Lijkt me dat voor een DLG het zwaartepunt nauwkeuriger moet dan met motor vliegen voor totaal maximale vliegtijd. Hoe kan dit zo goed mogelijk?
Doe eens 'zoeken' (rechtsboven van pagina) naar duiktest, dan ga je een hele hoop info vinden. Ik denk dat het vooral belangrijker is, dat het naar jou zin vliegt. Ik speel wel eens met een M4 moertje aan de romp te plakken met tape, om te kijken of iets ander CG me bevalt.
Wat ik tot nu toe geleerd heb is dat de duik test een redelijke indicatie geeft maar je bent er dan nog lang niet sterker nog een van mijn kisten vliegt nu erg lekker maar in de duik test gaat hij echt met een streep de grond in (nagenoeg neutraal) Wat Bieze al aangeeft is een goeie truc om net achter de vleugel een klein gewichtje te plakken, een paar vluchtjes te maken en dan het gewichtje 5 cm naar achter te schuiven, weer een paar vluchtjes etc etc Na het vliegen kan je je zwaarte punt opmeten thuis en het gewicht in de neus aanpassen als je het zwaartepunt naar achter verplaatst wordt je vliegtuig wordt al efficienter en minder stabiel. efficient is uiteraard goed en in eerste instantie minder stabiel ook, (een heel stabiel vlieguig geeft namelijk geen termiek aan maar vliegt er dwars door heen) je zult merken dat je kist opeens belletjes gaat aangeven, het zenuwachtig reageren kan je deels compenseren met expo instellingen ga je te ver dan wordt het vliegtuig zo onstabiel en verlies je te veel met stalls en fouten. je zal ook zien dat het cirkelen al beter gaat, op een gegeven moment blijft je kist gewoon door cirkelen zonder de bocht in of uit te willen duiken ( klein beetje up is voldoende) je zit nu in de buurt maar ben er nog lang niet, het wordt nu spelen met hoeveel camber geef je, ( meer camber betekend geloof ik zwaartepunt weer naar voeren) maar ook het weer geeft verschillen, een kist die perfect vliegt in dead air kan met turbulentie wellicht veel verliezen omdat je erg veel moet sturen.. Ik begreep van Alex dat hij soms wel een jaar bezig is met een nieuw toestel voordat hij een toestel helemaal goed heeft en het viel me op dat de tweagle TD zelfs twee sweet spots heeft met verschillende instellingen Ik ben er nog niet heel lang mee bezig dus wellicht zijn er nog betere tips maar het is absoluut belangrijk om mee te spelen, een van mijn vliegtuigen vloog helemaal niet lekker en ik begreep niet goed waarom, totdat ik bij een clinic na uitleg van Vincent en Alex het zwaartepunt naar achter ging schuiven, het is alsof je een nieuwe kist hebt gekocht! opeens gaf hij belletjes aan en kon ik heel kort draaien op een nulletje! succes
Goed verhaal Niels. Toevallig ben ik vandaag nog bezig geweest met het zwaartepunt. Dit is niet alleen afhankelijk van het model maar ook van het gewicht. De sterke bellen van vandaag kwamen daar goed bij van pas. Je ziet meteen wanneer het model te voorlijk of te achterlijk staat. Zo kwam ik uiteindelijk op onderstaande waarden. 220 gram 71mm 250gram 70 mm 280 gram 70 mm 310gram 68mm Conclusie. Met elk stuk ballast moet opnieuw het juiste zwaartepunt gevlogen worden.
Wat zie je dan precies Alex? zwaartepunt naar achter, model valt weg uit de bocht doordat deze in thermiek omhoog duikt en daardoor overtrekt? zwaartepunt naar voren, model draait makkelijk bochten in thermiek? Wat gebeurt er dan wanneer je met die instellingen in rustige lucht gaat vliegen, moet je het dan weer veranderen. Oftewel, vliegt een model met voorlijk zwaartepunt minder lang in gelijkblijvende omstandigheden dan een met achterlijk zwaartepunt?
De 220 grams kist staat natuurlijk afgesteld voor rustige lucht. De 310 kist voor wind en turbulentie en de rest daar tussen in. Ik heb aan mijn servoplank een kleine verlenging waar ik 3 gaatjes in heb zitten op 5mm afstand van elkaar waar ik de ballast in vast klik. Door van gaatje te veranderen kan ik nog iets bijstellen.
hi, tuurlijk is elke kist verschillend maar hetgeen alex opgeeft van een veranderlijk zwaartepunt dat bij lichtgewicht , naar voren licht dan bij ballasteren naar achter gaat en bij zwaar balasteren naar voor gaat kan ik mij in vinden ... ikzelf neem het eigenlijk niet erg nou met afstelling en zwaartepunt enzo , op de goeie plek vliegen is veel belangrijker maar ik zou er beter wat meer tijd aan spenderen en dat zal ik ook doen... dit terzijde ben ik op de vorige wedstrijd in belgie aangekomen met 2 lege kisten waar ik nog geen ballast voor had , er stond op een gegeven moment meer wind dan ik verwachte en leende een stuk ballast van een andere piloot , op goed gevoel die staaf erin geramd en maar gevlogen , voelde redelijk goed , ik merkte dat het zp wel iets naar voren lag . na de wedstrijd thuis bleek het zp 15mm naar voren te liggen met het lood , juist ja 15mm! ik kon het zelf eerst niet geloven het voelde aan alsof het hooguit 2-3mm verschil was.... maar over dat veranderlijk zwaartepunt , ik denk dat ik daar volgende uitleg aan kan geven , als de kist heel licht is wil je toch wat stabiliteit door het zp iets naar voren te brengen , om niet bij elk tikje weggeduwd te worden , naarmate er meer wind komt en/of de bellen sterker zijn wil je meer lood , dat maakt de kist stabieler en mag het zp iets naar achter om toch meer voeling met je dlg te hebben , het extra gewicht zorgt toch voor goede penetratie ... dan als het echt mega onstuimig word wil je naast veel extra gewicht om terug te steken ook terug wat extra stabiliteit om die ruige omstandigheden de baas te kunnen . ik weet niet of anderen dit ook zo ervaren maar dit is hoe ik het aanvoel ...