2 a 3 cm hoog zaagt. Ik gebruik hem al een tijdje en bevalt prima. Proxxon Tafelcirkelzaag Fet (Proxxon, Fet) - web winkel in Rotterdam Groet Jacco
Is het niet mogelijk om op de dremel eem haakse hoek te kopen en er een cirkelzaagje in te zetten? http://www.dremeleurope.com/dremelocs-nl/product/2793/224/hulpstukken-voor-bereik/haaks-hulpstuk De haakse hoek hebben wij ook maar ik weet niet of er zaagjes te koop zijn die groot genoeg zijn. Wel heb je dan geen enkele bescherming. Ik zou zelf voor iets gaan wat een hoog toeren draait om een strakke snede te hebben.
@j.shipper. Leuk dat je mijn website laat zien. De proxxon fet is inderdaad een nieuwe uitvoering vannde mini zaagtafels. De fet is veel stabieler gebouwd en heeft een veel nauwkeurigere lengte geleiding. Dat is in jouw geval belangrijk. Wel een klein nadeel van de fet. Hij heeft geen regelbaar toerental. Dat had zijn voorganger wel, dat kan erg fijn zijn bij dun materiaal of kunst of en aluminium. De fet zou een prima oplossimg zijn voor wat je aangeeft. Gr, N.
Fred, ik heb laatst hier in de buurt (bij de Gamma in Geleen of bij die metaalwarenwinkel op de markt in Beek) iets gezien dat misschien aan jou eisen zou kunnen voldoen. Dit leek op die haakse overbrenging maar dan met zaagblad erin. Ik zal opletten waar dat was en jou dan direct berichten. Ik weet niet of dit iets was van Dremel of een ander mekr.
Wat ik vergeet te zeggen, proxxon artikel nummer 28731 heb je nodig! Dat is een 80 tands zeer, maar dan ook zeer dun zaagblad. Het is prima geschikt voor hout en nog ferro en zaagt erg strak. Samen met de goede geleiding die je met zo'n machine hebt kan je dan precies doen wat jij wilt. De hoogte is instelbaar. De 8mm die jij noemt is alleen van toepassing op de kleine machine, ks230. De FET heeft ook een stuk meer vermogen aan boord!
Tis wel een ouder draadje, maar ik loop ook met de gedachte een Proxxon FES 27070 te kopen. Ze worden hier en daar (op Ebay) al onder de 300 euro aangeboden (zonder porto). Het lijkt me een mooi machientje! Nog tips bij de aankoop?
Ik heb een Böhler cirkelzaag. Wordt nu door KALEAS op de markt gebracht. Deze is een stuk stabieler dan de kleine proxxon. Met de 80 mm Proxxon heb ik geen ervaring. Met goede zaagbladen van Re-Bo en wat vet zaag ik met de Böhler 6 mm aluminium met een bijna glanzend oppervlak. Met 0.5 mm HSS bladen van HBM kom je tot 17 mm diepte. De bladen zijn 63 mm diameter met een 16 mm gat. De motor is voor 12 Volt DC en ik heb er een 15V 35A (overmaat!) voeding bij. Verder een regeling van Conrad die een 10A stroombegrenzing heeft, dat scheelt in de slijtage door overbelasting van de tandriem. Rick
Hierbij wilde ik nog wel een aanpassing laten zien die ik heb gemaakt aan het spouwmesje. Uiteraard niet helemaal legaal, dus als je weinig ervaring hebt met zagen kun je dit beter laten. Nu kun je hem ook gebruiken om te schulpen en bijvoorbeeld een wat hoger balsabalkje te kunnen zagen door hem om te draaien. Voor smalle latjes heb ik het bestaande steunplankje om de zaag vervangen voor een goed berkenmultiplex plaatje van 1,5 mm. Dan heb je rond het zaagblaadje een smallere opening. groet J