hey, ik zag laatst een bouwverslag van een extra 330 op dit forum, heel tof trouwens aangezien ik een extra 330 wil hebben maar het bedrijf dat deze modellen verkoopt ze ng steeds niet in voorraad heeft heb ik besloten om er zelf 1tje te bouwen.. ik keek naar de plannen en was aangenaam verast toen ik zag hoe je zo'n vliegtuig zelf kunt bouwen.. ik ben dus beginnen bellen naar enkele bedrijven die polystyreen verkopen.. (woon in belgië, depron van het merk depron zelf vinden bleek in dit land ngal moeilijk te zijn) na 2 telefoontjes kwam ik terecht bij een bedrijf dat polystyreen van 3 en 6 mm heeft (nodig voor het vliegtuig) ik was euforisch,, tot het moment de heel vriendelijke dame aan de telefoon mij verzocht haar te vertellen of ik nu eigenlijk polystyreenPLATEN of polystyreenSCHUIM zocht.. ik viel bijna van mn stoel toen ze dit vertelde.. nu blijken deze 2 producten nog eens totaal verschillend te zijn.. ik weet echt niet welk van de 2 ik nu eigenlijk nodig heb :? :? het is de 1ste keer dat ik zo'n vliegtuig zelf bouw dus ben totaal niet op de hoogte.. zou er altublieft iemand mij kunnen helpen, want na 2 uur zoeken op het net heb ik nog altijd nx gevonden wat mij een stap vooruit helpt :? bedankt bij voorbaad wouter P.S.: zalig forum veel leuke topics
Polystyreen is "normaal" massief (goedkoop) "hardplastic" leuk om niet vliegende modelletjes mee te bouwen ..... Depron® (ook onder andere namen als b.v. Polypron® bekend) is een op speciale wijze geschuimde Polystyreen, waardoor een taaie buitenlaag ontstaat .... dit in tegenstelling tot "piepschuim" (Tempex of Styropor) wat ook geschuimd polystyreen is maar in dunne platen heel weinig sterkte heeft ....
Je moet dus depron of 'polypron' (volgens mij is de laatste hier wat meer gangbaar) hebben. Van 3mm platen kun je kleine vliegtuigjes bouwen, als je iets groter wilt zul je ook 6 mm nodig hebben. Het mooiste is een combinatie van de 2. 6 mm voor de stevige delen en 3 mm voor de delen die wat minder nodig hebben. Depron is overigens prachtig spul. Het is niet duur (kost 2-4 euro/m2, voor een vliegtuigje heb je 0,5 tot 1 m2 nodig), lekker licht, redelijk stevig voor zo'n dunne plaat, makkelijk bouwen en de mogelijkheden zijn eindeloos.
bedankt voor de snelle antwoorden @dirk platen in geëxpandeerd polystyreen?? is het dit dat ik nodig heb, of is het nog iets anders? @fotor thx voor de info maar dat is ook het eigenlijke idee ;-) de plannen komen trouwens ook van dit forum alleen zou ik de vleugels in 1 stuk maken (is veel steviger naar mijn mening) @ron Ik heb reeds op deze plaats gekeken heel tof allemaal, wat ik nodig heb zou eig. "Depron Display" zijn als ik het goed voor heb, enige probleem: voor zover ik weet compleet onvindbaar in belgië. Ik had al een mail gestuurd naar depron zelf alleen heb ik na 14 dagen ng steeds geen antwoord gekregen..
Er zijn twee 'discussies' geweest waar Depron adressen in werden verzameld, even zoeken op 'depron' (alleen in de titel).
ow zo zit dat dus ^^ njah.. k vond et ngal moeilijk om eraanuit te geraken, toch bedankt @ron bedankt voor de tip ik ga direct eens kijken of er in de buurt nu 1tje is of niet
hallo, depron platen kan je gewoon kopen bij albatros, modelbouwwinkel in muizen ( dat is tussen mechelen en leuven) hierbij de website; http://www.albatros.ws/ suc6! Christophe
thx allemaal ^^ ik ben ondertussen teweten gekomen dat de dichtsbijzijnde winkel TAM is in grimbergen ^^ ga er wrs volgende week eens langs ^^
Hang van de soort vebinding af ..... Groot vlak op groot vlak .... is UHU-Por favoriet dunne vlakken waarbij ook nog enige stevigheid van de naad vereisd is ..... dan is PU-constructielijm (die "schuimende"-lijm) geschikt En is de droogtijd minder belangrijk dan is "hobby/knutsel" lijm ook heel geschikt ....