Het vlechten van rubbermotoren heeft wel degelijk nut: je kunt zo een lange motor korter maken, om in het model te passen. Of het nodig is, valt van het model af. Bij wedstrijdmodellen zal het inderdaad niets brengen, omdat wedstrijdmodellen zo snel mogelijk op hoogte moeten komen. Dan wil je een dikke motor, niet een lange. Bij sportmodellen en schaalmodellen is het meestal wel nuttig. Dan wil je een lange motorloop, en niet een sterke klim. Zoals ik in mijn 'avonturen' met Sparkie schreef, daar had ik eerst de motor, van 14 gram, in 4 strengen verdeeld. Daarmee was de motor te lang, en heb ik hem door te vlechten, ingekort. Bij de eerste vlucht bleek dat het model niet wou klimmen, dus daarom heb ik de motor 'ontvlochten' , en het rubber in 6 strengen verdeeld. Toen bleek dat de motor precies de goede lengte had voor het model. En omdat een 6 strengen motor van hetzelfde gewicht meer torsie heeft dan een 4 strengen motor, wou Sparkie toen wel klimmen. Mijn volgende stap zal zijn om een zwaardere motor aan te maken (18 gram rubber?) , die ook weer in 6 strengen opdelen, maar omdat die langer is, zal ik hem moeten vlechten.
Gerjan, dat met die pennen op een plaat, zoals op die tekening, heb ik ook nooit kunnen ontcijferen... Ik gebruik een deurknop! Ik hoop de komende dagen in staat te zijn een tuto'tje van deze manier op te nemen, en die hier neer te zetten.
O, nog even een detail: PVA staat voor Poly Vinyl Acetaat, en dat is ook de officiële naam voor witte houtlijm. Inderdaad geschikt als losmiddel voor glas/epoxy onderdelen die in een mal worden gemaakt. Je kunt witte houtlijm zoals je gemerkt hebt ook goed gebruiken om tissue op balsa te lijmen, maar dan is het beter als je het wat verdunt.