Aangezien ik op zoek was naar een "handzame" Quad/Hexa die niet zo lomp was als mij F550, en toch lekker vlot kan filmen/fotograferen, viel mij oog op een pakketje met nieuwe T-motoren Air air2213 kv920. Heb alleen het frame gebruikt en niet de core erin gezet omdat ik zelf de bedrading wil zien en gebruiken. Printplaat bedrading vind ik niet zo omdat ik nog wel eens in de behuizing boor en daardoor de functies verlies. De huidige setup is dus: - Team Black Sheep Discovery onder en boven plaat - Team Black Sheep 4x zwarte armen - T-Motor 4x AIR2213 Kv920 motoren - T-Motor 4x T9545 plastic propellers - T-Motor 4x AIR20A ESC 4s 5000 mah Lipo Daarnaast FPV via 1,3 Ghz 800 mw VTX, extra filter tegen harmonische en RX op statief met videoscherm die via de extra camera mee kijkt. Deze is op een vlakke plaat gebouwd die met 4 schroefjes vast zitten op spacers. Ik kan hem er dus zo eraf schroeven en op een andere set plaatsen. Schroeven zijn vast gezet met locktite en buitenbekabeling voorzien van bescherming. Set werd geleverd met 2 motoren waarop links schroefdraad zit voor de selftitening props en 2 met rechtsdraaiend. Heeft niet mijn voorkeur en gebruik liever mijn Graupener E-props. Zit alleen te wachten op verloopbusjes van 8 naar 6 mm. Lastig was het plaatsen van de ontvangst antennes voor de besturing en heb daar niet zo'n visueel mooie oplossing voor gekozen, maar wel functioneel. Een muurklem van een 25mm pijp en deze met de vlam wat verwarmd en verbogen. Antennes er op en krimpkous erom heen. Vanmiddag de 1e vlucht gemaakt en moet zeggen wat een mooi zoemend geluid en hoe soepel en zacht lopen de motoren. Gains had ik redelijk matig ingesteld en hij vloog ook heel soepel ondanks de stevige wind. Reageerde vlot en had wel wat last toen ik even boven de boomgrens kwam, maar herstelde zich snel. Moet later nog rusting met de gains gaan spelen. Verder heb ik er Zaggometry telemetrie van FPV1 in zitten. Aangepaste software in de frsky taranis x9d plus waarop ik mooi de telemetrie direct kan aflezen. 1e probleem: (en daar baal ik van) is de enorme trilling op het beeld van de Gopro. Dit is een 3 black edition met aangepaste lens. Zit op een stukje klittenband op de bodemplaat en daarom heen een bevestigingsstrip met klittenband (zie foto) Toen ik de beelden zag dacht ik eerst aan inteferentie van de FPV, doch als de Discovery op de grond staat is het beeld stabiel. Zie einde filmpje. Zou het straling kunnen zijn van de motoren????
Mij lijkt dit gewoon de overbekende "jello" zoals die ontstaat door het "rolling shutter effect" wanneer de trillingen in het frame van de multirotor worden doorgegeven aan de camera. Bovendien produceren motoren geen significante magnetische straling, in elk geval niet sterk genoeg om een waarneembaar effect op je camera te kunnen uitoefenen. Heb je de propellers van te voren gebalanceerd? Mocht dat niet helpen kun je altijd nog proberen GoPro te isoleren van het frame met een stukje schuimrubber/spons. Verder een zeer mooie setup.
Zo'n heftige Jello heb ik nog nooit gezien. Heb inmiddels een demperplate gemaakt met 10 rubbers tussen 2 platen en die wordt aan de voorzijde bevestigd. Hangt nu nog even te drogen en hoop morgenmiddag weer even te kunnen testvliegen.
Een aantal andere lensen staan bekend om dit probleem, maar zo erg mag natuurlijk niet. Je zal eerst hem moeten isoleren, zoals gezegd, en de juiste rubbers vinden, en dat kan nogal een klusje zijn....
Dat klusje Emil was blijkbaar makkelijker als ik had verwacht. Had in het verleden via het MB 12 grote rubbers gekocht en heb er 10 gebruikt. 2 stukjes printplaat voorzien van wat gaatjes, spuitbusje verf en even in elkaar knutselen. Stukje klittenband op de plaat en onder de Gopro en een bandje om de camera. Simpel maar heel doeltreffend. En hier het resultaat: Sorry dat ik binnen de bebouwde klom vloog....
Zeker een mooie oplossing Ik ben nog steeds wel benieuwd of je nou wel of niet je props gebalanceerd had, dat kan namelijk ook al een hoop gedoe schelen. Krijg je trouwens een beetje redelijke vluchttijden met deze setup? Ik vond zelf de discovery altijd al een erg mooi platvorm alleen de beperkte ruimte voor lipo's heeft me tot nu toe weerhouden er een te kopen...
IJskonijn bedankt, Uitbalanceren heb ik niet gedaan omdat er een speciale dop (kaboutermuts) op de props zitten die er volgens mij niet af kan. Ik wil dit ook niet proberen want ben bang dat ik de boel sloop. Er zijn namelijk geen reserve props te bestellen. Wel kreeg ik de extra Graupner E-props weer binnen met een binnendiameter van 5mm. Deze even uitgeboord naar 5,9mm en passen nu perfect om het schroefdraad heen en kunnen megt een speciale moer bevestigd worden. Voorlopig vlieg ik even op het plastic, maar zal over een paar weken wel overstappen naar mijn favoriete E-props. Ik heb nog geen max geklokt op de lipo, maar met testen zat ik al op de 10 minuten. Nu heb ik de gains erg rustig staan, dus dat heeft ook een positieve werking. Zodra ik meer getest heb, kan ik je dit ook melden. Eigenlijk weet ik niet 100% zeker tot hoe laag ik verantwoord kan vliegen met deze lipo's. Het zijn 4s 5000 mah. 30C. De lipo pas PERFECT in de set tussen de spacers in, dus wat betreft heb ik mazzel. Heb een grote klittenband om de spacers heen en het zit alsof het er voor gemaakt is. Ik kan op de zender een waarschuwing zetten vwb tijd of te lage spanning. Het is gewoon een kwestie van tijd dat ik dit niet allemaal op kort termijn kan uitzoeken. Zag vandaag wel dat mijn Gopro redelijk dominant in beeld kwam op de VTX-camera. Heb het platformpje waar de VTX op zit iets verhoogd door wat langere metalen spacers te gebruiken. Veder de camera nog iets hoger kunnen bevestigen waardoor ik alleen nog net de top zie.
Casperb71, Dat klinkt zeker veelbelovend! Ben benieuwd naar de video's die met deze machine gemaakt gaan worden - Tom