FC-28 OF MC-24

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Dakota, 26 mei 2005.

1. Dakota

Dakota

Lid geworden:
    26 mei 2005
    Op zoek naar een nieuw besturingssysteem begrijp ik dat de merkkeuze erg persoonlijk is. Maar toch wil ik hier de vraag stellen wat de ervaringen zijn met beide zenders voor het modelvliegen met vliegtuigen.

Ik denk bijvoorbeeld aan:

1 bediening, programmeren
    2 handleiding NL of D
    3 software NL of D
    4 gevoeligheid voor storingen van buitenaf, denk aan benzine motoren of Jet motoren
    5 uitbreidingsmogelijkheden

Heeft iemand een positieve of negatieve ervaring dan ben ik daar heel benieuwd naar. Zelf vlieg ik met Futaba Field Force 9 maar ik loop tegen bepaalde instellingsmogelijkheden aan. Bijvoorbeeld een vertraging op twee onafhankelijke flap servo's te activeren is niet mogelijk.

2. vliegman

vliegman

Lid geworden:
    22 dec 2003
    Dakota

Ik vlieg al jaren met een MC 24 zender en ik moet zeggen dat wat er af te keuren is is niet veel.
    Er zullen wel mensen zijn die zeggen graupner is niks maar ik vind het een heele goede zender ook wat programeren betreft je hoeft niet altijd je boek bij te hebben om dit te doen allles wijst zig zelf, zoniet dan zit er altijd een stuk beschrijving en uitleg in de zender zelf.
    Wat opslag van modellen betreft kun je er 40 opslaan dat kun je in de FC 28 niet basis is onder de 10 daar moet je een duure Campac bij kopen voor een paar modellen.
    Als ik nu een nieuwe zou kopen kocht ik een MX 22 Hand zender ziet er goed uit en heeft de zelde mogelijk heden als de MC 24 :banana:

3. Dakota

Dakota

Lid geworden:
    26 mei 2005
    Ja die MC-22 heb ik ook gezien als mogelijkheid. Mooie handzender maar ik denk dat er iets minder programmeer mogelijkheden op zitten. Waar zou dat prijsverschil inzitten? Komt er trouwens een nieuwe MC-24 zoals Futaba een Windows zender gemaakt heeft? Crashed je vliegtuig niet dan is het wel je zender... Zie je ineens zo'n blauw scherm... Maar deze nieuwe van Futaba ziet er wel gelikt uit. Ben benieuwd.

4. vliegman

vliegman

Lid geworden:
    22 dec 2003
    Dat mag wel voor die prijs boven de 2000 EURI!!!!!

Ik weet niet wat je gaat vliegen met je zender maar in de 22 zitten genoeg mogelijk heden om te programeren vliegtuig en Heli en 12 kanalen met daar bij ook nog eens 12 vrij te programeren mixer boven op de al in gestelde mixers.
    Maar de echte helie vlieger wil de Futaba 28 waarom weet ik niet zal wel om de verschillende instellingen zijn, ik ken wel een heli vlieger die de nieuwe Futaba heeft gekocht en inder daat ziet er wel gelikt uit maar die prijs is wel van de zotte.

Dan liever een 22 en zo ik weet komt Graupner nog niet met een Windows zender.

5. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Ze zijn er al voor €1600,= euri's hoor 8O

6. Delcam

Delcam Guest

..en ja graupner/JR komt ook met een nieuwe super zender....
    Dat wordt beweerd op een amerikaans forum waar ook het allereerste bericht over de nieuwe Fut. stond al duurde het bijna drie jaar voordat het werkelijkheid werd.
    Ik denk niet dat JR alle kaas van het brood laat eten door Futaba. Ze moeten wel met een nieuwe zender komen.
    Voor mij zit het principiele verschil tussen JR en Futaba in de codering van PCM waarbij ook de FC-28 al sneller is dan de JR zenders. In de praktijk zal je daar niet veel van merken maar technisch vind ik de Futaba oplossing mooier en daarom koos ik de FC-28. Programmeer technisch is de Graupner/JR variant m.i. duidelijk makkelijker omdat het veel intuitiever kan dan bij Futaba. Het LCD scherm maakt vrijwel alles in een oogopslag duidelijk terwijl je bij Futaba soms moet weten waar iets zit voordat je ermee aan de gang kan. Logica zit er niet in. Waar je ook op moet letten is dat Graupner/JR 10 servo's proportioneel kan aansturen terwijl de FC-28 maar 8 servo's kan aansturen en twee schakel kanalen gebruikt waarbij de servo tussen uiterste standen heen en weer kan lopen.
    Met name bij zwevers met meerdere roeren per vleugel is het hebben van meer kanalen erg makkelijk. Ook op PPM kan de garupner variant meer dan de FC-82 w.b. servo aantallen. (12 versus 8 )
    Storingsongevoeligheid en kwaliteit is gelijk bij beiden= gewoon goed. Wil je een synthesizer gebruiken dan ben je beter af met Futaba. De graupner/JR zender blijkt nog al eens instabiel te worden van het synth moduul dat nu te koop is. Zie hiervoor met name de duitstalige fora waar erg veel problemen gemeld worden waarvoor allerhande noodmaatregelen genoemen moeten worden door de reparatie afdeling van Graupner die niet erg lijken op een werkelijke oplossing van een fundamentele fout. (de zender achterkant moet geisoleerd worden tov de rest van de kast of juist met draden er aan vast gemaakt. de bedrading moet op een zeer speciale manier in de zender worden weggelegd anders treedt er een probleem op, de accu moet speciaal worden afgeschermd e.d.) Het synth moduul van de FC 28 heeft in de loop der jaren zijn kwaliteit al bewezen. (ik heb er nog nooit een probleem mee gehad en je hoort er ook niet over)

Hans Delemarre

7. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als er Windows gebruikt wordt dan niet Windows Me of XP maar Windows CE, een real time operating system. Is intern totaal anders en veel compacter omdat het voor machinebesturingen bedoelt is, machine in de ruimste zin van het woord, ook PDA's en GSM's bijvoorbeeld.

8. Dakota

Dakota

Lid geworden:
    26 mei 2005
    Bedankt Delcam ik ben geen (nog) helivlieger en ik vind tot nu toe het meest doorslaggevend de menu structuur van de MC-24. Ik geloof best dat beide topzenders ook echt topzenders zijn. Ik vlieg met de grotere vliegtuigen waar toch al snel wat meer servo's in gaan. Dus ik denk dat voor mij de logica in het menu het meest aantrekkelijk is.

En Ron ik wil absoluut niet een zender op Windows afkraken. Het ligt denk ik nog steeds een beetje in de volksmond dat Windows wel eens dingen doet waarvan je denkt hé wat gebeurt er nu... Mensen onthouden sneller de negatieve zaken dan de positieve en ik denk dat met deze input over WINCE de zaken er heel anders voor staan dan men in gedachten had. Ik wist dit bijvoorbeeld niet. Gelukkig is dit nu helder voor mij. Bedankt

Deel Deze Pagina