Ik zit al een tijdje te broeden hoe we in NL ons zelf klaar kunnen stomen voor een toekomstige EK/WK F5J. Een EK/WK zal waarschijnlijk nog zeker 4 jaar op zich laten maar je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. Ik zit hier aan te denken : - Werktijd 6 minuten. - tot 100 meter 1 strafpunt per meter. Boven de 100 meter 3 punten. - landingspunten voor alleen de eerste 5 meter, 25,20,15,10 en 5 punten. De overige regels blijven ongewijzigd. Doel is om ons in wedstrijd verband meer te trainen om laag te starten. Knokken op lage hoogtes en meer starts op een wedstrijddag. Onze gemiddelde starthoogtes liggen op dit moment een stuk hoger dan internationaal. Ik denk dat we dit moeten proberen te veranderen. Het is maar een idee, maar als meer mensen dit leuk vinden kunnen we proberen om in 2016 een proefwedstrijd van de grond te krijgen. Alle opmerkingen en (opbouwende) kritiek zijn welkom. Groet, Peter
Er is nu nationaal een actie gaande bij diverse subcommissie om wedstrijd programma's weer zoveel mogelijk te ontdoen van zgn 'local rules'. Door het vliegen met local rules wordt namelijk toch regelmatig een wedstrijd tactiek/techniek ontwikkeld waardoor je juist de aansluiting op de internationale wedstrijden verliest. Of dit voor deze F5J variant ook geldt mogen anderen beoordelen, ik geef een ervaring door (ook niet van mij persoonlijk), gebaseerd op andere disciplines waaronder F3J. Rick
Ondanks jouw duidelijk omschreven doelstelling ontgaat mij het nut van noch een wedstrijdklasse erbij Persoonlijk vind ik F5J prima zoals ie is, het is geen "power" klasse en alles komt puur op het vliegen aan. (de enige wijziging die ik zou willen zien is het hergebruik van de motor, uit veiligheidsoverwegingen) Zoals Rick (al terecht) opmerkte worden local rules meer en meer verbannen omdat deze regels (internationale) aansluiting eerder verhinderen als bevorderen Wat het laag starten in F5J betreft zijn daar meer factoren die een rol spelen. David Clays heeft daar ook al een leuk stukje over geschreven. Natuurlijk de kwaliteit van de piloten (veel trainen dus) maar ook de condities waarin je vliegt zijn belangrijk. Zelf heb ik daar ook al aardig wat getalletjes over verzamelt en de condities waarin gevlogen wordt zijn bepalend naar het lijkt. En dat veel trainen doe ik persoonlijk liever niet in wedstrijdverband. Trainen is immers testen en uitproberen en doe je dit in wedstrijdverband, dan gaan er prioriteiten verschuiven Om dan bij de gemiddelde nederlandse kondities (5-7 m/sec wind)te gaan vliegen vlgs jouw voorstel levert vlgs mij slechts frustratie op Ik ben het wel met je eens, dat er meer getraind moet worden en ondanks dat ik dat best wel veel doe, zijn de kondities in het verre zuiden lang niet altijd van dien aard dat je altijd op lage hoogtes weg kunt komen..... Alhoewel gisteren en vandaag was een uitzondering. Gisteren 12 vluchten gemaakt waarvan 10 vol (10 minuten) en een maximale starthoogte gehad bij die 12 vluchten van 43,2 meter..... Vandaag was ik wat vroeger op het veld en varieerden de starthoogtes van 30 tot 57 meter. Nou ben ik alleen benieuwd wanneer de eerstvolgende wedstrijd zich aandient waar ik dit kan uitproberen. Nou dan even mijn tegenvoorstel, Peter. Wil je wedstrijden hebben waar je, je laag starten kunt oefenen dan is het misschien zinvoller om de limiet van 9 m/sec. die nu gebruikt wordt voor het doorgaan van wedstrijden te verlagen naar 5 - 6 m/sec. Dat zal betekenen dat er vaker afgelast zal worden (meer flexibiliteit gevraagd) maar dat er ook vaker kondities zijn waar laag starten tot de reele mogelijkheden behoort.
Wat ik aangepast Wel zou zien zitten dat lager starten meer word beloond. Tot 100m 1 punt aftrek. Tussen 100-200m 2 punt. Boven 200 3 punten
Wat jij bedoeld is (neem ik aan ) : tot 100 meter hoogte 0,25 punt aftrek, van 100 - 200 hoogtemeters 0,5 punt aftrek en hoger als 200 meter 3 punten aftrek... Vind ik een goed voorstel; ik stem voor
Nee bedoel zoals ik schreef. 0-100 1 punt 100-200 2 punt 200-300 3 punt Dan word laag starten beloond. Vol vliegen bij redelijk weer lukt iedereen.
OK, duidelijk. Alleen is hier toch een maartje aan...... Stel mijnheer 1 gaat weg op 150 meter. Dan kun jij rustig 2 minuten afwachten waar die bel wel niet zit om dan te starten op 50 meter om mijnheer 1 nog altijd te kloppen. Dit (taktisch) afwacht spelletje vind ik minder; de gevlogen tijd staat voor mij nog altijd op één. Dan zou ik toch de voorkeur geven aan dat kwart en halve punt wat ik eerder noemde.
Local rules zijn alleen maar verwarrend en leiden tot problemen met/bij buitenlandse deelnemers/wedstrijden: nooit doen dus. Als er al aan de F5J regels gesleuteld moet (?) worden, dan graag volledig in FAI-verband. Je kunt nu ook oefenen met lage starthoogten etc., etc.. Daar zijn geen local rules of speciale wedstrijden voor nodig. En om je nu te gaan "voorbereiden" op/met iets waarvan niemand weet of het er daadwerkelijk ooit komen gaat, komt mij volledig zinloos voor. Het is natuurlijk goed om je voor te bereiden op de, ongetwijfeld komende, EK's en WK's F5J, maar doe dat dan door te oefenen binnen de nu, en straks, geldende FAI reglementen. Veel nationale en internationale wedstrijden vliegen dus! Succes! Groeten, Jan
@Arno. Daar had ik niet helemaal over na gedacht. Maar vind wel dat laag starten(risico nemen) beloond mag worden. Motor inschakelen vind ik niet nodig. Dan worden de verschillen nog veel kleiner iedereen durft dan het risico te nemen om verweg en laag nog een belletje proberen te pakken.
Dat lager starten extra belonen vind ik best een goede. Misschien een nieuw voorstel richting FAI... want laten we de boel wel svp eenduidig houden ! wat die motor inschakelen betreft, dat is een beetje dubbel.... Aan de ene kant nodigt het misschien uit tot het nemen van meer risico (maar scoor je een "0" dan is je wedstrijd toch al gezien) aan de andere kant staat dan wel, dat jij je 2000 Euri, wat een moderne bak al gauw kost, niet ongekontroleerd op andere mensen hun hoofd laat neerploffen .
Het is zeker niet mijn bedoeling om een extra competitie in te voeren of een reglementswijziging door te voeren. Als je dit zou willen moet je idd de weg via de CIAM bewandelen. Volgens mij loopt de NL competitie prima, al is het lastig iedereen aan boord te houden. Ik denk alleen terug aan de begintijd van F3J, toen er nog medailles gehaald werden op een WK/EK. Dat had volgens mij voor een groot deel te maken dat we in NL in de jaren 90 al reglement hadden bij Thermiek Zweef welke prima aansloot op F3J maar voor liep op de internationale concurrentie. Nu is het zo het voor de bepaling van de NL-kampioen of het winnen van een wedstrijd defensief vliegen vaak wordt beloond. Ik ben bang dat je hiermee de aansluiting internationaal mist. Af en toe een wedstrijd vliegen waarbij je wel laag moet starten kan helpen de aansluiting terug te vinden.
Peter, op Toldijk werd op de zaterdag ook niet echt laag gestart aangezien de condities er niet naar waren. Dit zijn ze in Nederland 'wel vaker niet' waardoor een andere aanpak proberen in NL vaak tegen je werkt. ik zie eigenlijk meer in wat oefensessies proberen te plannen om zo meer competitie te vliegen als de 5 NK wedstrijden en (voor mij) een enkele wedstrijd in het Belgisch kampioenschap. Op zo'n trainingsdag is het natuurlijk eenvoudig om ter plekke regels af te spreken gebaseerd op het weer van dat moment.
Waar doel jij op ?? Was dat het wedstrijdformaat (regionaal-nationaal) want de regels waren toch identiek aan de internationale regels meen ik. Starthoogte en vliegomstandigheden (en dan vooral de windsnelheid) zijn onlosmakelijk met mekaar verbonden. Dan moet je misschien dat doen wat ik eerder opperde (max. windsnelheid omlaag) en/of toch nog eens een keer er over nadenken fly offs in te voeren.
Vooraf, mijn complimenten aan Peter voor zijn "geen woorden maar daden" mentaliteit. Het initiatief en organiseren van Toldijk is een sprekend voorbeeld. Ik ben meer van het beschouwende en zou dus normaal ook (nog) niet zo snel reageren. Denk dat het door de vakantie nog wat rustig is in dit draadje. Ik denk dat je constatering juist is, kijkend naar de uitslagen Toldijk werden de meeste 1000-ers behaald met (ook) een lage(re) start dan de concurrentie. De eerste vraag die wij als NL vliegers voor ons zelf moeten beantwoorden is of we het daadwerkelijk een probleem vinden een eventuele internationale aansluiting te missen. Tot op heden is vrijwel alle energie er op gericht F5J in de breedte te laten groeien. Kijk naar de toon op de F5J site met nadruk op gezellig, niet super specialistisch, geen KNVvL lidmaatschap vereist, logger beschikbaar en ook de clinics. Natuurlijk hoeft het 1 het ander niet uit te sluiten maar je stelt zelf dat voor het behalen van het NL kampioenschap defensief vliegen vaak wordt beloond. Als je hier een einde aan wil maken en tevens de beoogde doelen wil nastreven zal je elementen van je voorstellen als local rule moeten invoeren in de bepaling van de NL kampioen. Hiermee wijk ik dus af van de mening van Arno en Jan. Als je iets wil bereiken, moet je de omstandigheden wijzigen. Misschien zie ik het verkeerd maar ik vrees dat dit gaat ten koste gaat van de breedte, minder laagdrempelig. Een gemotiveerde keuze tussen de focus op plezier behalen uit het meedoen (breedtesport) of op prestaties (topsport). Hoe zouden we deze local rule kunnen implementeren? 1. We maken een combi met ALES. De wedstrijdleiding bepaalt rekening houdend met de weersomstandigheden de maximale starthoogte per ronde. Strafpuntentabel passen we dan aan. 2. We voeren een fly-off in waarin voor bonuspunten de moeilijkheidsgraad wordt aangedraaid. 3. ....... Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar 1. Reden de lat wordt hoger gelegd maar de klasse blijft zo veel mogelijk laagdrempelig. Heb persoonlijk (!) dus de afgelopen 1.5 jaar het meeste genoten van een snel groeiende klasse in NL. Tot slot, wat de keuze ook wordt, ik blijf meedoen en zou graag een testwedstrijd vliegen. Johnny
Overal worden de 1000ers gepakt op de starthoogte. Ik zie niet in waarom er een andere regelgeving moet komen om zo lagere starts af te dwingen. Als je op de westrijden het laagst start en je vliegt hem vol win je (ik ga er van uit dat iedereen dan wel een beetje kan landen) Als 'wij' dat niet kunnen vanaf 50mtr....tja.....dan kunnen 'wij' internationaal niet mee komen. Ik heb daarnaast nog geen enkele wedstrijdronde in het nk 14/15 gewonnen zien worden met zo'n lage start. (Wel verloren!) Als je internationaal mee wil draaien moet je misschien ook de internationale wedstrijden mee vliegen.
Als je op internationaal niveau mee wilt komen kun je 2 dingen doen en dat is oefenen, oefenen en nog eens oefenen en zoveel mogelijk meedoen aan internationale wedstrijden.