Ik heb al enkele jaren (zal zo'n 5 jaar zijn schat ik) een Associated 1/18de buggy. Deze is gewoon voor het plezier om in en rond het huis wat rond te crossen. Ik had 2 NIMH-cellen packs hiervoor. Dit zijn beiden 6-cellen 2/3A packs van 1400 mAh. Deze packs zijn nu echter aan vervaning toe. Nu heb ik de keuze tussen nieuwe 6cellen 2/3A formaat packs of uiteraard lipo packs. Of mijn esc lipo's aankan of toen reeds voorzien was voor lipo's weet ik niet. Dit moet ik nog nazien. Omdat lipo en brushless vandaag de dag toch het meeste voorkomt dacht ik eraan om eventueel alles te verniewen. Dus nieuwe esc, nieuwe brushless motor en lipo's. Maar dit moet uiteraard passen in mijn 1/18de buggy. (vooral de afmetingen van de lipo zal een probleem zijn denk ik) Maar wat is zo een goed geschikt setje om in een 1/18de te plaatsen? (bvb van bij Hobbyking) Kan iemand enig advies geven hieromtrent?
lipo packs heb je in allerlei verschillende formaten. je kan ook eens kijken op conrad.be in mijn xray m18 passen ook net de lipo's van orion die ze normaal verkopen voor de traxxas 1/16 modellen. als ik jou was zou ik eens kijken wat de juiste afmetingen zijn van je packs nu en hoeveel plek je overal nog over hebt. bij een lipo moet je ook een lipo lader hebben. normaal als je een 2 cellen lipo neemt kan je regelaar dat wel aan. indien die niet voorzien is van een lipo cutoff kan je nog altijd werken met een lipo buzzer.deze biept wanneer de lipo bijna onder het voltage gaat en kost maar 8 euro. een goed en betaalbaar brushless setje kan je best nemen van ezrun. heeft men maat in zijn xray m18 en op 2s lipo gaat dat ding 75km/h.
Mijn regelaar is een GM van reeds enkele jaren oud. Deze was niet voorzien van een lipo cut off. Een buzzer heb ik wel nog liggen van bij mijn heli. De plaats om een lipo pack is net even groot als een 6-cellen 2/3A pack. Dus breedte +-30mm, hoogte +-12mm en lengte +-100mm. Dergelijk pack kan er net in en het heeft nog een speling van minder dan een mm. Een lipo pack mag dus al niet groter zijn dan dit om het zonder aanpassingen te laten passen. Uiteraard liefst ook een pack van rond de 1400mAh. De meeste packs die ik tot nu toe gevonden heb, zijn allen net iets te groot. De enige die wel zouden passen zijn ontvanger-packs. Maar kunnen deze ook gebruikt worden voor de aandrijving?
Misschien deze: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 1300mAh 2S 20C Lipo Pack (Suit 1/18th Truck) (DE Warehouse) Dan moet je een klein stukje van je accu klem af feilen. Maar dat is toch niet zo'n probleem? Desnoods bestel je een nieuwe accu klem voor je huidige accu pack.
kleine update: Ik had mijn bestaande 6-cellen pack blijkbaar verkeerd opgemeten. Dit moet zijn: breedt +- 31mm hoogte +- 17mm In de breedt is er nog een kleine speling van +-1mm.