Focus2-Focus3

Wie kan me vertellen wat het verschil is tussen Focus 2 en Focus 3 van Joysway.
En wat zou de beste keus zijn wil kunnen zeilen tot en met windkracht 3.
Groet Frits.
 
Hallo Frits,

Beide versies zijn even zwaar en de fok van beide modellen is even groot, alleen het grootzeil van de V3 is een fractie groter, dus er is weinig verschil, de V3 is bij sommige verkopers de goedkoopste van de twee.

Ik heb de V3 gevaren en de afstelling uit de doos was gruwelijk slecht, een roer, dat véél te grote uitslagen maakte (mechanisch eenvoudig op te lossen) waardoor er effectief amper mee te varen was.

De zeilen zijn platte lappen, waarmee te zeilen is, na wat trimwerk betreffende de bolling van onder- en achterlijk. Het werkt, daarmee is alles gezegd, de prijs moet ergens vandaan komen.

De meegeleverde zender valt helaas ook in de laatste categorie en het enige dat ik er van kan zeggen, is dat 'ie werkt. Het is goedkope troep.
De eigenaar van de boot waarmee ik gezeild heb en het trimwerk aan gedaan heb (een dirk toevoegen voor weinig wind is een goed idee), heeft betere zenders en gebruikt nu een goede zender voor de boot, een enorm verschil in de handling volgens hem.

Het maakt dus niet uit welke versie je koopt, op den duur kom je niet om een betere zender en geprofileerde zeilen heen...

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Jan,
Bedankt voor je bericht.
Heb een Futaba zender,daar daar zet ik alle boten op wie ik bezit.
Kies voor de focus 2,eerst laat ik de zeilen zo als ze zijn .
De V3 zitten zeilen op daar moet je van houden.
Nog een vraagje, is het tweezijdige plakband 6mm wat ze bij vliegerzaken verkopen sterk genoeg?
Een mal om zeilen te plakken heb ik al gemaakt.
Groet Frits
 
Hallo Frits,

Dat hangt af van het materiaal dat je er mee wilt plakken.
Ik gebruik spinaker voor mijn zeilen en plak die in elkaar met dubbelzijdige tape.
Als ik tevreden ben met de vorm, stik/zigzag ik de geplakte naden door op de naaimachine, ik zeil ook in meer wind dan 3Bft en het klapperen belast de naden behoorlijk.

Wat voor mal heb je gemaakt, foto?

Groeten, Jan.
 
Ben met foto's bezig geweest lukte niet.
Heb de mal gemaakt om nieuwe zeiltjes te maken voor micromagic maar er is niet van gekomen.
Ergens op modelbouwforum Nederlands of Duits geen idee waar had ik de tekening van de mal heb gevonden.
Heb het toendertijd iets vegroot,profiel lijkt op een vleugel van een zweefvliegtuig.
Bestaat uit drie ribben de middelste is hoger bekleed met heel dun triplex.
Groet Frits
 
Als je je bericht schrijft, heb je rechtsonder in het midden de optie 'upload bestand', als je daar op klikt, kun je foto's vanaf je harde schijf toevoegen en in je bericht plaatsen.

De volgende foto heb ik op 'Volledige Afbeelding' geklikt; de foto komt dan achter de cursor in het bericht:
Achterstag..jpg


Groeten, Jan.
 
Een turtle, of Schildkröte.

Ik heb er nooit mee gewerkt, omdat je voor elke maat koorde eigenlijk een eigen mal moet hebben.
Een verstelbaar hulpmiddel voor elke koorde (en diepte van het profiel ) zoals de Claudio gadget vind ik gemakkelijker werken.

Ik ben heel benieuwd hoe een hoog en smal tuig als van de Focus, op zo'n mal gemaakt, eruit zal zien.

Groeten, Jan.
 
Heb de Focus 3 besteld en twee dagen later de post met een grote doos verpakt in zwart plastic.
Maar wat bleek bij controle van de doos er ontbrak een deel van de standaard en het roer
leek wel of de doos al bij iemand anders geweest was.
Mail naar de leverancier kon niet dat er wat ontbrak was onmogelijk nooit gebeurd.
Diverse mails verderen hun leverancier had fouten gemaakt zes weken later nog niks.
Zal wel zelf maken worden kan me iemand de maten door geven of waar ik hem misschien kopen kan.

Groet Frits
 
Hallo Frits.

Persoonlijk zou ik de koop ongedaan maken, het geld terug laten storten en de boel laten ophalen.
Deze leverancier is duidelijk niet betrouwbaar...

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,
Zal de firma het vuur eens nader aan de schenen leggen.
Anders probeer ik via de tip van jou ergens een roer te schoren.

Groet Frits
 
Winkelbesprekingen zijn niet toegestaan op het forum, maar wáár heb je de boot gekocht?
Ergens in Noord Brabant?

Mijn 'tip' was meer bedoeld om aan te geven dat de ontbrekende onderdelen los verkrijgbaar zijn.
Als de leverancier zich van z'n goede (minst slechte) kant wil laten zien, dan bestelt hij de onderdelen en zorgt dat ze, zonder extra kosten voor jou, bezorgd worden.

Wees voorzichtig met bestellen in de UK: sinds de Brexit zijn de prijzen niet lager geworden en loop je ook tegen een importheffing aan, die soms fors kan uitvallen, zeker als het relatief goedkope onderdelen betreft...

Groeten, Jan.
 
Na een belletje met de juiste persoon heeft die er voor gezorgd dat ik het roer met
twee dagen thuis had.
Groet Frits
 
Als aanvulling op het Focus 2 verhaal:

Ik heb een Joysway Focus 2 zeilboot van een stadgenoot onderhanden, die 'het niet meer doet'...
Er zit een Spektrum DX6 G3 bij met een Spektrum AR610 ontvanger.
De roerservo en zeilwinch werken op de servotester naar behoren.
De ontvanger werkt niet meer, de led gaat niet meer aan, het bindprotocol geeft geen resultaat. De print is ingegoten, maar gezien de staat van de boot, sluit ik niet uit dat er ooit een sloot water in de sectie met de aansluitpennen heeft gestaan.

Zowel de zender en ontvanger schijnen op leeftijd te zijn, als ik de documentatie bekijk en de ontvanger is uit productie en dus nagenoeg niet meer te vinden (behalve voor belachelijke prijzen op Amazon e.d.).
Het opvolgertype van de kapotte AR610 is de AR6610T, die op de Spektrum website voor $99,99 staat, lijkt me wat overdreven…

De ontvanger vervangen door een gebruikt exemplaar van mijn vlieg instructeur; een Spektrum AR620 voor €25,00.
Dit is een 'vlieg' ontvanger met een ingebouwde antenne, dus een test op het water moet aantonen of dit gaat werken.
- De boot zeilt inmiddels weer, is dicht en het ontvangstbereik is de volledige lengte van de Looxmagracht, geen probleem, dus.

In het kader van de set-up de hele boot uit elkaar gehad, het binnenwerk is identiek aan de DF95, ook andere onderdelen zoals het gewicht op de fokkeboom komen daar vandaan.

Bij het inbouwen van de nieuwe ontvanger even uitbundig met pincet, punttang en onwelgevoegelijk taalgebruik in de weer geweest, wat is dit allemaal krap gedimensioneerd...

De ABS romp is met 0,4 mm wanddikte aan de dunne kant; de schroefogen breken gemakkelijk los als de schoot blijft hangen en de lier doorzet. Gerepareerd.
De afdekking van de dekopening met zelfklevend materiaal vereist wel wat discipline van de gebruiker om de randen schoon en vetvrij te houden, anders ligt vollopen en zinken op de loer.

- De naar buiten gebrachte bediening van de aan/uit schakelaar is een leuk detail, alleen jammer dat de arm van de roerservo nét de bovenkant van de schakelschuif raakt, waardoor die soms tijdens het sturen naar bakboord de stroom uitschakelt... Opgelost door de schuif wat in te korten. Dit soort dingen zou toch tijdens de montage moeten opvallen en opgelost moeten worden?

- Ballastgewicht te zwaar voor de hoeveelheid tuigage. De boot spring niet snel aan en boeg en hek komen niet los van het water. De ronde neus geeft een indrukwekkende boeggolf, maar snijdt zeker niet door het water; extra weerstand. Vóór de wind laat de ronde bodem/kiellijn de boot bijna in plané komen, dat gaat best wel hard bij 3Bft+.
- Profielen van roer en kielvin te rond, trailing edge kan scherper, minder weerstand.

- Trim mogelijkheden (te) beperkt, een goede afstelling is lastig vanwege de ontbrekende verstelmogelijkheden.

- De mastvoet is verstelbaar over een 25 mm. Het gat voor de mast in de romp is echter konisch uitgevoerd, zodat de mast niet een stuk naar voren of naar achteren geschoven kan worden, maar alleen de hellingshoek van de mast veranderd, voorover of achterover. Waarschijnlijk logisch, daar het een deels ongestaagde mast betreft (geen zijstagen).

- De bediening van de zeilen is ten prooi gevallen aan de bezuinigingsdrift van de afdeling verkoop; een lier met maar 1,5 omwenteling laat maar een korte (10-12 cm) verstelweg toe, waardoor de aangrijpingspunten van de schoten veel te dicht bij de draaipunten moeten zitten en een fijngevoelige afstelling bijna niet te doen is.

De lier moet ook relatief hard werken, waardoor het stroomverbruik hoger is dan noodzakelijk.

De oplossing met een elastiek aan dek maakt dit niet beter.

In de basis is dit best een leuke boot, als 'ie niet 'verhünzt' was door de verkoopafdeling om de zaak (nog) goedkoper te maken. De standaard meegeleverde zender/ontvanger zit op het randje van onbruikbaar en wordt door de meeste Focus zeilers vervangen door een 'echte' zender/ontvanger combinatie.

Een setje geprofileerde zeilen zou helemaal mooi zijn.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top