Gaaf filmpje, maar je vraagt je af hoe de tankcrew het in oorlogstijd deden zonder de hulpmiddelen wat ze hier gebruiken. Groeten Paul
Dit is een van de redenen waarom de Israeli's geen automatische laad-inrichting in hun (uiterst moderne) Merkava-tanks bouwen: je hebt de spierkracht van 4 man hard nodig tijdens onderhoud in het veld! (Niet alleen de spierkracht overigens; met 4 man bemanning kun je ook 24/7 werken; met 3 man, zoals in de AMX-13, is dat een stuk lastiger. En zo'n Firefly had 5 man bemanning...) En hoe je het onderhoud te velde doet? Het belangrijkste is om je track op de juiste spanning te brengen en te houden. Als je dat verwaarloost, vraag je om ellende. Los daarvan: in het veld ga je geen "track breken", tenzij dat je al tot over je oren in de problemen zit. Als er een track van je tank is afgelopen probeer je hetzelfde te doen als met je auto die in de berm is gegleden: op dezelfde manier eruit als dat je erin ging. Desnoods met behulp van een van de andere tanks van je eenheid als "bergingsvoertuig". En deze "crew" doet toch een paar dingen waar ik, als oud-tankcommandant, mijn vraagtekens bij heb...
Bedankt voor je uitleg Roel. Ik dacht er ook zo over, hoe ze met de slijptol te keer gaan. Kan nooit de juiste manier zijn, wellicht wel de snelste... Groeten Paul
Die slijptol op die oude tracks heb ik niet zo'n moeite mee. In het laatste stuk hameren ze ook nog een hijsband naar zijn grootje. Als ik me goed herinner hadden we bij de Centurion doorgestoken pennen tussen de segmenten. Was een heel gehamer om die eruit te krijgen. Een keer meegemaakt dat de track te velde moest worden gemaakt. Was op de Lüneburgerheide. Hier een brugleggende Centurion bezig in Seedorf. Gr. Klaas.
Ik heb ook tracks vervangen en het is zwaar werk, maar te doen. In een battke ben je met een gebroken track ook "weg" en uitgeschakeld. vervangen doe je zo niete even! Overigens hebben de Israeli's nu automatische laders op hun tanks.
Klopt de Centurions hebben pennen door hun tracks, de M113 overigens ook. hier spreekt 74-5 41 pagncie Hohne
In Bergen-Hohne (D) 41 Tankbataljon heb ik genoeg gestoeid met de tracks van de Leopard 2 , als tankschutter was het een mooie tijd.
Gelukkig heb ik alleen maar ervaring met de tracks van de AMX-13 en de YPR-765. Was al zwaar genoeg...
De YPR ken ik wel, die gingen ook mee op oefening naar vogelenzang en Oksbol (DK) maar de AMX 13 Ken ik niet
Mij is in mijn diensttijd geleerd dat je je rupsband ging vervangen door de hulp in te roepen van je aandrijfwiel(de voorste) en hierdoor rijdend over de nieuwe rupsband heenging. Weet ff niet meer hoe de schakels heetten die je los moest halen,maar wel dat er onder de tank aan bij de achterste loopwielen een spaninstallatie zat. Heb ooit in 1978 op de berging M578 aanwezig geweest in Nunspeet.onder de M voertuigen zaten volgens mij rupsen van het diehl typen. Sorry,ik had het filmpje nog niet gezien,maar zou het na al die jaren nog net zo doen,sommige dingen vergeet je niet meer.