Eens kijken wat hier uit voort gaat komen...

brutus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
20250730_230652[1].jpg

Best een net bootje voor zijn leeftijd...
20250730_230721[1].jpg

En de aandrijflijn lijkt op zich in absoluut redelijke conditie. Tamelijk goede compressie, lagers voelen goed, tandwielen lijken nauwelijks gelopen te hebben, cardan is nog tamelijk strak en de assen draaien mooi.
Trekstarter functioneert goed.
Motor heeft een bronzen vliegwiel waar prima een magneetje in gemonteerd kan worden, EN... ik heb nog een Runtronic ontstekinkje hebben wat heel erg klein is, heel erg weinig stroom trekt en fenomenaal goed met hele hoge toerentallen overweg kan.

Dussss... jullie raden het vast al...

Waar heb je dat nou weer op de kop getikt?
Nou, gewoon... Hier op MBF...

Ooit was dit een model waar ik verlekkerd naar keek in de catalogus, destijds onbetaalbaar.
Jaren later ging ik samen met mijn zoon elektrospeed varen en raakten we gewend aan relatief hoge snelheden.

Op de camping stond ik eens te kijken bij een jongen, die met dit model aan het varen was.
Op mijn vraag om eens vol gas te geven, werd ik vuil aangekeken. Hij voer al vol gas en dat was vrij bezadigd...

Groeten, Jan.

En deze gaat alleen maar NOG minder snel, want benzine kost toch wel 20% vermogen...

Dat deze dingen destijds zo duur waren wist ik niet. Meende dat het redelijk "13 in een dozijn" RTR bootjes waren.

Zou die hard gaan?
Niet heel erg, vermoed ik... Denk dat ik blij mag zijn met "rond de 30 km/u", om eerlijk te zijn.

Ik gok dat dat bootje zomaar 30 jaar oud is !
Dat zou zomaar kunnen. Van binnen ziet het er, qua kleur van de lijm en dergelijke, behoorlijk "oud" uit, aan de andere kant is bijvoorbeeld het brandstoftankje min of meer brandschoon, en zoals ik al eerder zei, het draaiend werk komt absoluut niet uitgelubberd of versleten over...

O, ongetwijfeld...
Maar lekker ruiken, zoals diesel of glowpeut gaat het nooit...:beer:
Nou... In ieder geval diesel (zowel de modelvariant als de echte), DAT vind ik nou stinken.
Glow brandstof kan ik nog in meekomen, al vind ik de geur van wonderolie niet echt heel geweldig, vooral niet als het "oud" is (je weet wel, die wonderoliegeur die er achterblijft in je ouwe spijkerbroek ook na tien keer wassen...).

Back