Als aanvulling op het Focus 2 verhaal:
Ik heb een Joysway Focus 2 zeilboot van een stadgenoot onderhanden, die 'het niet meer doet'...
Er zit een Spektrum DX6 G3 bij met een Spektrum AR610 ontvanger.
De roerservo en zeilwinch werken op de servotester naar behoren.
De ontvanger werkt niet meer, de led gaat niet meer aan, het bindprotocol geeft geen resultaat. De print is ingegoten, maar gezien de staat van de boot, sluit ik niet uit dat er ooit een sloot water in de sectie met de aansluitpennen heeft gestaan.
Zowel de zender en ontvanger schijnen op leeftijd te zijn, als ik de documentatie bekijk en de ontvanger is uit productie en dus nagenoeg niet meer te vinden (behalve voor belachelijke prijzen op Amazon e.d.).
Het opvolgertype van de kapotte AR610 is de AR6610T, die op de Spektrum website voor $99,99 staat, lijkt me wat overdreven…
De ontvanger vervangen door een gebruikt exemplaar van mijn vlieg instructeur; een Spektrum AR620 voor €25,00.
Dit is een 'vlieg' ontvanger met een ingebouwde antenne, dus een test op het water moet aantonen of dit gaat werken.
- De boot zeilt inmiddels weer, is dicht en het ontvangstbereik is de volledige lengte van de Looxmagracht, geen probleem, dus.
In het kader van de set-up de hele boot uit elkaar gehad, het binnenwerk is identiek aan de DF95, ook andere onderdelen zoals het gewicht op de fokkeboom komen daar vandaan.
Bij het inbouwen van de nieuwe ontvanger even uitbundig met pincet, punttang en onwelgevoegelijk taalgebruik in de weer geweest, wat is dit allemaal krap gedimensioneerd...
De ABS romp is met 0,4 mm wanddikte aan de dunne kant; de schroefogen breken gemakkelijk los als de schoot blijft hangen en de lier doorzet. Gerepareerd.
De afdekking van de dekopening met zelfklevend materiaal vereist wel wat discipline van de gebruiker om de randen schoon en vetvrij te houden, anders ligt vollopen en zinken op de loer.
- De naar buiten gebrachte bediening van de aan/uit schakelaar is een leuk detail, alleen jammer dat de arm van de roerservo nét de bovenkant van de schakelschuif raakt, waardoor die soms tijdens het sturen naar bakboord de stroom uitschakelt... Opgelost door de schuif wat in te korten. Dit soort dingen zou toch tijdens de montage moeten opvallen en opgelost moeten worden?
- Ballastgewicht te zwaar voor de hoeveelheid tuigage. De boot spring niet snel aan en boeg en hek komen niet los van het water. De ronde neus geeft een indrukwekkende boeggolf, maar snijdt zeker niet door het water; extra weerstand. Vóór de wind laat de ronde bodem/kiellijn de boot bijna in plané komen, dat gaat best wel hard bij 3Bft+.
- Profielen van roer en kielvin te rond, trailing edge kan scherper, minder weerstand.
- Trim mogelijkheden (te) beperkt, een goede afstelling is lastig vanwege de ontbrekende verstelmogelijkheden.
- De mastvoet is verstelbaar over een 25 mm. Het gat voor de mast in de romp is echter konisch uitgevoerd, zodat de mast niet een stuk naar voren of naar achteren geschoven kan worden, maar alleen de hellingshoek van de mast veranderd, voorover of achterover. Waarschijnlijk logisch, daar het een deels ongestaagde mast betreft (geen zijstagen).
- De bediening van de zeilen is ten prooi gevallen aan de bezuinigingsdrift van de afdeling verkoop; een lier met maar 1,5 omwenteling laat maar een korte (10-12 cm) verstelweg toe, waardoor de aangrijpingspunten van de schoten veel te dicht bij de draaipunten moeten zitten en een fijngevoelige afstelling bijna niet te doen is.
De lier moet ook relatief hard werken, waardoor het stroomverbruik hoger is dan noodzakelijk.
De oplossing met een elastiek aan dek maakt dit niet beter.
In de basis is dit best een leuke boot, als 'ie niet 'verhünzt' was door de verkoopafdeling om de zaak (nog) goedkoper te maken. De standaard meegeleverde zender/ontvanger zit op het randje van onbruikbaar en wordt door de meeste Focus zeilers vervangen door een 'echte' zender/ontvanger combinatie.
Een setje geprofileerde zeilen zou helemaal mooi zijn.
Groeten, Jan.