Elektro Motor 'Afvoeren'

Discussie in 'Model elektronica' gestart door PaulM, 21 apr 2024.

  1. PaulM

    PaulM

    Lid geworden:
    21 apr 2024
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Altena
    Hi,

    Ik was benieuwd of hier meer mensen wel eens een poging hebben gedaan een elektro motor af te voeren tussen aansturing en de direct spanning op motor doormiddel van een weerstand.

    Ander idee is natuurlijk de versnellingsbak te vervangen door Low Gear/ Meer power maar lage snelheid.
    Maar hier heb ik ook nog weinig over gevonden.

    Het resultaat wat ik zou willen bereiken is een auto zonder veel nieuwe onderdelen te bestellen minderen hard te laten lopen. Apparaat is nu onbestuurbaar doordat de motor reageert als een raket.

    Bijkomend Detail, het is een vraag van mijn zoon, ik zit meer te hobbyen met H0, Marklin ;)

    Hoor het graag.

    Groet,

    Paul
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.914
    Locatie:
    Barneveld
    Kun je niet een accu met een lager voltage in de auto plaatsen?
     
  3. PaulM

    PaulM

    Lid geworden:
    21 apr 2024
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Altena
    Geen idee, Maar dan moet ik alsnog een nieuwe accu kopen.
     
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.914
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb ooit eens een gloeilampje (in serie) gebruikt om de ventilator in een PC kast wat langzamer te laten draaien.
     
  5. PaulM

    PaulM

    Lid geworden:
    21 apr 2024
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Altena
    Dat komt dan op het zelfde neer, Gloeilampie is een weerstand. ;)
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.722
    Locatie:
    Woerden
    Je kan een serieweerstand gebruiken om een elektromotor langzamer te laten draaien. Een gloeilamp(je) kan ook heel goed want dat is inderdaad ook een weerstand. Dit heeft echter één groot probleem. Een deel van de accuspanning zal over die serieweerstand vallen. Hoeveel is rechtstreeks afhankelijk van de stoom die de motor trekt. Hoe meer stroom de motor trekt des te meer spanning er over die serieweerstand zal komen te staan.
    Dit wordt nog erger als je de motor gaat belasten. De "weerstand" van een motor wanneer hij draait is namelijk geen echte weerstand maar een schijnbare weerstand. De waarde van die "weerstand" is afhankelijk van het toerental dat de motor draait. Als je de motor gaat belasten zal het toerental zakken. Als het toerental zakt zal die "weerstand" ook zakken en gaat de motor meer stroom gebruiken.
    Het gaat te ver om hier helemaal uit te leggen hoe dat precies in elkaar zit.
    Wat gebeurt er nu als je een weerstand in serie met de motor zet?
    Een deel van de voedingsspanning (de accuspanning) zal over die serieweerstand vallen waardoor de motor minder spanning krijgt en dus langzamer zal draaien. Met de juiste waarde van die serieweerstand kan je bepalen hoe snel de motor dan draait. Maar als je de motor gaat belasten zal hij meer stroom willen gaan gebruiken. Die hogere stroom gaat ook door de serieweerstand lopen waardoor de spanning die over de motor staat in elkaar zakt. De motor gaat nog langzamer draaien dan hij normaal zou doen. Het is dus heel lastig om het juiste toerental te bepalen en vast te houden. Dat geld vooral voor een auto. Als hij rechtuit rijdt is de belasting het laagst en rijd de auto met de gewenste snelheid. Ga je een bocht in dan wordt de motor zwaarder belast en zakt het toerental veel verder dan je zou willen. Hoe scherper de bocht des te erger dit effect zal zijn. In het ergste geval is het niet onmogelijk dat de motor helemaal stil komt te staan. Dat willen we niet denk ik.
    Een tweede probleem is dat die serieweerstand knap warm kan worden en dus vrij groot in afmetingen zal moeten zijn om die warmte te kunnen verwerken. Hoe meer stroom de motor gebruikt des te heter die serieweerstand wordt.
    Met dit in gedachte denk ik dat een serieweerstand in dit geval niet een echt bruikbare oplossing is. Veruit de simpelste en waarschijnlijk ook goedkoopste oplossing zal een accu met een lagere spanning zijn.
    Een andere oplossing is een instelbare voeding gebruiken die de accuspanning omlaag kan brengen naar een instelbare waarde. Hiervoor moet je wel het één en ander van de elektronica weten en natuurlijk zo'n voeding kopen.
    Simpele versies van dat soort voedingen zijn vrij klein en niet duur maar hij moet wel op de juiste manier ingebouwd worden. Als je genoeg van de elektronica af weet zal dat geen probleem zijn. Een leek raad ik niet aan om het zelf te doen. De kans dat je dan iets kapot maakt is niet ondenkbaar.
    Eventueel kan ik uitzoeken wat voor voeding je nodig hebt maar dan moet ik precies weten wat voor accu je hebt en hoeveel stroom de motor mag gebruiken. Die voeding moet die stroom namelijk wel kunnen leveren.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.788
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De kans was groot dat als je even de moeite genomen had om in ieder geval IETS over de auto te vermelden (merk en type zou al erg helpen, aangezien google best geduldig is) had je vast al wat nuttiger antwoorden gehad. Maar uit de summiere info maak ik op dat het een auto uit het speelgoed-segment betreft.

    Even aannemend dat dit een vrij simpele auto is met een borstelmotor: Zoek eens uit welke motor er in zit, vermoedelijk gaat het niet een heel erg groot probleem zijn om een motor met dezelfde can-maat maar lagere kV waarde te vinden.

    Dat lijkt mij een veel betere oplossing, want kleine borstelmotoren zijn over het algemeen niet erg duur....
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.725
    Locatie:
    Sassenheim
    Als het een brushed 540 motor heeft kan je natuurlijk een een 80t crawlermotor plaatsen.
    Heb je een Traxxas auto kan je ook een trainingsmode op de regelaar inschakelen.

    Heb je een uitgebreide zender en een esc die je met de hand moet calibreren kan je ook gewoon de uitslag op de zender terug draaien.
     
  9. PaulM

    PaulM

    Lid geworden:
    21 apr 2024
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Altena
    Dag,

    Bedankt voor alle reacties
    Ik zelf heb inderdaad totaal geen kaas gegeten van RC modelauto's. Ik keek altijd mee met mijn broer. Die heeft dan ook deze auto aan mijn zoon kado gedaan.
    Wat ik al zei ik zit meer in de Marklin H0 schaal en de daar bij behorende treinen en autootjes.
    Niet echt te vergelijken met dit, als ik een lampje(LED) zwakker wil laten branden is een wat groter weerstandje perfect, op 9 volt. Vandaar mijn idee voor die motor.
    Maar dat gaat het dus niet worden als ik Ernst zijn verhaal zo lees. Wel leerzame informatie.

    Maar dat is zeker waar Brutus, iets meer detail is handig.

    Motor type plus aansturing:
    Absima Thrust brushless regelaar (50A) + 3421kv motor.

    Model auto:
    Tamiya, oorspronkelijk model de LunchBox. Maar er is wat versleuteld aan de ophanging.

    AccuPack
    14,4 Volt

    Beste is dan het accupack van een lager voltage aan te schaffen?
     
  10. martin_12

    martin_12

    Lid geworden:
    28 jun 2014
    Berichten:
    99
    Wat voor zender wordt er gebruikt? Daar verwijst Roelof namelijk ook naar dat je daarop mogelijk terug kunt regelen.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.788
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah... ja, ik kan me voorstellen dat dát niet zo heel erg eenvoudig lijkt...

    Inderdaad kan een lager voltage accupack al gewoon heel veel doen, maar een motor van dezelfde afmetingen maar pak hem beet 1700 kV gaat de boel ook al aardig temmen.

    Maar kijk eens op het WWW voor de gebruiksaanwijzing van die regelaar, want die heeft met 99% zekerheid allerlei instellingen, waaronder "punch control" ofwel hoe gevoelig hij op het gas reageert...
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.725
    Locatie:
    Sassenheim
    Een luchbox met een 14.4v accu? Zeker weten? Ik denk dat daar niet meer dan 7.2 of 7.4v in zit.
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.722
    Locatie:
    Woerden
    Het gaat dus om een borstelloze motor, dan is een weerstand helemaal niet mogelijk.
    Daar heb je de oorzaak volgens mij!
     
  14. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.696
    Locatie:
    Krabbendijke
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.722
    Locatie:
    Woerden
    @AHoogendijk.
    Er is iets fout met je link. Wanneer ik die open krijg ik een testpagina te zien. De eerste regels zijn:
    "This page is used to test the proper operation of the HTTP server after it has been installed. If you can read this page, it means that the HTTP server installed at this site is working properly."
     
  16. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Even over deze motor, deze is 3400 kv dat zijn 3400 toeren per volt. X 14 volt zou het zelfs 45000 toeren overstijgen.

    Dat is voor een raceauto bedoeld.

    Halveren van kv waarde is al prima lijkt mij en accu spanning verlagen scheelt ook nog heel wat:
    1700 x 7 is dan 12000 toeren maximaal.

    Dan heb je een passende snelheid voor deze auto lijkt mij.
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.725
    Locatie:
    Sassenheim
    3000~3500kv is normaal voor een RTR brushless auto, die 14v klopt denk ik niet.

    Maar even gekeken: 18.5T brushless crawler motor (muco.nl)

    Dat is een 18.5T dus een 21.5 of een 25.5 turn die makkelijker te vinden zijn zullen nog minder draaien.
     
  18. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    het is ook maar net wat je wilt bereiken, tamiya lunchbox op crawler snelheid of gewoon als een "normale" rijdende auto.
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.725
    Locatie:
    Sassenheim
    Even flink geveegd hier, nu weer ontopic!
     
  20. Klusmanpatrick

    Klusmanpatrick

    Lid geworden:
    3 jun 2023
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Diest België
    Hartelijk dank Roelof voor de opkuis van deze onzin sorry dat ik met mijn vraag op het verkeerde forum zat maar daarvoor hoef ik nog niet uitgekafferd te worden door sommige van uw leden , opgekuist staat netjes thaks
     

Deel Deze Pagina