DLG v-stelling

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door celtic, 23 dec 2015.

1. celtic

celtic

Lid geworden:
    11 nov 2011
    Is v stelling perse nodig ook als
    er geen ailerons op zitten.

2. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Je kan vliegen zonder V-stelling. Alle acro toestellen doen het.
    Alleen is het niet comfortabel omdat je veel meer en alerter moet blijven sturen.
    Daarom ook de vraag of je meer zweef prestaries haalt, ondanks dat een geheel vlakke vleugel theoretisch efficienter is.

Rick

3. Erik van Nes

Erik van Nes

Lid geworden:
    5 jun 2004
    V stelling is vooral nodig als er geen ailerons zijn. Kijk maar naar de bekende 2 as gestuurde zwevers. Hebben allemaal (ruim) V stelling. Een zwever met ailerons kan volstaan met minder V stelling. Sterker nog met veel V stelling zijn de ailerons minder effectief.

groet,

Erik

4. crins

crins

Lid geworden:
    21 okt 2005
    Als je perse geen v-stelling wil en geen rolroeren, dan is volgens mij pijlstelling en negatieve tipverdraaing (wash out) nodig.
    Kijk eens naar Horton vleugels en hanggliders. Een laag zwaartepunt helpt ook.

5. celtic

celtic

Lid geworden:
    11 nov 2011
    Dan wellicht toch maar een paar graden v stelling (6?).
    Zie bij DLG's vaak ipv pushrods, draadjes met
    contra veertjes. Is dat beter?

6. pierreke

pierreke

Lid geworden:
    26 okt 2010
    Pushrods zijn zwaarder dan een goede kwaliteit lijn. Het veertje zorgt daarbij ook nog dat de speling uit de lijn en servo getrokken wordt.
    Let wel op dat je een kwaliteit niet rekbare lijn gebruikt. Bij de sportviswinkels hebben ze hier prima spul voor.

Te weinig V-stelling en je krijgt je zwever niet de bocht om. Kijk eens in het draadje van de Mimi. Daar staat heel veel in. Uit mijn blote hoofd is 12 graden optimaal. bij een dubbele knik 2 keer 6 graden

7. crins

crins

Lid geworden:
    21 okt 2005
    Ja de 'Poly-knik' Mimi is een prima kist zonder rolroeren en de vleugels. En best precies te sturen met alleen hoogteroer en kielvlak.

8. Alex Hoekstra

Alex Hoekstra

Lid geworden:
    26 dec 2006
    DLG's met ailerons doen het prima bij 6 graden. Zonder ailerons moet je absoluut naar meer V stelling wil je enige controle hebben. Graatje of 12 (per helft) dus.

9. MusMus

MusMus

Lid geworden:
    28 nov 2014
    Ik ben momenteel weer een nieuwe composiet "MiMi" aan het bouwen. De oude versie is 130 gram en kan met 60% van de roeruitslagen al prima af. Erg wendbaar.

Het volgende model heeft de romp op lijn met de vleugel, dus een hoger zwaartepunt, en zal nog lichter worden, 110 a 120 gram.

Hoeveel van de V-stelling kan ik weglaten om meer zweef prestaties uit het model te halen?
    (poly-vleugel, 2x6 graden)

Laatst bewerkt: 23 dec 2015
  10. Berrie

Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Op mijn 1mtr aileron DLG hadden we 6°, maar zijn naar 8° per vleugelhelft gegaan. Reken je niet rijk door prestaties te verwachten als je de V-stelling vermindert. Hoe een zwevertje handelt is veel belangrijker. Voldoende V-stelling (spiraalstabiliteit) is nodig om effectief in de thermiek te vliegen.

Deel Deze Pagina