Hallo allemaal, Ik heb al heel lang dat ik ooit een keer een schaalmodel van een WO2 jachtvliegtuig wil hebben, en zo langzamerhand is het moment daar dat het haalbaar is (qua ruimte, logistiek en ook financieel). Ik heb lang nagedacht over wat voor een model het moet worden, ik zat te kijken naar rond de 2.5m spanwijdte en het moet er eentje worden met een stermotor aandrijving, zodat het model ook een stermotor kan krijgen - puur vanwege het geluid. Uiteindelijk heb ik besloten dat het een FW-190 gaat worden, en het liefst koop ik een ARF i.v.m. tijdsinvestering, aangezien ik ook gewoon een vrouw, huis en full-time baan heb, anders wordt het een meerjarenproject. Nu heb ik mijn oog laten vallen op de 2.4m FW-190 van CYMODEL, en ik denk dat er een saito fg90r3 in moet komen. Ik kan echter weinig over dit model van cymodel vinden online, en ik was benieuwd of er hier misschien mensen zijn die er iets over weten. De algemene ervaringen over cymodel schijnen redelijk OK te zijn, heeft er misschien ook iemand ervaring met hun retracts? Het hoeft allemaal niet perfect te zijn, ik beschik over een redelijk uitgeruste werkplaats en misschien maak ik de retracts ook wel zelf, lijkt me een leuk projectje. Ik ben er ook niet vies van om zelf wat spuitwerk te doen (gaat toch wel gebeuren) of om wat scale details te bouwen (cockpit gaat lekker uit de 3d printer komen). Belangrijk is wel dat de kist constructief een beetje goed en degelijk is, hoe is de bouwkwaliteit?.Ook was ik nieuwsgierig naar de vliegeigenschappen, is er misschien iemand die daar iets over weet? Het liefst heb ik ervarigen met dit model specifiek, maar ervaringen met cymodel in z'n algemeen zijn ook zeer welkom. Ik heb ook dit model van toprc bekeken, maar deze trekt mij toch meer. Prijs/kwaliteit *lijkt* beter. Ik hoor graag van de collectieve mbf wijsheid!
Ik heb een tijd terug een Stinson Reliant (220cm, 7kg, 30cc) van CYMODEL gekocht. Ik twijfelde of ik 'm een eigen finish zou geven en toen ik bij het nastrijken van de folie per ongeluk wat smolt, was de beslissing genomen ... eraf die folie! Daardoor kreeg ik het binnenwerk beter te zien ... Een rompspant was in het productieproces gebroken en lomp gerepareerd, waarbij het spant niet goed terug gezet was en wat breder was geworden dan hoe het hoorde. Niet heel erg, maar niet fraai. De constructie was slecht doordacht ... er zaten een paar onnodige potentiele breukpunten in. Toen ik de romp even vasthield, brak mijn vinger spontaan een stringer ... gortdroog bros hout. De constructie van de vleugel was echt schrikbarend. De Reliant heeft vleugels met een mooie knik erin ter plaatse van de strut. Liggers en indekking hielden op bij die knik! De liggers waren niet met een schuine lijmverbinding verbonden, maar simpel en doodleuk kops verlijmd. Het enige dat van root tot tip doorliep in de constructie van de vleugel, was de lite-ply sheerwebbing, waar grote gewichtsbesparingsgaten in zaten. De zwakke schakel daarin was lite-ply met een doorsnede van 2,5x bij 5 mm, dat hield de vleugel bij elkaar. Dus besloot ik dat het verstandiger was de vleugels maar zelf te bouwen. Eén vleugel hield ik als voorbeeld, de andere vleugel heb ik als test doormidden gebroken, wat hééél erg makkelijk ging zonder kracht te zetten. Als ik daarmee had gevlogen en een keer hard op had moeten trekken, dan hadden de vleugels door de lucht gedwarreld. Ook was er een stuk indekking gerepareerd door er simpel een rest-stukje tussen te zetten. De producent heeft duidelijk geen idee dat de indekking onderdeel is van de constructieve kracht van een vleugel. Conclusie ... het was een "bag with sticks" ... Almost Ready to Fail. Uiteindelijk heb ik het door alle frustratie opgegeven en hij ligt nog steeds bovenop een kast, een dure mislukking te zijn.
Ik heb een P47 met 245cm gebouwd van cy model. Met saito 90r3. Ik vind het kwa prijs kwaliteit verhouding een goede kist. Zeker omdat ik normaal alleen merken van tomahawk, airworld en carf koop. Mijn kist is netjes gesopt en de spanten keurig verlijmd. De vleugels houtbouw en heel netjes gelijmd. Ook zeer licht. Ik heb een electron gear gebruikt met de originele struts met robart alu wielen. Heb een aantal modificaties uitgevoerd naar eigen inzicht. Ook de kist wat opgeleukt door hem iets meer schaal te maken Kist vliegt echt super en heel gemoedelijk. Aleen zwaartepunt en uitslagen klopt geen reet van in de handleiding. Maar een beetje ervaren modelvliegen komt hier wel uit Heb de kist in 2019 gekocht. Heb wel het idee dat de kisten ervoor iets minder van kwaliteit waren. Nogmaals prijs kwaliteit prima.
Goede feedback, thanks! Die Stinson klinkt wel echt als een drama verhaal! Als ik het goed begrijp lag het vooral aan de (hout)bouwkwaliteit van de romp en de stevigheid van de vleugel bij de knik? Scheelt dat dat bij het model wat ik op het oog heb geen issues moeten zijn aangezien het een gfk romp is en de vleugel geen knik bevat... Maar lieve help dat klinkt wel echt als een miskoop. Als er een paar dingetjes verbeterd moeten worden vind ik dat niet erg, tijdens de bouw pas je toch altijd wel wat dingen aan, al is het maar om zaken pas te maken met de onderdelen die je er voor koopt. Maar als ik de vleugels opnieuw moet bouwen - dan kan ik net zo goed een kit kopen, haha. Die P47 van cymodel lees ik veel goede dingen over. Dat schijnt echt een topper te zijn, fijn om dat nog een keer bevestigd te krijgen. Als hun FW-190 net zo goed is gaat het helemaal goed komen. Mooie kist trouwens! Ziet er echt strak uit.
Toch even terugkoppeling mocht iemand later ooit dit draadje lezen, ik heb inmiddels besloten om tot de aankoop over te gaan, en vanmiddag heeft DHL mij blij gemaakt met een pakketje. Eerste indruk is goed, constructief ziet de boel er goed uit. Binnenkort beginnen met bouwen. Heb besloten om niet de retracts er bij te kopen, ik ben van plan deze zelf te gaan maken. De retracts van cymodel zelf zijn niet bepaald schaal namelijk. Nog even kijken hoe ik dat precies aan ga pakken, ik denk een blok aluminium in vorm frezen en mooie dikke struts ook uit een stuk aluminium halen. Vanavond even de ruimte in de vleugels opmeten. Ook heb ik besloten om af te zien van de saito motor en ik ga denk ik een UMS kopen. Ruimte zat in de motorkap.
Ik zal wellicht een paar fototjes delen t.z.t. maar ik ben niet van plan een compleet bouwverslag te schrijven Heb even een test fit gedaan, op sommige plekken is de afwerking van het glasvezel en de verf niet helemaal optimaal. Al met al zou ik dit niet belemmerend noemen, het is natuurlijk geen A-merk ARF. Prijs/kwaliteit ben ik tot nu toe tevreden over. Eén dingetje dat mij stoort is dat de vleugels niet volledig aansluiten, als je ze tegen elkaar aan drukt met de aluminium buizen er tussen, dan sluit de voorkant precies aan, maar aan de achterkant ontstaat er een sleuf van een paar milimeter. Tja, het zal de vliegeigenschappen, stevigheid of looks niet beinvloeden, want het zit aan de onderkant, maar toch. Hier en daar zie je terug dat Cymodel een beetje een budget merk is. Maar onderaan de streep ben ik tot nu toe tevreden, zeker voor het prijskaartje. Ben erg nieuwsgierig naar de vliegeigenschappen straks.
Maar vast begonnen met het ontwerp van het landingsgestel. Iets wat opvalt is dat de cutouts in de vleugel niet bepaald schaal maten zijn, de poten zijn beduidend korter dan bij de echte en de wielen zijn ook wat kleiner dan origineel. Op zich geen ramp, ik ga even kijken hoe dit uitpakt en of ik het inderdaad met die maten ga houden of dat ik het aan ga passen.
Bij de p47 krimpen de struts ineen bij het intrekken mbv een zogenoemd shrinkbar. http://www.sierragiant.com/prod06.html
Ik weet niet of dat bij de FW190 ook zo is, maar wat ik wel weet is dat de cutouts in de vleugel een stuk korter zijn dan het origineel, dus de struts ook. Eerst even kijken hoe dat er uit ziet straks. Ik heb nu in ieder geval struts van 270 mm in gedachten (struts zelf heb ik besteld).
fw heeft hele lange poten in t echt P-47 krimpen 9" vg mij omdat ze anders die belachelijk grote propellor niet kwijt konden, en de poten naar buiten zetten en langer maken gedoe met de kanonnen gaf. corsair heeft dezelfde motor, daar zijn de vleugels naar onder geknikt om de romp wat op te tillen en de prop kwijt te kunnen zonder lange poten te maken, die moesten kort en stevig zijn voor deklandingen
Hoe staat het inmiddels met de Focke Wulf? Is het gelukt met het landingsgestel? Het ontwerp ziet er goed uit alleen vraag ik me af of het met gear up goed vliegt? Als je aan zou duiken dan gaat al het gewicht toch aan de servo hangen? Ik ben benieuwd, ben zelf namelijk ook bezig met de bouw van een FW met een spanwijdte van 190 en overweeg ook een zelfbouw landingsgestel. groet Frans
Dus na het lezen van deze, kan ik dus de conclusie trekken dat CYMODELS geen topmerk is. Als je dus bij hun een kist koopt loop je dus de kans dat het niet best is. Maar is er een alternatief voor ARF kisten, iets anders dan CYMODELS. Ik wil nl een P51 mustang hebben van +/- 220 cm
Ok die van Big planes heb ik gezien maar relatief duur, misschien is deze wat Hangar 9 P-51D Mustang 60cc ARF, 89" | Horizon Hobby van Hangar 9, daar heb ik nog geen kwaliteit van gezien.
Ik heb meerdere kisten van Hangar 9 gehad en vlieg er nog mee, ben erg te spreken over de kwaliteit. Vliegt goed, en zeer duidelijke handleiding. Is natuurlijk wel een ander soort kist, die 2 P-51 opties zijn exact dezelfde maat, maar de Top RC is een composiet kist en de Hangar 9 een houtbouw ARF.
Ok dat klopt, maar het voordeel volgens mij is dat houtbouw goed te repareren is. Ik zag ook een youtube filmpje over deze bouwdozen en dat zag er zeer goed uit
ik heb zelf de grote mark 9 spitfire van CY het is de bedoeling daar een fun spitfire van te maken tot het moment dat ik men eigen YRM spitfire af heb het is de mark 9 glasvezel romp houtbouw vleuges de mijne is ongespoten en zonder bespanning geleverd er zitten best was fouten in de romp maar geen grote problemen de vleugels ga ik modificeren zo zijn de rolroeren nu niet schaal en het model heeft geen werkende remkleppen ook de bevesteging van het staartwiel is ronduit slecht daar heb ik gelukkig een oplossing voor rechte vleugels zijn moeilijk te verknoeien