Ik gebruik zelf een echte dremel: een cordless versie met een 10.8V Lithium Ion batterij. Ik had voor deze versie gekozen omdat de batterij niet vanzelf leegloopt zoals met de NiMh versie. Een kennis gebruik tot nu toe af en toe deze van mij. Maar nu zou hij er zelf ook één willen aanschaffen. Het liefst zou hij dan ook een versie op batterijen aanschaffen omdat dit wel zo handig is als je ergens op locatie iets moet doen. Nu kost een echte Dremel met een Lithium Ion batterij boven de 100 euro (met toebehoren) wat hij dan weer wat veel vind. De versie met een NiMh kost dan wel iets minder maar als je die enige tijd laat liggen is de batterij leeg gelopen. Dus zijn we onlangs naar enkele lokale doe-het-zelf zaken geweest op zoek naar een Dremel-kloon op batterijen. Overal waren diverse varianten (en prijzen) te vinden van versies met draad maar nergens geen die werk op batterijen. Dus ook maar even nagevraagd in de winkel en daar wisten ze ons te vertellen dat enkel het merk Dremel een draadloze variant heeft. (Alle andere merken in de verschillende winkel waren enkel en alleen met draad.) Weet iemand of dit klopt en/of kent iemand een ander merk die een kloon heeft van een draadloze Dremel? (Een merk die nog relatief makkelijk verkrijgbaar is en die bij voorkeur de assessoires van dremel kan gebruiken)
Een merk kan ik zo niet noemen maar als je af en toe eens de Lidl, Action en dat soort winkels afloopt kun je misschien wel eens geluk hebben..
Ik heb laatst een draadloze dremel gekocht bij de Lidl. Het is een grafeer boormachine set merk Parkside voor ongeveer 27euro. Er zit een 9.6V nimH accu in van 1000 Mah. Zelf ontading van de accu lijkt wel mee te vallen want een week of vier na de laatste keer laden is hij nog niet merkbaar in spanning terug gelopen. Ziet er vrij degelijk uit voor dat geld maar ik weet niet of hij hetzelfde is als de Dremel en of het derhalve een Dremel kloon genoemd kan worden. Er zit een wat onhandige schuif/druk aan/uit schakelaar op en een goedwerkende draaiknop voor traploze toeren instelling van 5000 tot 25000rpm. Al met al ben ik er wel tevreden mee. [media=youtube]GN9orJZ4_gc[/media]
as maandag in NL bij de Lidl in de aanbieding de echte kloon dus geen graveerAPPARAAT maar een multitool zoals een dremel. Ik geloof 24,95
Met accu NIMH..volstaat goed. Gebruik zelf al enkele jaren een tool met een NIMH accu en is nog nooit leeggelopen ... Ik weet niet wat je of je vriend ermee gaat doen maar voor mij voldoet het 100% !!! Enne leeglopen? Er zit toch een lader bij? Daar staat de mijne heel de week op en als ik naar de baan of wedstrijd ga neem ik 'm mee, geen probleem hoor. Altijd vol.... PS de accessoires van Dremel en vele andere merken kun je gewoon gebruiken.
Ja dat is toch duidelijk op het filmpje te zien dacht ik. Vraag is alleen wanneer is hij in voorraad bij welke Lidl want erg lang blijven ze niet liggen.
Mijn vader heeft onder andere een Dremel en een boormachine op NIMH batterijen. Hij heeft al vaak spijt gehad dat hij er geen gekocht had met zo een Lithium ion batterij (hoewel het dan iets duurder is). Als hij die boormachine of dremel een week of 3 of 4 niet gebruikt dan is die batterij leeg en moet hij ze eerst opladen alvorens te kunnen gebruiken. Met een Lithium Ion batterij heb je dat niet dacht ik. En mag je die NIMH batterij continue op de lader laten staan?
Nee dat zou ik niet doen als het niet uitdrukkelijk in de gebruiksaanwijzing staat. Tijdens regelmatig gebruik kan het wel. Als de accus warm worden als ze vol zijn tijdens het laden in ieder geval niet. NIMH accus hebben altijd wat last van zelf ontlading maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn bij normaal gebruik. Alleen bij langdurig niet gebruiken zo af en toe een keer opladen. Het staat overigens allemaal netjes beschreven in dit forum bij de FAQ. http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bfaq%5D-accus-en-laadtechnieken/63677-de-nikkel-metaalhydride-accu.html