Je kan vliegen zonder V-stelling. Alle acro toestellen doen het. Alleen is het niet comfortabel omdat je veel meer en alerter moet blijven sturen. Daarom ook de vraag of je meer zweef prestaries haalt, ondanks dat een geheel vlakke vleugel theoretisch efficienter is. Rick
V stelling is vooral nodig als er geen ailerons zijn. Kijk maar naar de bekende 2 as gestuurde zwevers. Hebben allemaal (ruim) V stelling. Een zwever met ailerons kan volstaan met minder V stelling. Sterker nog met veel V stelling zijn de ailerons minder effectief. groet, Erik
Als je perse geen v-stelling wil en geen rolroeren, dan is volgens mij pijlstelling en negatieve tipverdraaing (wash out) nodig. Kijk eens naar Horton vleugels en hanggliders. Een laag zwaartepunt helpt ook.
Dan wellicht toch maar een paar graden v stelling (6?). Zie bij DLG's vaak ipv pushrods, draadjes met contra veertjes. Is dat beter?
Pushrods zijn zwaarder dan een goede kwaliteit lijn. Het veertje zorgt daarbij ook nog dat de speling uit de lijn en servo getrokken wordt. Let wel op dat je een kwaliteit niet rekbare lijn gebruikt. Bij de sportviswinkels hebben ze hier prima spul voor. Te weinig V-stelling en je krijgt je zwever niet de bocht om. Kijk eens in het draadje van de Mimi. Daar staat heel veel in. Uit mijn blote hoofd is 12 graden optimaal. bij een dubbele knik 2 keer 6 graden
Ja de 'Poly-knik' Mimi is een prima kist zonder rolroeren en de vleugels. En best precies te sturen met alleen hoogteroer en kielvlak.
DLG's met ailerons doen het prima bij 6 graden. Zonder ailerons moet je absoluut naar meer V stelling wil je enige controle hebben. Graatje of 12 (per helft) dus.
Ik ben momenteel weer een nieuwe composiet "MiMi" aan het bouwen. De oude versie is 130 gram en kan met 60% van de roeruitslagen al prima af. Erg wendbaar. Het volgende model heeft de romp op lijn met de vleugel, dus een hoger zwaartepunt, en zal nog lichter worden, 110 a 120 gram. Hoeveel van de V-stelling kan ik weglaten om meer zweef prestaties uit het model te halen? (poly-vleugel, 2x6 graden)
Op mijn 1mtr aileron DLG hadden we 6°, maar zijn naar 8° per vleugelhelft gegaan. Reken je niet rijk door prestaties te verwachten als je de V-stelling vermindert. Hoe een zwevertje handelt is veel belangrijker. Voldoende V-stelling (spiraalstabiliteit) is nodig om effectief in de thermiek te vliegen.