Beste, ik vlieg met een DL100 op mijn Giles. Ik had in januari mijn carburateur eraf gehaald, en mijn bougies eruit gedraaid (om ze te laten controleren). nu wil ik ze er vandaag terug in draaien en zie ik dat er een veertje mist in de klem die op de bougie steekt. Nu vraag ik mij af of zo een veertje enig nut heeft? want die klem lijkt even vast te zitten dan die dat wel een veertje heeft. het veertje zie je op deze foto ook: ik zou graag dit weekend gaan vliegen.. Grt
Ja, dat veertje waarborgt een goed contact tussen de buitenkant van de dop met de massa van de motor. Bij een conventionele ontsteking zit de hoogspanninsspoel al met een pool vast aan de motor. Echter met een seperaat geplaatste electronische ontsteking moet het stroompje ook weer terug kunnen naar de unit, dit gaat via de metalendop en de buitenmantel. Door het trillen van de motor kan er een slecht contact ontstaan. Het veertje maakt altijd contact, omdat het meeveerd met de trillingen. Ik hoop dat dit je helpt. Mvg. Richard
Het veertje rechts op de foto in het plastic zakje? Die heb ik bij mijn DLE-55 en DLE-111 gelijk weg gegooid, werkt prima en zit uitstekend stevig vast.
ondertussen heeft hij op de grond gedraaid zonder de veertjes, dus ik neem aan dat het wel gaat lukken
Ik snap niet waarom jullie een onderdeel van de bougiedop dat een hele duidelijke functie heeft zomaar verwijderen... Bij voorbaat al als ik de berichten goed begrijp. Het ding zit toch niemand in de weg? En voor gewichtbesparing hoef je het ook niet te doen?
Het zijn dezelfde bougiedoppen als bij 3W, daar zit ie ook niet in. Daarbij kreeg ik (met veer) de bougiedop er met de grootst mogelijke moeite nog op, en dat lijkt me ook niet de bedoeling, dus weg ermee
Dan zit er iets niet goed, want de doppen passen met veer ook prima. Het is een extra waarborg tegen slecht massa contact, maar dat risico blijkt dan minimaal volgens de ervarings deskundigen.
Anders trek je de kabelmantel tegen een steun aan met een kabelbinder, dan heb je ook aarding genoeg (ik had alleen dat als aarding )