Kijk is wat een lol. Shaun Garrity stuurde mij een serie Elmic escapements. Dé stuurmotor van de jaren vijftig en zestig. Maar eens even zien in welk model ze het best kunnen worden ondergebracht. Ik heb inmiddels wat ervaring opgedaan met een sequentieel escapement in de Graupner Kadett. Merk Typhoon en Nederlands fabricaat afkomstig uit Amsterdam. Ondanks waarschuwingen over de onbetrouwbaarheid van de escapements ben ik eigenlijk best tevreden tot nu toe. Zorgen voor voldoende opgewonden rubber, niet te veel windingen maar ook niet te weinig, juiste spanning op het relais en roertjes en aansturing naar de roeren met zo min mogelijk wrijving. Van links naar rechts: 2x Elmic Commander (compound type) met aansluiting voor een tweede escapement voor bv gas open en dicht. Daarnaast Elmic Compact escapement met mogelijkheden voor rudder, motor en kick-up of kick-down. En uiterst rechts een Elmic conquest, een sequentieel escapement bv te gebruiken i.c.m. de Commander of de Compact of natuurlijk ook op zichzelf voor alleen rudder control. Shaun waarschuwde voor "plakkende" relais dus eerst maar eens testen. De gebruiksaanwijzingen zijn te vinden op de site van Phil G en Shaun G nl. http://www.singlechannel.co.uk/
Meer dan leuke aanwinst...ben je de hele winter onder de pannen met de bouw van 4 modellen er voor....en nu ik toch een kenner aan de lijn heb..deze heb ik nog liggen..wat is dat voor een merk..type? Foto komt er aan
Doosje ook gevonden... Ik zie het al..niets doen is neutraal..1x drukkken is rechts..nog een keer is links.. Ja dus..vraagt om een licht VV achtig kissie
De compact kan meer. Als er geen beschrijving in het doosje zat, kijk dan even op de hierboven genoemde site.