Dit wordt een verslag van de bouw van mijn "Draakje". We zijn hier in de categorie Vintage Radio Control (edit: dat was eens, maar nu zit het hier bij de bouwverslagen), maar dat is misschien niet helemaal van toepassing op dit modelletje. Het gaat hier om een mini-vliegbootje, losjes gebaseerd op de "Drake" van Ken Willard, een model uit de jaren '50. De letterlijke vertaling van "Drake" is "mannetjeseend", ook wel woerd genoemd. Ik vind Draakje echter leuker klinken, ook al omdat het om een Cartoon Scale van het origineel gaat. Het idee is niet helemaal van mijzelf, een Amerikaanse ontwerper heeft een aantal jaren een bouwpakketje van zijn versie geleverd, maar enkele jaren geleden is hij daarmee gestopt. Mijn model is grotendeels op de foto's en video's van zijn model gebaseerd, met een scheut eigen inzicht daaraan toegevoegd. Met name de manier van het samenbouwen van de romp is afwijkend geworden. Hier wat plaatjes van de bouw van de romp: Spanwijdte 62 cm, lengte 45 cm. En zo moet het er ongeveer uit gaan zien: Max.
Ja zeker een schatje is er geen mogelijkheid om OHA een keer onderwater te zetten. Ken Willard heeft toch wel veel leuke modellen op zijn naam staat en daar je eigen draai aan geven is ook leuk om te doen is dan een beetje van Ken en een beetje van Max. Bij elkaar goed voor 200% fun op het water.
Ja, de meer ingewikkelde vormen, zoals vleugelribben, spanten en zijpanelen. En deze keer niet een "interlocking" constructie, met nokjes en sleuven. De rest maak ik zelf.
Vorige week een paar glijvluchtjes gemaakt, en het leek allemaal in orde, maar bij de eerste motorstart trok ik eerst even het gas dicht omdat het allemaal te snel ging, en daarna wilde de motor niet meer lopen. Ik had ook de indruk dat de ontvanger ermee gestopt was, want de landing resulteerde in een atypische radslag, vergeleken met de eerdere glijvlucht-landingen. Thuis de lichte schade gerepareerd (rechter staartvin lag eraf) en de regelaar/motor uitgebreid getest. Resultaat: regelaar de prullenbak in (el cheapo merk) en een nieuwe er in (zelfde merk ). Daarna alles in orde. Afgelopen woensdag de eerste echte proefvluchten gemaakt, en het vliegt! Een beetje wiebelig, maar bij een NO wind hebben we veel last van turbulentie, veroorzaakt door een bomenrij, zelfs met weinig wind. Nog steeds zonder drijvers, maar ondertussen ligt 'ie klaar met. Nog niet om te water te laten, daarvoor moet ik nog wat kieren bij de vleugel-romp overgang dichten. Ik vervang ook de 3s lipo door een 2s, het ging allemaal veel te hard bij volgas, en de motor wordt dan snel heet (bij 6A). Wordt vervolgd. Max.