Eerste RC zeilboot zeker geen voorgebouwd model

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door bkwb, 3 jun 2010.

1. bkwb

bkwb

Lid geworden:
    3 apr 2007
    Het is nog maar een dag geleden en ik begin alweer over een nieuw projectje. Gisteren toonde ik aan mijn vriendin de R 8.8 BioCat en vertelde haar over mijn plannen. Zij het dan dat ze niet overtuigd was van het model enzo heeft ze me toch te kennen gegeven dat ze wel iets heeft met zeilschepen. Nu denk ik dat onze slectiecriteria wel iets anders zijn dan de meeste andere modelbouw boot beginners (ik modelvlieg al een jaar of twee). Even op een rijtje:

Een klassieke zeilboot of alleszins een echt pareltje. Mag wel wat werk aan zijn, we zouden van 0 beginnen maar voor zeilboten is het misschien veiliger om een bouwpakket te kopen aangezien niemand van ons hier ervaring mee heeft. Voor haar is het geen must dat die RC is, maar dat criterium ligt wel wat anders bij mij :p. Een mercator ofzo ziet ze wel zitten. Een model van een meter lengte zou perfect zijn, te groot kunnen we toch niet kwijt. Liefst in hout dat staat alweer wat mooier. Ons start budget is maximaal 300€ maar voor al het RC gerelateerde gedoe wil ik de prijs wel nog wat laten stijgen (zij het dan op een later tijdstip).

Kort samengevat een boot met veel werk aan die duidelijk geïllustreerd is en waar we toch een hele tijd zoet mee zijn. Details waar mijn vriendin zich mee mag amuseren en liefst iets uit hout.

Iemand een idee?

Wouter

2. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Laatst bewerkt: 3 jun 2010
  3. bkwb

bkwb

Lid geworden:
    3 apr 2007
    na het zien van die eerste site denk ik dat ik de boot prijs wat onderschat heba. :D
    De tweede site ziet er wel super uit. Ik woon in belgie en normaal ga ik steeds bij albatros in muizen mijn spullen halen. Maar met de exames geraak ik er maar niet en hun nieuwe website moet dringend eens wat meer boten krijgen xD

Anyways bedank voor de reactie. Benieuwd wat zij ervan gaat vinden als ze vanavond thuis komt

4. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Kijk hier eens:

Modellbau Rainer Kuhlmann - Folkeboot

De Spantensatz heb je al voor 129€ en biedt je een vliegende start als het erom gaat op klassieke wijze een mooie zeilboot te bouwen. Je kan ook zelf aan de slag met tekening, multiplex en decoupeerzaag natuurlijk, maar dan ben je, zeker als je nog niet veel ervaring hebt, nog wel een tijdje onderweg.

PS zij sturen op, je hoeft er niet eens de deur voor uit!

Laatst bewerkt: 4 jun 2010
  5. aegir_2

aegir_2

Lid geworden:
    24 dec 2009
    eerste RC zeilboot

hallo Wouter,

zelf ben ik verkocht geraakt door het kijken bij minisail.nl daar zie je een complete bouw van een vrijheid .Een parel onder de klassieke boten en
    ben met de bouwer in contact geraakt en deze staat mij dan ook met raad en daad bij .Ik heb de stoute schoenen daarom ook aan getrokken en ben al een stuk opweg met de bouw van deze prachtige klassieker ,de romp is
    1.08m lang en de breedte is 33cm .zelf heb ik een fotoalbum gemaakt van de vorderingen hier op modelbouwforum en is te vinden als je bij zeilen aegir_2 aan klikt en mijn fotoos gaat bekijken en ik hoop dat je net zo verliefd wordt op deze klassieker als ik ,

groet aegir_2

6. bkwb

bkwb

Lid geworden:
    3 apr 2007
    ik heb het net met mijn vriendin eens over het projectje gehad, en ben me wel een bult verschoten. Blijkbaar hebben we elkaar wat mis begrepen want mevrouw wil een echt schip hebben :p niet gewoon een jacht. *veeg* alle plannen van de tafel, ze is opzoek naar een mercator, karveel, amerigo Vespucci, iets met veel te veel zeilen minstens een mast of twee, drie en meer als een jaar werk :D.

Ik zie het opeens minder en minder zitten om dit ding elektronica te geven. wordt dit eigenlijk gedaan, drie of viermasters telegeleid maken? of is het een soort ongeschreven regel dat zulke model enkel voor op de kast zijn?
    (een schip zoals de vrijheid of dulcibella of folkeboot komt er binnen een paar jaar wel hoor.. zij het dan eentje voor mij alleen.. :D)

Alleszins hartelijk dank voor alle moeite ik apprecieer het echt! maar charismatische 1 masters is blijkbaar niet wat we zoeken.. Please don't shoot me for it, ik bouw graag, wat maakt niet zoveel uit.. 't is zij die moeilijk doet xD

Wouter

7. Dazzler

Dazzler

Lid geworden:
    19 jun 2006
    Het is zeker geen ongeschreven regel dat dergelijke modellen enkel voor op de kast zijn, je kan dergelijke modellen zeker radiografisch maken....

De vraag is enkel... hoe "rekbaar" is je budget, hoe groot is je kennis ivm het bouwen van boten, het inbouwen van electronica, het afregelen van electronica, wat ken je van zeilen en vooral het zeilen van een dergelijk getuigd schip (we spreken hier van een "volschip")

Het is niet iedereen gegeven om een dergelijk schip te bouwen, laat staan radiografisch geregeld te krijgen....

Persoonlijk ken ik geen enkele bouwdoos van een dergelijk schip, die standaard "voorzien" is voor radiografische besturing.

Met de nodige aanpassingen kan je uiteraard elk statisch model ombouwen naar radiografisch, maar dan moet je ook al héél goed weten waar je mee bezig bent.

En vooral... niet TE klein bouwen. Ik denk dat een romp lengte van 1 meter hier toch een minimum zal zijn, om alle besturingen deftig te kunnen wegwerken.

Ik vind het in elk geval een enorm ambitieus plan, om als eerste boot gelijk zo'n klepper radiografisch te willen bouwen.... ik zou er in elk geval niet aan beginnen, niet alleen omdat ik ondanks jaren ervaring en meerdere boten nog steeds het geval heb dat dit te hoog gegrepen is, maar ook omdat ik niet zo'n liefhebber van dergelijke boten ben, en de tijd er niet voor zou kunnen opbrengen. Want reken maar dat je een jaar of 2 zoet bent.... (ikzelf zou er waarschijnlijk 5 jaar over doen; maar ja ik doe dan ook al 3 jaar over een Volvo Ocean racer)

8. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
  9. Sparks

Sparks

Lid geworden:
    22 mei 2009
    Ik vaar met een replica van de BELEM, maar erg stabiel ligt deze boot niet in het water. Wel spannend zo'n slingerende 3 master - haalt ie het of haalt ie het niet - tot nu toe twee keer gekapseisd.

10. Douwey

Douwey

Lid geworden:
    12 jul 2007
    ik persoonlijk zou voor een draak gaan. Er bestaat een bouwpakket van en veel mooier wordt het niet wat mij betreft.

11. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Een draak vaard ook goed als schaalmodel heb er een voor mijn dochter haar barby's gebouw zo een kleine 30 jaar geleden schaal 1/5,5 versierd nu mijn verranda :D

Deel Deze Pagina