DJI Phantom Review

Discussie in 'Multicopters' gestart door DJ41, 17 jan 2013.

1. DJ41

DJ41

Lid geworden:
    22 dec 2012

Dit is mijn eerste review van een multicopter en ik ben ook nog eens een beginneling. Dit om mijn niveau aan te geven als zijnde hobbyist.

Overweging aanschaf

De DJI Phantom is een RTF (Ready to Fly) quadcopter, die vanaf eind december 2012 te koop is. RTF betekent, dat je alles meegeleverd krijgt om ermee te kunnen vliegen. Quadcopter, propellors, zender, 1 batterij en batterijlader. In eerste instantie wist ik niet of ik voor de Phantom moest gaan. Veel mensen op dit forum vinden het bouwen van een quadcopter vaak het grootste deel van het plezier en al snel wordt er gedacht aan een DJI F450 met Naza en GPS voor een beginneling.

Aangezien ik nog echt helemaal niks had qua apparatuur (alleen een Walkera Ladybird) had ik een lijstje gemaakt met alle benodigdheden voor een zelfbouw DJI F450. Ik zou aan spullen ongeveer 625 euro aan kwijt zijn bij buitenlandse webshops. Daarbovenop komt dan nog eens inklaringskosten, douanekosten en BTW. Dat werd dus al een duur grapje. Daarom had ik gekeken naar RTF oplossingen en de Phantom van DJI had eigenlijk alles wat ik wilde. Naza, GPS, Zender en ook nog eens volledig gemonteerd.

Voor mezelf had ik dus een afweging gemaakt. Het alles in een pakket en relatief goedkoop, maar weinig draagvermogen en een kleinere quadcopter, of duurder uit zijn, weken wachten op alle spullen, hopen dat je het in elkaar krijgt geknutselt, maar wel wat meer draagkracht en een groter model. Het ging er mij voornamelijk om dat ik later met een GoPro (of andere camera) opnames kon maken en die kon de Phantom goed dragen. Uiteindelijk is het dus toch de Phantom geworden. Gekocht bij een Nederlandse aanbieder voor 569,-

Specificaties

Built-in
    · NAZA-M Autopilot System
    (Refer to NAZA-M manual for details)
    · GPS & Compass Module
    · R/C Receiver
    · Power System for Flight
    · LED Indicator
    · USB Interface(in the Battery Compartment)

Function
    · ATTI./GPS ATTI. Mode
    · Intelligent Orientation Control
    · Enhanced Fail-Safe
    · Low-voltage Alarm

Camera Frame (For Gopro)

Charger
    · AC Input: 100-240V
    · Charge Circuit:1A/2A/3A
    · Current Drain for Balancing: 200mA
    · Circuit Power:20W (@2A)

BatteryLiPo(2200MAH-20C11.1V)
    · Working Frequency: 2.4GHz ISM
    · Control Channel Numbers of TX: 6
    · Communication Distance: 300m
    · Receiver Sensitivity(1%PER): >-93dBm
    · Power Consumption of TX: <20dBm
    · Working Current/Voltage: 52 mA@6V
    · AA Battery (5#): 4 Required

Nog wat foto's van de "guts" van de Phantom:

De Phantom kan ongeveer 6 meter per seconde verticaal en 10 meter per seconde horizontaal vliegen. Het is dan ook onnodig te zeggen, dat de DJI Phantom geen kinderspeelgoed is. Het is in feite een vliegende blender en moet altijd door een volwassene worden bestuurd.

Het pakket

De DJI Phantom wordt in een sobere witte doos geleverd. Het lijkt wel een beetje op een Apple produkt. Zo ziet het ding er zelf ook wel een beetje uit. Het materiaal van de Phantom is uiteraard het grootste gedeelte van plastic. In tegenstelling tot de DJI F450, bestaat de Phantom voor het grootste gedeelte uit een soort van shell/omhulsel. Dit zorgt er wel voor dat het een mooi egaal geheel krijgt, zonder uitstekende attributen of dat je de electronica kan zien.

Er zit in het pakket twee vellen met stickers. De stickers die je op de twee voorste armen moet plakken zijn eigenlijk niet optioneel. Die heb je echt nodig om de orientatie te kunnen beoordelen in de lucht. De overige stickers zijn cosmetisch en zijn optioneel.

Het enige technische wat je hoeft te doen wanneer je het pakket krijgt, is het landingsgestel (en eventueel Gopro houder) erop schroeven, het kompas kabeltje bevestigen en de propellors bevestigen. De propellors worden overigens door de meeste mensen op RC fora als best goed bestempeld. Er zitten naast de 4 propellors die je nodig hebt ook 2 spares bij.

Daarna de batterij opladen en klaar is kees. De batterij laadt in ongeveer 25-40 minuutjes een batterij volledig op. Uiteraard ligt het eraan of de batterij goed leeg is of niet. De vliegtijd is ongeveer 10 minuutjes. Dit kan natuurlijk varieren als je een Gopro eronder hebt hangen. De meegeleverde batterij is een 2200MaH 3S 20C Lipo. Bij Hobby King heb ik inmiddels 3 extra lipo’s besteld van het merk “Turnigy”. De batterij zelf verdwijnt netjes in een batterij slot in de Phantom, uit het zicht en beschermd tegen vocht.

Phantom topic die vrij groot is) dat het “Jello” effect op de Phantom vrij groot is. Jello is een vervorming van het opgenomen beeld door trillingen van de quadcopter. Alhoewel dit inderdaad te zien is op een aantal filmpjes, zijn er ook filmpjes te zien zonder jello effect. Er zijn mensen die zelf mounts maken of die op een andere manier de trillingen weten te verminderen, door bijvoorbeeld het gebruik van speciale rubbertjes. Een van de aanbevolen methoden is het balanceren van de propellors. Dit kun je zonder balanceer apparaatje echter niet nauwkeurig doen.Wanneer dit wordt gedaan, zorgt dit voor minder trilling en dus een betere weergave van je video. Er zijn zat filmpjes op Youtube te vinden hierover.

Om mooie shots te maken, is het aan te raden om de Phantom in atti mode te vliegen. In GPS mode is de quadcopter te schokkerig, omdat hij zelf gaat corrigeren als je de sticks los laat. In atti mode kun je bijvoorbeeld langs een object “glijden”, wat een mooier en vloeiender plaatje oplevert.

De Gopro camera is echter niet de enige optie als camera. Er zijn mensen die er andere camera’s onder monteren, zoals de ook populaire Sony RX100 . Het enige waar je rekening mee moet houden is dat de camera licht moet zijn. Een dSLR is dus te hoog gegrepen voor de Phantom. Zelfs een Sony Nex 5n zou al te zwaar kunnen zijn.

Software

De Phantom kan worden uitgelezen en geprogrammeerd met DJI Naza assistant software. Je kunt de Phantom aan je PC of Laptop koppelen middels een meegeleverde USB kabel. De Phantom moet wel aan de batterij worden aangesloten hiervoor.

In de software kun je allerlei waardes aanpassen. Je kan de zender input aanpassen voor bijvoorbeeld de gains, maar ook kun je bepaalde features uit en aanzetten, zoals IOC, RTH en wat hij moet doen als hij in failsave schiet (RTH of meteen landen). Ook kun je de Phantom basic en advanced calibreren.

Ik ben nog niet erg bezig geweest met de software. De advanced calibration heb ik wel 1x gebruikt en dat ging prima. Er is ook een mogelijkheid om de firmware te updaten van de Phantom. Hij geeft netjes aan of er een nieuwe update hiervoor beschikbaar is.

De LED lampjes + Return to home

De achterkant van de Phantom heeft een LED lampje, die je de status van de Phantom verteld. Het lijkt in het begin wat ingewikkeld, maar het is eigenlijk best simpel. De LED lampjes geven ritmisch aan wat er aan de hand is.

Als de ESC’s (Electronic Speed Controllers) nog niet warm genoeg zijn, dan branden er 4x geel achter elkaar. Je kan wel vliegen als deze nog niet zijn opgewarmd, maar DJI zegt dat je beter kan wachten voor een betere “Flight Experience”. Het duurt niet erg lang voordat ze zijn opgewarmd. Als er minder dan 5 satelieten zijn gevonden, dan zie je 3x achter elkaar een rood lichtje. 2x achter elkaar een rood lichtje betekent 5 satelieten gevonden. 1x een rood lichtje betekent 6 satelieten gevonden en als er geen rood lampje meer komt, dan heeft de Phantom meer dan 6 satelieten gevonden en kan Return to home worden gebruikt.

Return to Home is een feature die bij een probleem met de verbinding tussen de zender en de ontvanger, de quadcopter door middel van GPS op dezelfde plek land van waar hij is opgestegen. Als je dus bijvoorbeeld te ver weg bent gevlogen en daardoor heb je geen bereik meer, of je zender gaat om de een of andere reden uit, dan gaat de Phantom in “Fail Save” en zal hij zichzelf landen op de vertrekplaats. Dit is vrij nauwkeurig, maar niet op de centimeter. Maar tussen de 0 en 2 meter kun je wel verwachten. Dit is een zeer gewilde feature op quadcopters, vooral voor beginnelingen. DJI geeft aan dat je na de fix van de GPS nog 8 seconden moet wachten met vliegen, zodat hij de home positie kan vastleggen.

HierHier vind je een lijstje met reserveonderdelen. Deze zijn binnenkort pas beschikbaar in Nederland, aangezien de Phantom een nieuw produkt is. Deze prijslijst is uit de UK en dus in ponden. Dus nog even voorzichtig met je Phantom, totdat alles goed beschikbaar is. De propellors zijn niet zo duur en die zul je het meeste nodig hebben.

Conclusie

De DJI Phantom is een totaalpakket die zeer compleet is voor zijn prijs. Het is een quadcopter bedoeld voor de beginneling en heeft dus ook zeer veel hulpmiddelen die de beginnende vlieger goed kan helpen. Hij is stabiel en vooral leuk om te zien. Het design is gelikt en hij lijkt op een Next Gen spelcomputer met propellors en trekt daarmee veel bekijks.

Voor de gevorderde vlieger zijn de mogelijkheden wellicht beperkt en de zender te simpel, maar door de relatief kleine grootte t.o.v. andere quadcopters, is hij wel extreem portable. Ideaal voor op reis.
    Voor de serieuzere video filmer is de Phantom geen eerste keus, maar voor leuke shots met een Gopro camera kun je, hetzei met wat tweaking tegen het jello effect, zeer mooie opnames maken.

Voor mensen die veel gewicht willen meeslepen is dit niet de beste keus, maar voor een beginneling die een kleine camera mee wil nemen zou ik de Phantom zeker aanraden! Heb je vragen over de Phantom? Stel ze gerust en ik zal mijn best doen om ze te beantwoorden.
    EDIT, de Phantom is niet meer in mijn bezit, en ik kan dus sommige vragen niet echt goed meer beantwoorden..sorry als je vraag dus niet naar genoegen beantwoord wordt. EDIT

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Rogier

Rogier

Lid geworden:
    10 mei 2012
    WOW! Petje af voor de zeer goede, leuke en vooral uitgebreide review!!!!
    Mooi ding om mee te beginnen in de hobby!

3. DutchRC

DutchRC Guest

Dat is inderdaad een prima / uitvoerige review! Complimenten :)

4. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Klasse review! Daar moeten der meer van komen!

5. Holysmoke

Holysmoke

Lid geworden:
    25 nov 2012
    Net review . Ben benieuwd naar je erste vlucht

6. RobbievanDee

RobbievanDee

Lid geworden:
    26 jan 2011
    Leuke review....je lijkt wel een verkoper van DJI....:D

Ik denk dat je de leds nog wel dankbaar zult zijn op een gemiddelde dag in Nederland. Over het algemeen is ons 'zwerk' wit van kleur (wolken) dus ik voorzie een probleem met de zichtbaarheid van je quad.

Je maakt wel de blits denk ik met zo'n vliegende Apple quad....:p

Veel plezier er mee!

gr. Rob

7. Bist

Bist Guest

niceeeeeeee.. veel plezier

8. motorsports

motorsports Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Goede review !

Gps:zit deze op de flightboard geïntegreerd? of bedoelen ze daar de compas module mee ?
    En zijn er specificaties bekend van de gps module ?
    minpunt : flightboard , als daar de gps ook op zit en 1 van de twee gaat stuk lijkt me dat een duur grapje ..

9. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Mooie review.

Grapig dat de Naza ppm oid word aangestuurt.
    Vraag we wel af hoe het met de gps zit. Waar zit ie en hoe is hij aangesloten. Aangezien ik geen gps stekker zie in de Naza gps aansluiting

10. DJ41

DJ41

Lid geworden:
    22 dec 2012
    Hier een foto van de kompas /GPS module. Ik heb ook wat meer foto's in de review geplaatst van de binnenkant van de Phantom. (onder specificaties)

11. motorsports

motorsports Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Okee duidelijk, niet geïntrigeerd op de flight board !

Mooi!

Laatst bewerkt: 17 jan 2013
  12. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    Super mooie review!!! Enige wat ik niet snap is waarom bij deze kompas los op een poot zit, en bij normale naza gewoon in GPS unit...

13. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Omdat het kompas dan te dicht bij de magneten van 2 motors zit en nicht goed kan werken .;)

Mvg Johan

14. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    ja maar bij f450 en 550 zit ie ook in midden;) ik heb hem zelfs op een arm gelijke hoogte met motor, en nergens last van...;)

15. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Wazig omdat het geheel omhuld is met alu , zou je zeggen dat dat geen probleem moet veroorzaken...
    Zal er wel hel dicht op zitten dan , dan zou het makkelijk kunnen.... Tis een klein dinkje natuurlijk...

16. henry luchtmeijer

henry luchtmeijer

Lid geworden:
    4 jul 2007
    Voor de liefhebber hier een opname met de DJI Phantom met de GoPro Hero3 Black.
    Deze beelden zijn wel na het balanceren van de bladen. Ik ben nog wat aan het knutselen om alle resonantie er uit te halen. Maar ik ben niet ontevreden met deze super handige en goed werkende DJI.
    Beelden zijn van vandaag grauw weer !!

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    450 is ook iets groter (en daar verplaatsbaar)
    Bij de phantom hij zou dan tussen de motoren en dicht bij alle kabelage zitten .

En als je iets ontwikkelt ga je gelijk zulke risiko,s niet in . ;)
    Beter voorkomen als later een terugroep aktie .

Mvg Johan

18. Digitech

Digitech

Lid geworden:
    16 mrt 2011
    niet bij de phantom
    wij hebben het prototype veel getest en een groot probleem was het compas gedeelte.
    als deze in de shell zit werkt die niet goed.

19. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    ok duidelijk, bedankt;)

20. Ben Jansen

Ben Jansen

Lid geworden:
    18 sep 2005
    Heb met genoegen je review gelezen.
    Erg mooi.
    Je zou 'm bijna gaan kopen.
    Wat mij vooral opvalt is dat je een verzorgde manier van schrijven hebt die maakt dat het prima leest. Daar kunnen sommigen een voorbeeld aan nemen.
    Kan niet wachten tot je het volgend vliegend tuig koopt en daar een review over schrijft. :p
    Ben.

Deel Deze Pagina