Beste Mensen, ik heb het volgende probleem , ik dacht door het aanschaffen van de Cti switch Ps4o en de Cti switch Ps4u ik ed elektra motor 2 kanten op kon laten draaien helaas na het aansluiten draaien ze alle bij de zelfde kant uit ,is dit een denk fout van mij en heb ik hier nog een andere cti switch voor nodig of heb ik het niet goed aangesloten graag zou ik hulp van jullie op prijs stellen
Helaas zal je de draairichting van de motor niet kunnen omdraaien met deze schakelaars. Deze schakelaars schakelen naar de min en kunnen alleen aan en uit schakelen. Als je met deze schakelaars een tweetal relais aanstuurt kan je via die relais de draairichting van de motor wel veranderen. Door bijvoorbeeld schakeluitgang 1 te bekrachtigen zal een relais bekrachtigd worden en de motor gaan draaien. Schakel je de uitgang weer uit dan stopt de motor. Bekrachtig je schakeluitgang 2 dan zal het andere relais bekrachtigd worden en zal de motor de andere kant op draaien. Schakel je de uitgang weer uit dan stopt de motor. Bekrachtig je per ongeluk uitgang 1 en uitgang 2 tegelijk dan zal er niets gebeuren en zal de motor stil blijven staan. Er gaat dan helemaal niets kapot.
Ernst dank voor jou antwoord ik hoop met de uitleg van jou iets verder te komen. Ik heb 4 verschillende elktr motoren die ik afzonderlijk van elkaar in diverse richting wilt laten draaien dat zou dan wel betekenen dat ik veel relais zal moet plaatsen heb jij wellicht voor mij een link naar deze realis? groetjes Theo
Relais zijn relais. Er bestaan heel veel soorten en maten en ik kan van hieruit niet zien welke je precies nodig hebt. Hieronder een klein en simpel schema zoals je het zou kunnen doen. De PS4o en PS4u koppel je via een Y kabeltje aan de ontvanger. Op uitgang 1 van de PS4o sluit je een 12V relais met 1 omschakel contact aan. Op uitgang 1 van de PS4u doe sluit je ook zo'n relais aan. De NC (Normally Closed) contacten van die 2 relais verbindt je met de + van de accu. De NO (Normally Open) contacten van die 2 relais verbindt je met de - van de accu. De motor sluit je aan tussen de C (common) contacten van de twee relais. Als geen van de uitgangen wordt aangestuurd zal geen relais bekrachtigd worden en zal de motor niet draaien omdat beide kanten van de motor met de + verbonden zijn. Er kan geen stroom gaan lopen. Wanneer je uitgang 1 van de PS4o aanstuurt zal het relais aantrekken en zal de bovenkant van de motor met de - verbonden worden en de andere kant blijft met de + verbonden, de motor zal (bijvoorbeeld) linksom gaan draaien. Stop je de aansturing van uitgang 1 dan zal het relais afvallen en stopt de motor weer. Wanneer je uitgang 1 van de PS4u aanstuurt zal het relais aantrekken en zal de onderkant van de motor met de - verbonden worden en de bovenkant blijft met de + verbonden, de motor zal (bijvoorbeeld) rechtsom gaan draaien. Stop je de aansturing van uitgang 1 van de PS4u dan zal het relais afvallen en stopt de motor weer. Hetzelfde kan je doen met de andere 3 uitgangen en motoren. Om 4 motoren aan te sturen zal je dus 8 relais nodig hebben. Wordt wel wat ingewikkeld en redelijk groot. Volgens mij zal er vast een betere (simpelere) oplossing zijn. Helaas heb ik die niet zo voor je bij de hand.
Ernst hartelijk dank voor jou bijdrage en zoals jij al verteld het zijn veel relais en nemen veel ruimte in vrg Theo