Update 2
De laatste dagen ben ik bezig geweest het inwendige geraamte in elkaar te zetten.
Hier staan de spanten op de valse kiel:
En recht van voren gezien:
De onderkant van de valse kiel rust niet op de bodem, alleen de schotten doen dat. Als ik de eerste gangen ga aanbrengen dan heb ik nauwelijks plek om ze tegenaan te lijmen. In het echt lopen daar de zogenaamde kufhouten en kalven vanaf de bodem langzaam omhoog. Die moet ik dus ook aanbrengen voordat de eerste huidgangen kunnen worden aangebracht. Die moeten dus op de bodem onder de valse kiel komen. Vandaar die opening. Ter plekke van de spanten kan ik die wel later aanbrengen. Vooruit denken !!!!!
Voor en achter heeft de bomschuit een sterke kromming. Om daar de huidgangen in de goede kromming te krijgen wil ik het geraamte daar massief maken en in de goede kromming schuren.
Daarom heb ik de boeg en achtersteven opgevuld met vuren latjes met een klein gleufje ertussen.
Vervolgens heb ik de schotten met een klosje haaks op de valse kiel gelijmd. Het was allemaal wat wiebelig. Ook ziet u hier tussen de eerste twee spanten aan de buitenkant twee afstand houders. Ook dit maakt het geraamte wat stijver.
Nog 2x9 van deze afstandhouders te gaan.
Het gleufje tussen de latjes aan de boegen is om de lijnen in de gaten te kunnen houden bij afschuren.
Uit het lijnenplan heb ik de stukjes die ter hoogte van de gleufjes zitten uitgeprint en op karton geplakt.
Dat levert deze strookjes op:
Wel goed de plaats van de lijnen op het strookje vermelden.
Nu kan ik deze strookjes in de gleufjes plaatsen en de vuren latjes tot het strookje wegschuren wat dan de goede lijnen moet opleveren.
Dit is het idee:
En van boven gezien:
Dus alles wat voor de strookjes uitsteekt moet eraf.
Ook de contramallen heb ik bewaard, dus ik kan van twee kanten de afschuining meten.
Wordt vervolgd